Official Timekeeper
Visit Casio
00:00:00

Bulova Compressor 36mm prosjekt , og kanskje jeg lager skive selv

Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Mulig jeg har gått på en smell (tenker da på tillgang av deler) men jeg har handlet disse delene,
ubrukt kasse , donorklokke for urverk , og krone + div deler.
s-l1600ø.jpg
s-l1600æ.jpg

s-l1600.jpg
s-l1600l.jpg

Jeg har en "Ønsket kjøpt" annonse på deler men jeg spør her også.
Hvis noen vet om skive og visere som på bilde gi beskjed. :)
vintage-bulova-super-compressor-dial_360_2542fbd562493ccbcde2d9f54cde261a.jpg

Delen er ikke i hus ennå....venter i spenning..
 
Redigert:
Reg.
25. september 2010
Innlegg
2.552
Sted
Oslo
Jeg har fått tak i det utroligste på eBay (søk med epostvarsling), men har ventet et par år på det mest uvanlige greiene. Et spørsmål om tålmodighet og hvor lenge du gidder å vente.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og reldor
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Jeg har fått tak i det utroligste på eBay (søk med epostvarsling), men har ventet et par år på det mest uvanlige greiene. Et spørsmål om tålmodighet og hvor lenge du gidder å vente.
Ja jeg vet ,hadde ett søk på en antikk våpen del . Det tok 4 måneder men den ble min :)
 
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Men dere som eier en slk klokke , er viserene hvite eller blanke?
Er vanskelig å se på bildene som ligger på nettet.
 
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Da er deler ankommet.
Kassa ser ubrukt ut , har noen riper i glasset ellers "strøken"
IMG_4326.JPG

Seriøs tykkelse på denne :p Lokket er ikke skrudd helt inn men alikevel..
IMG_4328.JPG

IMG_4329.JPG

Limet under teipen er skikkelig klissen .
IMG_4330.JPG
IMG_4331.JPG

Jeg var nok litt rask i å kjøpe krone , trudde diameter og tykkelse var lik på disse kassene.
Men der tok jeg feil. Trur Cousins har noe som er nesten lik den originale.
Har ikke funnet noen original for salg.
IMG_4344.JPG
IMG_4345.JPG

Donor verk er plukket ned men er for slitt . Har kjøpt ett som ser bedre ut på bildene så får vi se:p
IMG_4333.JPG
 
Redigert:
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Ble en runde i dreiebenken i dag , en relativt "stor" jobb.
I alle fall mye måling før hvert kutt.

Her har jeg plasert verk plata i kassa for å måle høyde for å lage holdering.
IMG_4365.JPG

Her har jeg kommet til målene jeg begynner med.
Innvendige mål er enkle men høyden er nesten umulig å måle nøyaktig da jeg ikke har
skikkelig dybde måler.
IMG_4366.JPG

Men tålmodighet er løsningen. Jeg endte opp med 2,13mm på høyden.
IMG_4367.JPG
IMG_4368.JPG
IMG_4369.JPG
IMG_4370.JPG
 
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Når jeg er i dreiebenk "mode" må jeg passe på å få gjort unna litt :p
Så i dag har jeg formet om skiva som satt i donorklokka .
Jeg dreiet en "dor" som skiva kan festes på.
Og i bakdokken satte jeg en POM foring for å bruke som støtte.
IMG_4372.JPG
IMG_4373.JPG

Først dreiet jeg til diameter som jeg trur er riktig , beregnet ut av bilder fra nettet.
IMG_4374.JPG

På doren rundet jeg også ytterkant slik at jeg kan forme skiva rundt den.
IMG_4376.JPG

IMG_4375.JPG

Original skive til sammenligning.
vintage-bulova-super-compressor-dial_360_2542fbd562493ccbcde2d9f54cde261a.jpg

Jeg hadde nok flaks med denne , skulle bare være ett forsøk men jeg bruker denne.
Her er urverk , holde ring og skive i kassa.
IMG_4378.JPG

Da er det bare å finne ut av hvordan jeg skal få tall på skiva.
Skivene på disse var svart blanke . Skal høre med en lakerer om det kan airbrushes med bengalakk.
 
Redigert:
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Har begynt på urverket.
I trekker mekanismen er det 2 clutch hjul , i Bulova anvisning fra 1957 skriver de "heavy lubricant"
Noen som vet hva det tilsvarer i dag?
Jeg tenker Moebius HP1300 syntetisk tykk olje eller 9504 syntetisk fett....

IMG_4397.JPG

Clutch hjulene er ikke som moderne revers-hjul de er mer som tannhjul.
April-1956-Bulova-Watch-Repair-Digest-36-37 (2).jpg
 
Redigert:
Reg.
10. august 2019
Innlegg
30
Sted
Oslo
Tja, 8300? Alt som tåler friksjon type "jern mot jern" bør fungere? 9504 som du nevner, og molykote, er jo også gode alternativer.

Når det gjelder 1300 skal jeg kaste en liten brannfakkel; Den er uegnet til annet en center- og tredjehjulet.

Jadajada, det står 1300 "round bout" i for eksempel ETA manualen, men husk på at det er fordi ETA legger olje med laserstyrte roboter. Manualen forteller jo nemlig kun hva ETA har gjort ved produksjon av verket, og ikke hva man bør gjøre i en aftersale-service situasjon. Ikke for morro skyld at Molykote er en del av standardutrustningen i urmakerbenkene til Swatch Group, uten at produktet er nevnt med et eneste ord i en manual derfra noensinne.

Dog, tror jeg ville gått for 8300 eller 9504 siden Molykote griser til rensevæsken din og trenger ultralyd for at delene skal bli skikkelig rene - om du ikke ønsker en date med pussepinnen. Eller, om du behandler delene med epilame, og monterer sammen delene og snurrer litt på ting slik at behandlingen slites av kontaktflatene før oljepålegging, bør også (i teorien) 1300 fungere uten å flyte utover.

Alle kokker har sin egen oppskrift - det viktigste er at vi blir mette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og reldor
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Da er verket montert sammen.
Ble 9504 på clutch hjulene.
Dårlig med bilder denne gangen......
Trekker automatikk,
IMG_4398.JPG

Ny aksel til rotor,
IMG_4400.JPG

IMG_4404.JPG

IMG_4405.JPG

Kjøpte nytt fjærhus , dette var da en NOS del.
Selv om at det står "Må ikke åpnes" fordi fjær er smurt med livstids olje og huset er forseglet så åpnet jeg huset.
Der var olje oksydert og seig , og bremsefettet på veggen var helt tørket ut.
Ble rengjort og smurt på nytt.

IMG_4406.JPG
IMG_4413.JPG

Klar for skive....
Verket har en del riper etter tidligere jobber det får jeg ikke gjort noe med så heldigvis ikke glass i baklokket:p
Måtte justere høydeklaring på ballansen og måtte justere plaseringen på spiralen så beat error ble 0,1ms.
Ny rotor er bestilt , har litt slittasje mot låseblikk.
IMG_4414.JPG
IMG_4415.JPG

Og for å være sikker , demagnisert.
IMG_4416.JPG
 
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Jeg lagde to skiver og disse fikk jeg fra lakkerer i dag. Kjekt å ha en å prøve på. :p
Ble et godt resultat , ser nesten ut som emalje.
Disse må nå hærde ett par dager for å bli skikkelig harde.
Jeg tenker jeg skal printe tallene på "Water slide decal paper" og overføre trykket til skiva .
Deretter kan jeg legge på lume i tallene.
Se hvordan her ,
IMG_4418.JPG
 

Grendel

Støttemedlem
Reg.
15. januar 2012
Innlegg
4.673
Sted
Oslo
Rått å lese!!
Angående din erfaring med begrepet "livstid" , då har du vel oppdaget at det er dynamisk definert..

Veldig morsomt å følge utviklingen!
8
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Her går det trådt om dagen , visere og "water slide" papiret reiser med posten og det tar lang tid om dagen.
Har tegnet tallene til skiven på Inkscape så de er klare til printing.
Den mørke bakrunnen er bare for å se tegningen som er hvit av farge og som da ikke er synlig uten bakgrunn.
IMG_4425.JPG

Sekundviseren har jeg malt med tynnet Hubrol emaljemaling.
IMG_4424.JPG
 
Reg.
10. november 2018
Innlegg
464
Sted
Østfold
Må nok legge godvilja til for at jeg skal se noe positivt med denne krisen;)

Nå har jeg printet tallene på folien .
Dette fungerer men ingen printere printer hvit farge.
Og fargene er beregnet for hvit bakgrunn , mulig det er instillinger for andre bakgrunnsfarger men ikke noe jeg fant ut av.
Her er litt forskjellige farger.
IMG_4454.JPG
IMG_4456.JPG

Jeg gjorde en test med en lys farge og så at den ble gjennomsiktig.
Så jeg valgte å legge på grønn og rød som var de "sterkeste" fargene.
Som dere ser ble fargene svake og det trur jeg er fordi printeren ikke skriver ut i høy oppløsning.
IMG_4475.JPG

Skal prøve å bruke tallene som mal til å legge maling på.
Dette er bare midlertidige skiver intill jeg får tak i en original eller kan få noen proffe til å lage en skive.
Har funnet disse i England , mulig jeg spør om de kan lage eller male en skive for meg.