Bytte av bezel insert på Rolex Submariner 5513

Medlem
30. sep. 2021
Innlegg
4
Sted
OSLO
Noen som kan gi meg et estimat på hva det vil koste å bytte bezel insert på en rolex 5513? Jeg tenker da på selve jobben da jeg har fått tak i en tidsriktig insert.
 
Noen som kan gi meg et estimat på hva det vil koste å bytte bezel insert på en rolex 5513? Jeg tenker da på selve jobben da jeg har fått tak i en tidsriktig insert.
Det er vel gjort på noen minutter av noen som kan det.
 
Det koster omtrent det samme som å få noen til å fylle luft i dekkene dine eller vaske frontruten .


Det var kanskje litt frekt men det er velment. 5513 er en modell for entusiaster og ved å jakte på riktig insert viser du deg som en entusiast. Bytte en insert på en vintage er overraskende enkelt og å fikle med noe sånt er en del av gleden ved å eie en vintage. Du kan se på et par YouTube videoer. Når det er sagt forstår jeg godt at dagens priser på en tidsriktig insert gjør en debutant usikker men jeg ville i det minste bedt urmakeren ( eller en annen vintageentusiast) å vise meg hvordan gjøre det selv.
Pics or it never happened...
 
  • Liker
Reaksjoner: Erifos
Det er alltid en risiko å bytte bezel insert - også for urmakere selv om den da er mye mindre. Inserten kan brekke og da helst oppe ved perlen. En tidsriktig 5513 insert med tritium perle er både vanskelig og dyr å få tak i så jeg vil anbefale å bruke urmakere som er vant til å jobbe med vintage Rolex.
 
Neida, gjør som john goldberger og bruk ostekniven ;)

(ironi for de som ikke tok den)
 
Altså. Du trenger en gammal smørkniv med serviett rundt for å vippe av bezelringen, klem ut inserten med fingrene, klem den «nye» inserten inn med fingrene og trykk hele ensemblet ned på klokka igjen. Med fingrene.

Skjønner at man kan være litt bekymret om det er første gang man bytter, men med mindre man er Rive Rolf, så bør det der gå ganske greit.