Bilforsikring (for bil med litt krefter)

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.116
Sted
Fredrikstad
Jeg er i den ulykkelig/priviligerte situasjonen at jeg ikke har behov for å frakte barnevogner, eller har familie-relaterte lastebehov, og drømmer litt om en ego-bil med litt mer krefter.

Pleier å bruke Finansportalen for å få litt rask oversikt over cirkapriser på forsikring, og har registrert at forsikring på en del av disse bilene er skyhøye (i alle fall i mine øyne). Vi snakker vel i området fra ca 30.000+ i året .

Økonomen i meg (eller kanskje det er fornuften) har litt problemer med å godta en så høy årlig forskring.

Er det virkelig dette det koster? Eller finnes det noen gode tips på å få bedre tilbud/få det ned på et mer anstendig nivå?
 
Jeg er i den ulykkelig/priviligerte situasjonen at jeg ikke har behov for å frakte barnevogner, eller har familie-relaterte lastebehov, og drømmer litt om en ego-bil med litt mer krefter.

Pleier å bruke Finansportalen for å få litt rask oversikt over cirkapriser på forsikring, og har registrert at forsikring på en del av disse bilene er skyhøye (i alle fall i mine øyne). Vi snakker vel i området fra ca 30.000+ i året .

Økonomen i meg (eller kanskje det er fornuften) har litt problemer med å godta en så høy årlig forskring.

Er det virkelig dette det koster? Eller finnes det noen gode tips på å få bedre tilbud/få det ned på et mer anstendig nivå?
Det beste er å be om anbud fra forsikringsselskapene på sider som finansportalen osv. Tegner du i tillegg en samleforsikring med for eksempel innbo og reise i tillegg, så vil dette resultere i ytterligere rabatt. Bedre å snakke med kundebehandlere som er ute etter å selge, enn å få ca. pris oppgitt på nett. De har ofte mye å gå på når det gjelder veiledende pris. Et tips er å gå for noen av de store selskapene, med de små så kan man risikere at firmaet bukker dersom det blir flere store skader samtidig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg er i den ulykkelig/priviligerte situasjonen at jeg ikke har behov for å frakte barnevogner, eller har familie-relaterte lastebehov, og drømmer litt om en ego-bil med litt mer krefter.

Pleier å bruke Finansportalen for å få litt rask oversikt over cirkapriser på forsikring, og har registrert at forsikring på en del av disse bilene er skyhøye (i alle fall i mine øyne). Vi snakker vel i området fra ca 30.000+ i året .

Økonomen i meg (eller kanskje det er fornuften) har litt problemer med å godta en så høy årlig forskring.

Er det virkelig dette det koster? Eller finnes det noen gode tips på å få bedre tilbud/få det ned på et mer anstendig nivå?

I forsikring finnes det knapt «faste» priser, de fleste selskaper har som nevnt over en mengde rabattordninger som kan kombineres. Eksempelvis rabatt for å samle flere forsikringer i samme selskap, men også rabatter som følge av ulike medlemskap.

Litt avhengig av hvilken bil du har vurdert, din bonus og andre kundeforhold høres +30k uansett til å være i overkant.

Jeg ville plukket ut 5-6 selskaper og bedt om tilbud på samtlige forsikringer du har behov for, plukket ut de tre beste og gått inn i forhandlinger. En mulighet er også å gå via forsikringsagent/megler, bilforhandler eller merkeklubb, de er ofte flinke(re) til å oppnå rabatter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg har en 2000 modell 911 med 300 gamp som jeg betaler ca 9500 i året for med full kasko og 8000km. Har 75% bonus. Da jeg ba om tilbud fra de forskjellige lå de i leia 9500-40k +
 
I vilkårene på forsikring står det at bilen skal tilbake i samme stand som før skaden inntraff. Får du riper i hjørnet på en støtfanger, dekker de fleste selskaper fortsatt lakk av hele delen. Codan er flinke til betale for lakk av halv støtfanger, for så å gi kunden regningen på lakk av andre halvdelen. @torode
 
  • Liker
Reaksjoner: torode
Det hjelper ikke, @Skogsmatrosen. Dette står i omtrent alle forsikringsselskapenes vilkår. Dette er for å ikke reparere mer enn nødvendig i tilfeller der det er gamle skader i nyskadede deler/flater. F.eks om du har en gammel skade i høyre hjørne på en støtfanger, og får en ny skade på motsatt side.
 
Du kan selvsagt få reparert hele delen, men da deles det i to skader, med to x egenandel og dertil bonustap..
 
Så det betyr at jeg, på en rimelig måte,må fikse småtteriet på venstre side av lakkert fanger, før det blir en større smell....
 
Så det betyr at jeg, på en rimelig måte,må fikse småtteriet på venstre side av lakkert fanger, før det blir en større smell....
Ja, evt få en stor nok smell til at fangeren må skiftes. Kreves ikke rare dytten da;) Møter du et skikkelig r%]#^høl, kan de fortsatt være kjipe nok til å be deg dekke deler av skaden selv pga den gamle skaden.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Jeg byttet fra Storebrand til Tide forsikring nå i våres. Halve prisen på en BMW 318d stasjonsvogn og litt rimeligere på -74 911S.
I motsetning til de fleste andre selskaper gjelder forsikringen på 911'en også kjøretreninger på baner som Rudskogen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Betaler 13 i året for 544hk, 12.000km, fullkasko og sjåfør 23. Tide forsikring. Send meg PM så kan jeg gi kontakt info. Veldig hyggelig bilinteressert kar
 
Jeg gikk fra Gjensidige -> If da jeg kjøpte min Porsche Macan Turbo med 400hk. Betaler i underkant av 7k for kasko og leiebil. Gjensidige forlangte mer enn tre ganger så mye... :confused:
I alle dager. Jeg fikk tilbud på samme bil med mindre kraft til godt over det dobbelte.