Breitling SuperOcean Heritage 42

Medlem
1. jan. 2015
Innlegg
1.841
Sted
Sola
Litt av utfordringen i jakten på denne klokken var for meg at det finnes lite omtaler online, det er alltid interessant å lese andres mer eller mindre kvalifiserte tanker om en klokke når man er i vurderingsperioden før kjøp.

Så da tenkte jeg å lage en liten mini review av min Breitling SuperOcean Heritage 42.

Begynner med litt tørre fakta:

Diameter: 42mm
Høyde: 12,95mm
Lug size: 22mm
Urverk: Breitling caliber 17, ETA basert, 40 timer gange, COSC sertifisert

Lenke/rem etc.

Klokken blir levert med enten skinnrem, gummirem eller den klassiske mesh lenken.
Min klokke har mesh lenken, men jeg har både gummirem og diverse skinnremmer på vei i posten.
I tillegg til dette så er den meget kompatibel med NATO rem

IMG_4691.jpg

IMG_4687.jpg

IMG_4698.jpg


Urkasse, bezel, krone:

Urkassen er høyglanspolert slik bare Breitling kan, men på denne modellen så blir det likevel noe nedtonet og ikke så "bling" som enkelte andre modeller fra denne produsenten kan bli.
Kassemål er også relativt konservative slik at den fremstår som en meget bra allround klokke.

Bezel er i aluminium og har heller ikke lume i trekanten, noe som ytterligere bidrar til retro preget på denne klokken.

Kronen er uten crown guards, igjen ett lite nikk til de første divers, en artig ting med kronen på min klokke er at det er første gang jeg har hatt en som står helt riktig vei når den er helt innskrudd (positivt)

IMG_4699.jpg


Skive,visere:

Skiven er blank sort, med "applied indices" i polert utførelse.
Lume på minutt og timeviser, men ikke på sekundviser.
Lume dot's bak time indikatorer.

Gull B'en er toppen på kransekaken, en fantastisk detalj som hever kvalitetsinntrykket en hel del.

IMG_4700.jpg

IMG_4702.jpg



Opplevd kvalitet, bærekomfort:

Breitling SuperOcean Heritage oppleves som veldig godt bygget, flott maskinert kasse, nydelig polering og overall føles den som den hører hjemme i den klassen den kjemper i.
Urverket er ETA, noe som mange mener gjør at klokken ikke forsvarer prisen sin (per januar 2017: 42 400,-) men det er ett godt utprøvd urverk som i tillegg i Breitlings konfigurasjon er COSC sertifisert, godt nok for meg ;)

Flere har spurt meg hvordan den bærer, og i den forbindelse har jeg tatt en størrelse sammenligning med Seiko SKX007 som veldig mange kjenner til, se bilder under:

IMG_4703.jpg

IMG_4704.jpg


Alt i alt er dette en klokke som jeg er meget fornøyd med, kan brukes når som helst og passer til alt.
Håper dette innlegget kan hjelpe andre med å finne info som jeg slet med i min jakt

IMG_4685.jpg



Det "dressy" alternativet:

IMG_4750.jpg
 
Redigert:
Veldig bra desse omtaletrådene.

Som du nevnte i annet fora får en de jo og i 44mm(chrono) og 46mm versjon.

Utrolig flott desse SOH frå Breitling!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
AR coatingen gjør sitt til at den oppleves sånn i riktig lys ;)

Mesh'en lugger ikke i det hele tatt, den er simpelthen meget behagelig på armen :)

Ja, mente at den ser svært blå ut...

Men kan følge opp med et spørsmål, hvordan oppleves mesh-lenken? Lugger den?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Bezel
image.jpg
Fin omtale! Merker jeg savner den jeg hadde når jeg ser bildene dine. Selv synes jeg lenka var utrolig behagelig, samt at den fremsto med et vakkert lysspill. Andre trekk som jeg synes virkelig trekker opp er det silkemyke opptrekket, de utrolig flotte viserene og den lekre gullfargede logoen øverst på urskiva:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Jone
Fin omtale @Jone ! Breitling har voldsomt bra finish og det må vel være lov å si at enkelte modeller som denne er veldig undervurdert. SOH er en klokke jeg har siklet på mange ganger, fikk ikke mindre lyst på den nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Jone
Takker @trippelj :)

Kan ikke annet enn å anbefale den på det sterkeste, er en glimrende allrounder.

Skal poste noen nye bilder når diverse remmer finner veien til det kalde nord

Fin omtale @Jone ! Breitling har voldsomt bra finish og det må vel være lov å si at enkelte modeller som denne er veldig undervurdert. SOH er en klokke jeg har siklet på mange ganger, fikk ikke mindre lyst på den nå.
 
Veldig bra lesestoff. Har hatt en tilsvarende selv i 46 og utvilsomt en utrolig flott klokke som passer til det meste.
 
Nydelig klokke og meget bra omtale! Veldig bra at du tar deg tid til å skrive!