Billig Rolex?! Mulig?

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Hvor "billig" er det mulig å få en Rolex i bra stand? Er det Air-King modellen som blir rimligst? Det er vell samme verket i den som på exploreren?! Er alle Rolex modellene vantette(100m)?? Klokka må nesten ha safirglass.
 
Det spørs jo litt hvilke størrelse du ønsker på klokken din også. Airking er vel 34mm. Man får sikkert meget billige Rolexer hvis man kikker kun etter det, men hadde jeg vært deg, så hadde jeg fokusert på å finne en klokke som talte til deg, og ikke bare bli blendet av at det er en krone på skiva;)

Hvor mye tenkte du å legge i en klokke?
 
Har vel egentlig ikkje tenkt over noen direkte sum til klokke. Men neste klokke blir vell ein "skikkelig" mekanisk klokke tenker jeg. Exploreren er en nøytral pen klokke synest jeg, veit at Air-kingen er litt mindre men ellers lik?! Er eneste litt redd for at viss jeg kjøper en dyr klokke, vil jeg ikkje tørre bruke den....
 
Jeg hadde samme følelsen før jeg kjøpte meg Rolex selv, at jeg ikke kom til å tørre å bruke den. Men da jeg satt klokken på hånden første gangen, merket jeg at klokken skreik etter å bli brukt, og i tillegg så tåler den det meget godt!

De eldste Airkingene har ikke nødvendigvis det samme verket som expl 1. Veit ikke om de har brukt samme verk noen gang i det hele tatt. Det spørsmålet hjelper Google deg med;)

Hvis hjertet ditt skriker etter explorer 1, så er det den riktige klokken, den tåler virkelig å bli brukt, den har tross alt blitt designet til å tåle ekstreme påkjenninger.

Anbefaler deg tråden til JoLu hvis du tenker på explorer:

http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/jolus-bilder-modem-burner-7967/
 
Hvor "billig" er det mulig å få en Rolex i bra stand? Er det Air-King modellen som blir rimligst? Det er vell samme verket i den som på exploreren?! Er alle Rolex modellene vantette(100m)?? Klokka må nesten ha safirglass.

Vintage Air-King brukte cal. 1520 verket. Samme som ble brukt i Submariner. Dette er et robust verk som tåler og bli brukt og deletilgangen er god. Når det gjelder plexiglasset kan det poleres eller skiftes uten at det koster skjorta.
Her er min 5500 fra 1965, vanntett og med en gange godt innenfor COSC

IMG_6201.jpg


En 5500 bør kunne oppdrives for ca 10K skal du ha safirglass må du plusse på noen tusenlapper:D
 
Redigert:
I denne tråden synses det litt om rimelige Rolexer: http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/hva-er-dette-14555/

Jo mer du betaler jo penere eksemplar får du. For min del ville gleden av en utslitt Rolex til +/- 5´være minimal, da ville jeg heller kjøpt noe annet eller spart til jeg fikk råd til en finere Rolex.

For 15´og oppover får du en fin Date/Airking/Datejust/o.l. For rett i overkant av 20´kan du få tak i et sportsur (inkl Expl I), men uten b/p og et relativt slitent eksemplar. For 25´blir det med ett mer å velge mellom. Såvidt jeg vet ligger det både en rimelig sub (uten lenke) og en rimelig Expl II Polar på KS nå (rimelig er ca 23´).
 
Redigert:
Vintage Air-King brukte cal. 1520 verket. Samme som ble brukt i Submariner. Dette er et robust verk som tåler og bli brukt og deletilgangen er god. Når det gjelder plexiglasset kan det poleres eller skiftes uten at det koster skjorta.
Her er min 5500 fra 1965, vanntett og med en gange godt innenfor COSC

IMG_6201.jpg


En 5500 bør kunne oppdrives for ca 10K skal du ha safirglass må du plusse på noen tusenlapper:D



Vantett sier du.. Er den skikkelig vantett? og gjelder det "alle" Rolex modeller?
 
Vantett sier du.. Er den skikkelig vantett? og gjelder det "alle" Rolex modeller?

Rolex´modeller, utenom Cellini-serien, er mer vanntett enn samtlige på TS har behov for... men et gammelt eksemplar må trykktestes før du kan stole på det om service ikke er jevnlig gjennomført.

