Blancpain-tråden

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Innlegg
2.935
Sted
Rælingen
Nå har jeg søkt meg rundt i forumet her, men finner svært lite om Blancpain. Hva kan grunnen til dette være? At vi ikke har hatt AD i Norge tidligere? At "folk flest" ikke kan uttale navnet?

Produsenten har lang historie, helt tilbake til 1735. Modellrekken inneholder mange spenstige modeller. Alt fra badass dykkerklokker til de enkle, stilrene Villeret-modellene. Så vidt meg bekjent, er det inhouse-urverk over hele rekka.

Selv sikler jeg fælt på en moderne Fifty Fathoms. Er det flere enn @Toland85 som har førstehånds erfaring med disse? Jeg skulle gjerne har mer informasjon fra en forbrukers perspektiv på områder som bærekomfort, service, nøyaktighet og kvalitetsfølelse.

Jeg har prøvd FF ved flere anledninger, men da med reimer som er i korteste laget. Har kun prøvd de på armen i noen minutter, og jeg bruker gjerne lenger tid enn det for å finne ut om det er noe jeg kunne kjøpt selv.
 
'Since 1735 there has never been a quartz Blancpain watch and there never will be'

Absolutt en herlig produsent. Det har vel vært noen kvalitetsproblemer med FF, så det bør kanskje undersøkes før Evt kjøp?
 
At ikke vi har hatt en AD har nok hatt en del å si.

Markedsføringsmessig henvender også Blancpain seg til en type klientell som ikke er noen spesiell god match for Ola Nordmann. Og markedsføringen gjenspeiler nok både hvem er er kundene, og hvem BP lager klokker for.

Diskuterte Blancpain med et kjent ansikt i urverdenen, og vedkommende mente at kvalitet og finish ikke klarte å holde følge med pris og design. Mitt inntrykk av merket sammenfaller ikke helt med dette - i alle fall ikke når det gjelder opplevd kvalitet.
 

At ikke vi har hatt en AD har nok hatt en del å si.

Markedsføringsmessig henvender også Blancpain seg til en type klientell som ikke er noen spesiell god match for Ola Nordmann. Og markedsføringen gjenspeiler nok både hvem er er kundene, og hvem BP lager klokker for.

Diskuterte Blancpain med et kjent ansikt i urverdenen, og vedkommende mente at kvalitet og finish ikke klarte å holde følge med pris og design. Mitt inntrykk av merket sammenfaller ikke helt med dette - i alle fall ikke når det gjelder opplevd kvalitet.

Litt usikker på om jeg forstod siste avsnitt. Du mener at noen hevder at finishering og kvalitet ikke er helt på øverste nivå, men at du selv synes den opplevde kvaliteten er god?
 
Litt usikker på om jeg forstod siste avsnitt. Du mener at noen hevder at finishering og kvalitet ikke er helt på øverste nivå, men at du selv synes den opplevde kvaliteten er god?

Personen jeg pratet med syns designene var fine, men prisen for høy relativt til finishnivå og kvalitet.

Selv opplever jeg urene som flotte, men jeg har ikke hatt anledning til å studere komponentene under lupe, og vet heller ikke nok om urverksdesignene osv. til å trekke de slutningene min venn gjorde.
 
Jeg har lest og sett en del reviews, men aldri fått meg meg kvalitetsproblemer, @Entropy. Hva gjelder dette?

@Jon Henrik, de gangene jeg har prøvd FF har den ikke ligget noe tilbake for andre dykkere (jeg sliter med å finne noen i samme klasse, hvertfall prisklasse), men dette er da på reim. Ofte synes jeg de største forskjellene kan føles på lenken. Jeg er ikke veldig opptatt av hvordan en finish ser uten under lupen, da jeg sjelden ville inspisert en dykkerklokke så nøye. Når det er sagt, ville jeg blitt meget skuffet om det hadde dukket opp store imperferctions om jeg skulle være dum nok til å ta et macrobilde;)
 
@Jon Henrik du må gjerne utdype innspillet om brukergruppe/kundegruppe.

Jeg har lenge hatt en softspot for bruksurene til Blancpain. Mye av grunnen til at jeg aldri har endt opp med en FF er størrelsen. Upraktisk som eneste klokke synes jeg.

Jeg konstaterer også at Blancpain er det eneste som noengang har fått meg til å stille kroppen min til disposisjon for et annet menneske, ref da @Hopalong skulle selge sin LE FF.... Fantastiske ur. Som bare blir dyrere og dyrere..
 
Jeg synes Bathyscape modellene er utrolig flotte, men skulle ønske de ble laget i 40mm. 43mm blir et par knepp for store for meg. Jeg fikk prøvd et par ulike modeller hos AD i Paris, og synes absolutt at finish og opplevd kvalitet var bra.
 
@Jon Henrik du må gjerne utdype innspillet om brukergruppe/kundegruppe.

Jeg tror det er rimelig å anta at deres primære markeder er midtøsten og ikke minst Russland. BP later ikke som de er det minste grad folkelige, men det er ikke ensbetydende med at man må ha (eller aspirere til å ha) et tresifret antall millioner på bok, og en dyr interesse for vin og fancy restauranter, for å like klokkene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
article-2156794-138669DB000005DC-897_634x498.jpg


Når det er "sagt", så er jeg personlig ganske begeistret for Blancpain - og spesielt FF Bathyscaphe flyback chrono.
 
Jeg tror det er rimelig å anta at deres primære markeder er midtøsten og ikke minst Russland. BP later ikke som de er det minste grad folkelige, men det er ikke ensbetydende med at man må ha (eller aspirere til å ha) et tresifret antall millioner på bok, og en dyr interesse for vin og fancy restauranter, for å like klokkene :)
Da er det merkelig at de appelerer til fattige meg, jeg som liker Pepsi Max bedre enn dyr vin, grandiosa bedre enn foie gras og ikke forstår et ord russisk :p Jeg skjønner beskrivelsen din, men for meg høres det ut som du heller beskriver Ulysse Nardin, Bulova osv. Når det er sagt, så er du langt mer inn i hvordan merket markedføres enn hva jeg er. Jeg så bare klokka på Bjerke, og likte hva jeg så.

Takker for ordene og meningene så langt. Blir spennende å høre flere meninger i løpet av kvelden:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ceramic
Du vet vel hva jeg mener om Blancpain @Thomas84
Noe av grunnen til at vi ikke ser mer av det i Norge er som nevnt over.
Men FF er jo grisetøft
Bærer ikke så stort som jeg hadde trodd
hUmEj6y.jpg

Gull modellen veier jo endel;)
l5kCWJp.jpg

Men blå skive slår vel det meste:cool:
ueb8EBr.png


Selv liker jeg veldig godt de litt mindre Villeret modellene og særlig denne
6223C-1529-55A
wrKDPR8.jpg

Sykt lekker den blå skiven
XcYAv0E.png

Slår vel ikke FPJ, men…
Hvitt gull, 38mm, gangreserve på 100 timer, for bare 140.000kr
 
Jeg husker jeg så et bilde av en Blancpain Fifty Fathoms tilbake i 2008 eller noe, og ble helt bergtatt. Dykkerurene har jo en fantastisk historie, og jeg fikk veldig lyst på en vintage variant. Når man ser på prisene nå, så skulle jeg selvfølgelig kjøpt alle jeg kunne fått fingrene mine i, men allerede den gang så var det mye snusk med redials og franken-varianter, så det ble aldri noe av det.

Jeg forsøkte å bestille en Fifty Fathoms fra Franks Ur i Sverige som var AD, men fikk beskjed om at ventelistene var alt for lange. Var 6 på venteliste og de fikk toppen en i året. En historie som forklarer litt av grunnen til at det har gått så lang tid før det ble norsk AD. Blancpain har en veldig stor kolleksjon, men det har stort sett vært Fifty Fathoms som har hatt en stor following blant WIS'ene. Sikkert på grunn av historien, men også fordi (og her spiller min egne mening inn) - de har en god del kjedelige ur. Men en foretning som vil selge Blancpain, må (eller måtte i hvert fall) ta inn hele kolleksjonen. Så for hver Fifty Fathoms Franks Ur kunne selge, så måtte de selge 6-7 "anonyme" modeller. Og produksjonen av Fifty Fathoms er heller ikke stor. Tror ikke det er så mange tusen eksemplarer de har laget.

Men jeg importerte en fra USA. En fantastisk klokke som satt veldig godt på min arm. Et av de største urene jeg har hatt og et av de mest behagelige. Som "tool-watch" så blir den veldig pyntet med safir-bezelen, og glir jo heller ikke sømløst under mansjetten, så den faller litt mellom flere stoler der. Men for meg som er litt jålete når det kommer til klokker, men sjelden stivpyntet, så var den helt perfekt.

Ente like vel opp med å selge den. To grunner til det. Den første var bezelen som var veldig treg. Hadde klokken inne på service (og servicekostnaden var ikke høy siden det er et forholdsvis enkelt urverk å serve), men for å fikse bezelen så måtte den sendes til Sveits. (Viste seg til slutt at det bare er en fjær som røyk på de aller fleste av de tidlige eksemplarene). Grunnen til at jeg ikke ville sende den til Sveits var at jeg forsøkte å få en lenke til den, og den lå i bestilling i et år. Urmakeren jeg bestilte gjennom hadde aldri hatt større problemer med å bestille noe, og heller ikke hatt vanskeligere for å følge opp. Til slutt gav jeg opp hele lenka, og turte altså ikke å sende den til Sveits og risikere år med venting på å få den tilbake igjen.

Men bortsett fra det var opplevd kvalitet tipp topp. Og som andre sier. Bærer ikke stort.

Og de nye Bathyscape-variantene er også snasne.

Får slenge med et bilde jeg også. En del man ikke ser så ofte: 1315-uverket. Absolutt kvalitet.
hoslashst%202009%20052_zpstmpaaxyy.jpg
 
Dårlige bilder som ikke yter klokkene rettferdighet, men jeg fikk godfølelsen med både gull og keramikk i Oslo:
image.jpeg

image.jpeg


Og med denne "badebeateren" i Riga, som var det nærmeste jeg kom en live Bathyscaphe før Bjerke fikk inn Blancpain. Kun 1,5mill med relativt sett gunstig Eurokurs tidlig i høst, plasten fortsatt på ;)
image.jpeg


Edit: Det morsomme i Riga var at jeg ba om å få prøve en Bathyscaphe, og at den 90-årige ekspeditrisen uten klokkekompetanse og med en helt utdatert papirkatalog dro fram denne...
 
Redigert: