Breguet på vei ned?

Medlem
19. sep. 2009
Innlegg
120
Heisann,

På vei ned er kanskje å ta i, men jeg har vært på utkikk etter ett nytt ur til samlingen min. Reiser mye i jobben, så utvalget har vært godt. Har det siste halvåret satt emg inn i Breguet, men er litt overrasket over "eksklusiviteten" på merket. Flere urintresserte kolleger i utlandet mener meget bestemt at Breguet har blitt "Swatchifisert" og mistet mye av sin fordums storhet. Ble også overrasket over at de ikke lager alt in-house, og at verkene i Transatlantique er et Lemaniaverk? I tillegg blir man gitt store prisavslag på merket flere steder- de samme stedene som ikke slår av en krone på feks Patek.

Hva mener dere her på forumet?

Med vennlig hilsen
G.S
 
Hadde det ikke vært for SWATCH (Hayek) så hadde Breguet gått konkurs og mest sannsynlig ikke vært operative.

Lemania er et datterselskap til Breguet eller vice versa. Det var forresten Lemania som var målet til SWATCH når de kjøpte opp Breguet.
 
Hei og takk for informasjonen, men hva med eksklutiviteten på merket? Sitter med et lite inntrykk av at de prøver veldig hardt å holde tritt med Patek om dagen, uten helt å få det til? Ser også at annenhåndsverdien på de aller fleste modellene ikke holder tritt med Patek på bruktmarkedet...
 
Ser også at annenhåndsverdien på de aller fleste modellene ikke holder tritt med Patek på bruktmarkedet...

Det er vel ikke så mange merker som klarer det, med unntak av Rolex :) Nå har ikke jeg fulgt med på Brequet, er dette en ny utvikling? Har de holdt seg bedre tidligere. Det er nesten helt umulig å sammenlikne seg med Patek og Rolex der ...
 
I tillegg blir man gitt store prisavslag på merket flere steder- de samme stedene som ikke slår av en krone på feks Patek.

Sitter med et lite inntrykk av at de prøver veldig hardt å holde tritt med Patek om dagen, uten helt å få det til? Ser også at annenhåndsverdien på de aller fleste modellene ikke holder tritt med Patek på bruktmarkedet...

Noe vanskelig å holde følge her, all den tid dette er påstander jeg sliter litt med å finne den gode dokumentasjon på.

Å legge Patek Philippe til grunn som benchmark er nok ikke helt "spot on", for å si det sånn. Patek står i en litt "særstilling" i forhold til sin (mer eller mindre offisielle) policy om å ikke praktisere rabatter.
Dersom man oppnår dette på Breguet (og eventuelt andre manufakturer for den del), så betyr ikke dette at Breguet er mindre "eksklusiv".
Ei heller er det min kunnskap at Breguet har hatt et definert mål "å holde tritt med Patek". Det har de såvidt jeg kan se aldri gjort.

Annenhåndsverdi på bruktmarkedet vil jeg nok mene har vært relativt stabil over lang tid. Her skiller ikke Breguet seg vesentlig ut, i forhold til relevante modeller hos sammenlignbare manufakturer som Audemars Piguet, Glashutte Original og Vacheron Constantin, for å nevne noen. Visse modellvarianter hos de samme manufakturer kan derimot ha en helt annen annenhåndsverdi. Dette kommer også an på hvilket prissegment man fokuserer på.

Som del av mitt opphold utenlands over lengre perioder bekreftes dette, og det er ikke min opplevelse etter besøk i ulike AD'er (senest sist uke) at priser eller "rabatter" på Breguet er henholdsvis synkende og stigende. Hva den enkelte AD eventuelt har av marginer å deale med ved eventuell handel, er en annen sak - og en individuell beslutning. Som det vil være ved kjøp av AP, GO, Rolex, VC, OP etc.

Får du derfor kloa i en - på de vilkår du antyder i din innledende post - vil jeg heller si "løp og kjøp", istedetfor det motsatte.

Breguet tilhører øverste hylle blant manufakturene, og er absolutt å anse som eksklusiv.

PS!
Jeg har hatt Breguet (og på leting etter en ny), og har en Patek Philippe.
Jeg er følgelig ikke "biased"...
;)
 
Får du derfor kloa i en - på de vilkår du antyder i din innledende post - vil jeg heller si "løp og kjøp", istedetfor det motsatte.

Breguet tilhører øverste hylle blant manufakturene, og er absolutt å anse som eksklusiv
;)

Touchè!!
 
Når det gjelder de aller fineste merkene på ur så har jeg ikke peiling...

Har aldri eid en Patek, V.C. eller en Breguet, som tråden handler om her, ei, heller AP. En relativt stilig Jeager derimot. Mulig dette er litt off topic men jeg tillater meg alikevel å synse litt her. Av og til, så titter jeg på bil. Da mener jeg BIL. Det vil si Porsche, Jaguar og til og med Ferrari. Det jeg kan se, og som er relevant for oss horologisk interesserte, da det unektelig er samme trend, er jo at i det du tar varen ut av butikken, enten det er på venstrehånden eller ved å kjøre ut av hovedporten, så taper verdien seg. Det har vel aldri skjedd at det motsatte har skjedd. Irettesett meg gjerne her i tilfelle jeg tar feil. Så skjer det noe. De dyreste bilene taper seg aller mest i verdi, koster definitivt mest i service ect. Fortsatt ingen stor forskjell mellom de mest eksklusive biler og ditto klokker. Slik sett har jeg i flere år "oversatt" min klokkeinteresse for utenforsående. Jeg sammenligner f.eks rolex med mercedes. Er ikke en RR men en mercedes som bare går og går... Mange mer eksklusive merker derute, men alikevel har mærsja manifestert seg som den "beste" masseproduserte bilen. OG, først når det kommer til vintage, eller veteran som det heter i bilverdenen så kan du evt gjøre et godt salg. Som skrevet i starten, dette er litt off topic, men nå skal jeg forsøke å spisse...Har opplevd å få omtrent ti prosent i forkjell når det kommer til pris hos forskjellige forhandlere på samme bil. Snakker nytt her.

Jeg har vindushoppet hos diverse urmakere i flere land. Rabattene du kan få er vidt forskjellige. Jeg kan fortelle at f. eks fikk min beste kamerat (eller faktisk hans kone som kjøpte gave til sin mann! det er kona si det!) rabatt hos en anerkjent forhandler i Oslo på ganske mange prosent bare ved å forhandle. 75 lapper ble til 49. Det skjer mye der ute. Jeg ble f. eks nektet noe som helst rabatt på Panerai hos en annen forhandler i Norge (nevner ikke navn :) ) samtidig som jeg fikk høre at jeg kunne få ti prosent på "hulk" fra Rolex. Jeg har vært innom flere byer i Europa siden den gang, og Hulken er det lange ventelister på, men alikevel...... Poenget er vel, det er noe opp til forhandler, noe opp til "hovedleverandør" å bestemme endelig pris, eller føringer for denne...
Hvis det virkelig er slik at Breguet dumpes der ute, så må jeg jo bare innrømme at det er fristende å vente med å handle nytt og heller vente til de kommer til salgs brukt. Og dermed er vi igang igjen.........