Biler

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.083
Sted
Fredrikstad
Klokker og biler. Linken som kan ha mange ulike forklaringer, men som intet mindre er et faktum.

Favoritter, hatobjekter, miljøfokus, trender, klassiske biler, kraft, kjøreegenskaper, amerikanere, europeiske, design, konseptbiler...listen er endeløs.

Hvilket forhold har brukerne her inne til biler?

Dette skal være forumets store tråd om biler!
 
Personlig har jeg utviklet et lidenskapelig forhold til biler. Først og fremst er det kjøreegenskaper, ytelse og design som jeg anser som de viktigste faktorene.

Å nevne en favorittbil er umulig, men det skal ikke legges skjul på at jeg har en svakhet for Aston Martin og BMW. Forutsatt at man skal ha kun 1 bil, mener jeg den ultimate bilen er BMW M5 (E60). Det er noe utrolig forlokkende med å kjøre rundt i en bil som av et utrent øye ser ut som en hvilken som helst familibil, men samtidig ha muligheten til trykke inn M-knappen og har muligheten til å la verden fare forbi fra 0-100 i Ferrari-land.
 
Jeg er veldig interessert i biler selv, sjekker bilsider og -forum hver dag. Er enig med at m5 tilbyr kanskje den beste miksen mellom daglig og sport på markedet. Absolutt en fet bil!

Noen som har vært på bilmessa enda eller? og sett på Autostradas stand? WOW sier jeg bare. F430, 599 og den nye grandsporten! Gråfargen på 430'en var faktisk helt perfekt. Med karbonbremser, derav gule bremseklosser og gule søm i hele det gråe interiøret. Den bilen var helt smashing :D
Forresten så var det mye annet kult på messa. 911 Turbo S cab, Veyron, Diablo SVR, 2 SLR'er, den nye m3'en, ferrarier +++ Fikk til og med lov til å sette meg inn i en MB CL 63 AMG, og den var seriøst digg! Absolutt verdt å ta turen.

Personlig er jeg veldig fan av porscher. Jaja, litt klisjé, men teknologien, ytelsen og utseende på 997 bilene er helt fantastisk. Veldig bruksbiler er de også, mange Porsche eiere kjører bilene sine hver dag.
En annen favoritt er Gallardoen. Synd det ikke er noe marked for Lambo'er her i landet, men det har blitt noen flere i de siste årene. Dessverre så synes 99% av befolkningen at de er dødsharry. :(

Det er som du sier Juice, umulig å velge en favoritt. Hadde det ikke stått på casha hadde jeg nok måtte prøvekjøre en god del biler før jeg hadde funnet ut hvilken eller hvilke biler jeg ville hatt.
 
Jeg er Italia mann,selv kjører jeg en sort Alfa Romeo GTV 916! Elsker det meste italiensk.. Hadde en 1987 Maserati Biturbo 2,5 ES, som jeg restaurerte til så godt som ny stand.. Sitter i styret i Norsk Maserati Klubb


Alfaen ;)
n692635474_1347934_567.jpg


Gamle bilen

n692635474_347499_8490.jpg
 
Porscher er ikke dumt det. 911 er vel den mest driftsikre superbilen man kan ha. 50 års utvikling og forbedring gjør jo sitt ;)

Gallardo'en er faktisk en av mine favoritter også. I motsetning til en del andre, anser jeg det for svært positivt med VAG linken. Ingen vil jo ha biler som faller fra hverandre hver 10 km. Superbiler kan godt være sære og skrikende, så lenge det i bunn og grunn har en funksjon.
 
Ser ut til at du fikk lagt inn en post mens jeg skrev her Erik :)
Maserati har mye vakkert. Selv syns jeg spesielt Merak er en stilig bil.
Velkommen til forumet forresten!

Morsomt å se hvor reell linken mellom biler og klokker faktisk er. Mange klokkeentusiaster som også har en sterk interesse for biler.
 
Jo takk! Veldig bra initiativ! Eneste vi har i dag er jo http://nurk.no/ men forumet der fungerer jo ikke så bra som dette!

Merak er nydelig, en kompis av meg har akkurat kjøpt en 1977 Merak SS. Han er veldig klokke interissert selv, skal få han inn her jeg ;)
 
Erik: Flott! Vi trenger flere medlemmer :)

Var på Bil07 i dag. En del stilige biler, og høydepunktene mine var Bugatti Veyron, faceliftet Jaguar XJR (klarer ikke å bestemme meg om jeg liker den nye fronten), Mercedes-Benz SLR, Ferrari F430, og Audi R8.

Kanskje viktigere enn noe annet, forsøkte jeg så godt jeg kunne å promotere den nye Audi A4 ovenfor mine foreldre, hehe. Pen bil, og MYE for pengene.
 
hehe, og jeg eier en 1977 Maserati Merak SS.
Hadde tidligere en 1991 Alfa Spider, er flasket opp på alskens Alfa Romeo (min far har i dag en Maserati 4.24v).

Var med å starte Norsk Maserati Klubb samen med Erik på forumet, fungerte som formann der de fire første årene. Er nå bare medlem (riktignok kommer jeg sikkert til å stille til valg igjen til våren), og er også medlem av NURK.

Forøvrig kjempebra iniativ med dette forumet!
 
Skal jeg trekke frem mine favoritter fra Bil07 må det være;
De selvsagte:
Maserati Gran Turisimo
Maserati Quattroporte
Ferrari 599 Fiorano
Lamborghini Diablo i racestuk (Med Heuer-reklame!)

Showets vinnere (spør du meg i alle fall):
Alfa Romeo Brera
Fiat 500
Fiat Abarth i racestuk

og på 1. plass: Citroën C6 (makan til mafiabørse skal du lete lenge etter)!
 
Flotte biler der Erik!
Hvordan liker du GTVen med tanke på kjøreegenskaper, driftsikkerhet etc.?


For øyeblikket har jeg ingen bil (student og bileier er ingen gunstig kombinasjon), men solgte denne for noen måneder siden:

bmw1.jpg

bmw2.jpg


BMW 3-serie E46. God bil, til tross for at jeg ikke hadde noen av de heftige motorvalgene. Men litt sporty kjøreegenskaper og bakhjulsdrift er jo ikke å forakte det heller ;).
 
GTVen sitter bra på veien orginalt, men jeg har oppgradert understellet med Bilstein dempere og 20mm Eibach fjærer. Den har jo multilink bakaksel med passiv styring, som gjør at bakhjulene svinger når den presses hardt.

Driftsikkerhet er veldig bra på GTV 916, har ikke hatt noen problemer enda, og siden bilen er hel galvanisert, støtfanger i plast, sideskjermer i plast, panser i glassfiber finnes det ikke rust på disse bilene heller.

Motoren er en 2 liter Twinspark 150hk som leverer godt. 0-100 går på 8,4sek og man har masse å gå på i høyere gir.

Og designet kan man bare si en ting om "BRAVISIMO" med tanke på at bilen ble produsert i 1995 og holdt samme design til 2003.

Stort sett VELDIG fornøyd
 
Dette er slik bilen min ser ut i dag.
I løpet av vinteren vil jeg strekke opp interiøret, og fargen skal neste år lakkeres i en kobber/oransje-rød farge. Nydelig bil det her.


n663175732_673037_6156.jpg


n663175732_673046_3933.jpg


n663175732_673039_8466.jpg


n663175732_533501_6721.jpg


n663175732_673038_2662.jpg



n663175732_533503_8281.jpg
 
Erik: Riktig. Har jo alltid hørt at Alfa ikke nødvendigvis er den mest driftsikre bilen, men godt å høre at du har gode erfaringer. Som du sier, designet (spesielt interiøret) er et punkt Alfa er relativt langt foran konkurrentene på. Kikket litt på en 147 da jeg kjøpte BMWen, men var litt redd for prisfallet i og med at jeg visste at jeg kom til å selge før studiene mine. En ting som overrasket meg veldig, var hvor forut for sin tid mange av Alfa'ene var interiørmessig.

Shamal: Vakkert. Formene ala Merak'en er nydelige. Hvordan er det med motorkraften? Mener jeg så en episode av Top Gear hvor en av programlederne kjøpte en gammel Merak, og ved benchmarking av motor, viste det seg at det svært lite igjen av de hestene som var oppgitt i spesifikasjonene da Merak'en var ny. Har sikkert noe med hvordan bilen har blitt tatt hånd om også?