Men, om dykking er bruksområdet er vel ikke en Air-King det rette valget... du vil finne mange innlegg om dykkererfaringer om du leter litt, bl.a. disse fra i går: http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/rolex-sub-med-eller-uten-dato-14833/index3.html

Her er noen, imo unødvendige, spissfindigheter ift begrepet vanntett: http://watchgeeks.net/archive/index.php/t-115091.html
 
Redigert:
Vantett sier du.. Er den skikkelig vantett? og gjelder det "alle" Rolex modeller?

Ja, den er trykktestet og skikkelig vanntett... men det er jo ingen dykkeklokke. De fleste Rolex modeller har skrudd krone og har potensiale for å være skikkelig vanntett så lenge pakninger, krone/kronehals, plexi, kasse og baklokk tilater det.
 
Air-king er en klassiker og ser bra ut om du ikke har for store håndledd. Er du tålmodig og leter kan de skaffes til svært hyggelig pris.
 
Ja, den er trykktestet og skikkelig vanntett... men det er jo ingen dykkeklokke. De fleste Rolex modeller har skrudd krone og har potensiale for å være skikkelig vanntett så lenge pakninger, krone/kronehals, plexi, kasse og baklokk tilater det.




Med "vantett" så mener Jeg at den skal tåle all slags normal daglig aktivitet..Fisking,garndrift,ski,uteaktivitet osv. Dykking er ikkje tema. Tar også av gammel vane av meg klokka når jeg dusjer.
 
Hvis du har en Airking som du trykktester annenhvert år (eller hva de anbefaler?) så er ingen av aktivitetene du nevner noe som helst problem.
 
Generelt vil jeg nok anbefale å finne en klokke man liker i steden for å kjøpe noe fra et gitt merke bare for å ha det merket. Blir som å kjøpe en aquanaut om man virkelig vil ha en nautilus. Riktig om man vil ha aquanaut men feil om man vil ha nautilus :).
 
Generelt vil jeg nok anbefale å finne en klokke man liker i steden for å kjøpe noe fra et gitt merke bare for å ha det merket. Blir som å kjøpe en aquanaut om man virkelig vil ha en nautilus. Riktig om man vil ha aquanaut men feil om man vil ha nautilus :).

+1

Støtter ChristianN, for meg kan det virke som du er mer opptatt av å få en Rolex enn at du liker modellen.

Har et par råd til deg Kom deg opp et hakk på et mer sportsur som Sub, GMT el Eplorer enten ved å spare litt til eller prioriter annerledes og gi avkall på noe annet. Det er bedre at det svir en gang i pungen enn at du hver dag skal gå og irritere deg over at du ikke tro til.

Tror nok uansett at du vi "trade" opp fra Airking eller kjøpe et nytt ur i tillegg.

Lykke til i jakten
 
+1

Støtter ChristianN, for meg kan det virke som du er mer opptatt av å få en Rolex enn at du liker modellen.
Har et par råd til deg Kom deg opp et hakk på et mer sportsur som Sub, GMT el Eplorer enten ved å spare litt til eller prioriter annerledes og gi avkall på noe annet. Det er bedre at det svir en gang i pungen enn at du hver dag skal gå og irritere deg over at du ikke tro til.

Tror nok uansett at du vi "trade" opp fra Airking eller kjøpe et nytt ur i tillegg.

Lykke til i jakten



Dette med Rolex er vel noe spesielt. Det skal vell være noe av det bedre på klokkefronten. Sterkt merkenavn, de fleste har vell en mening om Rolex?! Det er vel exploreren som er den klokka jeg liker best utseendemessig. Dette med klokke innteressen begynte med at jeg drodlet litt med tanken om å få en skikkelig klokke fra fødselåret, tenklte at en slik "gammel" klokke skulle være mulig å få billig - den gang ei. Snublet over dette forumet og har vært '"bitt av basillen" siden... Engasjerende og morosamt å lese side opp og ned her inne..
 
Kjøp deg en SeaDweller 16600 godt brukt, denne kan du bruke til vedhogst, dykking, fjellklatring og allt annet som de fleste andre automatiske urverk blir kranglete av. Tro meg, dette funker problemløst til du blir pensjonist og kan overlevere klokken til neste generasjon som tror at de må bytte "gadget" hvert år.
Tom
 
Isolert sett så er Air-King et godt kjøp i mine øyne. Rolex skjulte godsak?? Men å kjøpe Rolex bare for å kjøpe Rolex er bare tull. Så mye flott man kan velge mellom.
 
pussig at det er så få airking her inne, men jeg skjønner delvis da "alle" er rammet av dykkersyken
 
Redigert: