Bukse-tråden!

Lynch

Støttemedlem
Medlem
4. nov. 2010
Innlegg
586
Sted
Bergen
Jeg er stadig på jakt etter gode jeans i god kvalitet men dette er ikke alltid like lett med mine 1.94 cm, nå har jeg kjøpt en del bukser fra Franske A.P.C som har bra snitt men dårlig kvalitet! Hvor kjøper dere bukser og jeans?
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor og Thorvald
Ønsker denne tråden veldig velkommen:D

Etter mange år med standard/kjipe Levis testet jeg litt forskjellige jeans fra Livid. Virker hittil som jeans som passer mine preferanser. Logoløse, ikke noe mikkmakk, fin passform og kvaliteten virker god.

Av andre bukser skal jeg nå teste litt fra Berg & Berg. Tenker cordfløyel og flanell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kochegar47 og Lynch
Jeg har ikke prøvd livid @Thorvald men har hørt mye bra om den! Høres ut som vi foretrekker det samme, ingen logo og detaljer men god kvalitet!
 
Jeg vet ikke om raw denim er din kopp med te, men jeg har brukt det i noen år nå. Jeg har kjøpt 3 par fra Gustin (samt noen skjorter, en kortmappe og en jakke) og er veldig fornøyd med det. Businessmodellen deres er sånn at de annonserer en modell laget av en spesifikk type stoff, også må man melde seg på - om å være kjapp på populære modeller! Når den er "fulltegnet" går de i produksjon og sender ut fortløpende etterhvert som det er produsert. Det betyr at du risikerer 1-3 mnd ventetid om du er uheldig. Men tingene deres er bra, veldig bra.

Den siste buksen jeg kjøpte fra dem er en av klassikerne deres, Okayama Standard. Det er en passe (14.5oz) heavy blå denim fra Japan, som sitter som et skudd og som er i ferd med å bli veldig pen. Er du som meg passe lang i bena er det jo OK at inseam er fast 34 på W<34 og 36 over (man skal jo ha en pen brett nederst på selvedge, må vite).

Jeansene er selvsagt uten unødvendige logoer, jålepynt og dilldall. Kun, gode, solide, ærlige jeans som varer i mange år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Jeg har en haug med disse: https://zarembabespoke.com/lookbook/zaremba-magnum-high-waisted-jeans/
Har til gode å komme over RTW-jeans jeg liker bedre.

For målsøm av penere bukser har jeg god erfaring her: https://www.quyandco.com/welcome

EDIT: Vintage Levis kan også være et alternativ. Da er Solitude Vintage rett sted å henvende seg: https://www.instagram.com/solitudevintage

zarembespoke ser akkurat ut som det jeg er på jakt etter @Nicolai , takk for tips!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg er også ca 194 (92 kg.) Fikk disse 34/34
3A1A0F00-4E7F-406D-BAE0-EBD7CAA0FA3E.jpeg
design-jeans like i Regular. Sitter som ett skudd.. Kjøpt i Ålborg. https://shapingnewtomorrow.dk/
 

Vedlegg

  • D3323C5B-EF10-4FE1-B0F6-13F09A19D7E6.jpeg
    D3323C5B-EF10-4FE1-B0F6-13F09A19D7E6.jpeg
    141,2 KB · Visninger: 0
  • 0B6036E5-F889-42D6-8479-DE73F56E5687.jpeg
    0B6036E5-F889-42D6-8479-DE73F56E5687.jpeg
    97,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Cltklok og Lynch
Jeg vet ikke om raw denim er din kopp med te, men jeg har brukt det i noen år nå. Jeg har kjøpt 3 par fra Gustin (samt noen skjorter, en kortmappe og en jakke) og er veldig fornøyd med det. Businessmodellen deres er sånn at de annonserer en modell laget av en spesifikk type stoff, også må man melde seg på - om å være kjapp på populære modeller! Når den er "fulltegnet" går de i produksjon og sender ut fortløpende etterhvert som det er produsert. Det betyr at du risikerer 1-3 mnd ventetid om du er uheldig. Men tingene deres er bra, veldig bra.

Den siste buksen jeg kjøpte fra dem er en av klassikerne deres, Okayama Standard. Det er en passe (14.5oz) heavy blå denim fra Japan, som sitter som et skudd og som er i ferd med å bli veldig pen. Er du som meg passe lang i bena er det jo OK at inseam er fast 34 på W<34 og 36 over (man skal jo ha en pen brett nederst på selvedge, må vite).

Jeansene er selvsagt uten unødvendige logoer, jålepynt og dilldall. Kun, gode, solide, ærlige jeans som varer i mange år.

Hvor lang breake in er det på en 14,5oz? Vasker du den eller lar du den gå uten det første året?
 
Hvor lang breake in er det på en 14,5oz? Vasker du den eller lar du den gå uten det første året?
Det kommer litt an på hva du mener og hvor ofte du bruker den. 14.5 oz er medium vekt, og noen uker til en måned eller to med jevn bruk (~daglig) gjør susen.

Den ser ca sånn ut når du får den:
m_5bef19051b3294e77ce0facd.jpg

Da er den ganske stiv og føles ikke veldig behagelig å ha på. Etter noen uker med jevn bruk har den myknet veldig opp, og etter noen få måneder føles den som en del av deg.

Etter noen år ser den sånn ut:
156015803af498cee8899a584a72c85c.jpg


Jeg prøver å la det gå litt tid før jeg vasker den første gang, men er ingen ekstremist. Jeg soaker ikke eller noe sånt tull, og holder meg unna unsanforized jeans.

I studietiden hadde jeg et par "super heavy" raw denims, ~22oz. Det var en fest av en annen verden. En kompis som var på utenlandsopphold i studiet kjøpte dem til meg i Japan, og da jeg fikk dem sto de av seg selv på gulvet. Det var helt galematias, og de første månedene var det egentlig som å ha på seg klær laget av kryssfiner eller noe sånt. Men jeg gikk med dem hver dag, på Samfundetfylla, på byen, på Gløshaugen og the whole nine yards. Etter en (hel del) tid var det de behageligste og kuleste buksene jeg har hatt. 5-6 blowouts i skrittet senere måtte de dessverre pensjoneres, jeg tror de varte i 3-4 år hvor jeg sjelden gikk med andre bukser. Hadde jeg hatt studietidens pågangsmot hadde jeg prøvd igjen, f.eks med Gustins 18 oz, Ironhearts 25 oz - eller evt disse 38 oz som vel kanskje er mer rustning enn noe annet.

Raw denim ser bra ut!

15_8_25_Cuffing05_2048x2048.jpg

6aedited.jpg

raw-sanforized-selvedge-denim-e1352243768357.jpg
 
Dette er en av de bedre buksene jeg har hatt de siste årene. Venter på at de får inn min size så skal det bestilles med mindre jeg kan finne en i Oslo i helgen, så de hadde en boutique men som var lagt ned.
6789A0AD-6778-4A96-9550-B0FC2ED8B972.jpeg
 
Slenger meg på tråden her.

I min erfaring er ikke dyre jeans mer holdbare eller bedre enn rimeligere merker, men jeg vil gjerne bli motbevist! For oss som sliter med gniss er det helt uungåelig at jeansen til slutt blir tynnslitt i skrittet i min erfaring. Finnes det merker som faktisk tåler det bedre? Eller må jeg rett og slett gå til innkjøp av Chaps?!
 
  • Haha
Reaksjoner: Nicolai
Har selv gode erfaringer med Lee sin Luke-modell. Ikke svindyr, men vel så holdbar som både 400kr og 1400kr jeans i min erfaring. Gniss som @aksgro nevner er bare noe man må leve med, og noe som betyr at jeans sjeldent lever over 2 år i mitt eie.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Er selv 1.90 og går mye.
Jeg har kjøpt alt mulig gjennom årene: fra Levis til Caterpillar, Dickies etc
Nå har jeg bare brukt Wrangler 13MWZ siden 2015.
Disse er 14.75 oz.
De tåler mer enn Levis og lignende : det er ikke samme veving.
13MWZ er veldig rimelig priset og man finner den litt overalt: jeg kjøper de på eBay rett fra USA.
På eBay blir det ofte 400Kr maks alt inkludert.


"For more than 70 years, our 13MWZ Cowboy Cut® jeans have been a tried-and-true wardrobe staple for cowboys across the country. Today, 13MWZ is the official ProRodeo competition jean."

WranglerNFR19_©TonyAndrew_FrontOfficeSports_WEB.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Har selv gode erfaringer med Lee sin Luke-modell. Ikke svindyr, men vel så holdbar som både 400kr og 1400kr jeans i min erfaring. Gniss som @aksgro nevner er bare noe man må leve med, og noe som betyr at jeans sjeldent lever over 2 år i mitt eie.
Jeg hadde faktisk et par av disse ganske nylig. Veldig fornøyd med dem, men de varte ikke lenge dessverre.
 
Er selv 1.90 og går mye.
Jeg har kjøpt alt mulig gjennom årene: fra Levis til Caterpillar, Dickies etc
Nå har jeg bare brukt Wrangler 13MWZ siden 2015.
Disse er 14.75 oz.
De tåler mer enn Levis og lignende : det er ikke samme veving.
13MWZ er veldig rimelig priset og man finner den litt overalt: jeg kjøper de på eBay rett fra USA.
På eBay blir det ofte 400Kr maks alt inkludert.


"For more than 70 years, our 13MWZ Cowboy Cut® jeans have been a tried-and-true wardrobe staple for cowboys across the country. Today, 13MWZ is the official ProRodeo competition jean."

Vis vedlegg 224060
Jeg var faktisk i Fort Worth i fjor og så på et enormt utvalg Wrangler jeans. Tviler ikke et sekund på kvaliteten, men problemet var nettopp at det var Cowboy fit. Dvs smal over rumpe og lår, og bootcut til cowboystøvler. Man slipper nok unna med det i Texas - det er verre med Grünerløkka!
 
Jeg er hverken av "amerikansk" aner eller rodeo interessert men jeg liker solide bukser som sitter bra på kroppen og som ikke er for tett.
Disse har det vi kan kalle nå for høyt liv.
Jeg misliker bukser med lavt liv som det lages mest nå.
Her er et bilde fra stoffet på vrang.
Man ser at vevingen er ganske annerledes enn de andre jeans.
DSC_1940.JPG


En ting er sikkert...Med disse ser man ikke ut som man er på vei til BlueBoy nattklubben...
cowb.jpeg


Også er disse laget i Mexico med Amerikansk stoff.
 
Jeg var faktisk i Fort Worth i fjor og så på et enormt utvalg Wrangler jeans. Tviler ikke et sekund på kvaliteten, men problemet var nettopp at det var Cowboy fit. Dvs smal over rumpe og lår, og bootcut til cowboystøvler. Man slipper nok unna med det i Texas - det er verre med Grünerløkka!

Nei, jeg er ikke noe pinnedyr og har god plass i disse, faktisk mer enn i en 501 fra Levis i samme størrelse.
Disse er laget for å sitte på hest og har god plass rundt lårene.
De er "straight cut" : ikke noe bredere på vei nedover.
download.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Jeg hadde noen sånne, mest fordi de leveres i typ 40 lengde . Eneste jeg kan huske var cowboy spesifikt med dem var at baklommene var plassert ut på sidene for komfort på hesteryggen.
 
Har gode erfaringer med Nudies. De legger opp og reparerer jeans gratis i sin butikk på Bogstadveien. Hyggelig folk!
Er fornøyd med mine Livid i raw denim også.