Betalte ikke toll på posten!?

Medlem
25. nov. 2013
Innlegg
33
Sted
Oslo
Hei

Jeg hentet nettopp enda en ny affære fra ebay på posten.
klokken kostet omtrent 5000 med frakt. Men jeg betalte ikke toll da jeg hentet den, bare signerte. Jeg så på sporingen at pakken var etpar dager til fortolling.
Og selgeren hadde deklarert riktig pris.
Får jeg tollgebyr i posten eller var jeg heldig?
 
MVA-regning dukker mest sannsynlig opp om en uke eller to.
Usikker hvor lang tid det tar før Posten sender regning, men med UPS/Fedex tar det gjerne den tiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Toll skal du vel ikke betale, men moms.
Posten pleier ha "oppkrav" på momsen, som gjør at du må betale denne før du får pakken utlevert.
Har du sjekket at du ikke allerede har betalt moms? Ofte nå på ebay at dette blir automatisk lagt inn ved utsjekk, slik at det ikke blir noe "ekstra" når pakken er kommet til Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
mente moms ja, hehe.
Betalte ikke den på forhånd nei. Men dukker nok opp i posten som rød sier.
Håpte vel at noen skulle svare "jadda nu var du heldig sånne glipper skjer en gang i blant".
Nylig oppdaget klokke auksjoner på eBay, og må nok roe ned litt på budrundene tjoddeliho
thankyous
 
Har aldri opplevd å få faktura på fortolling/mva i etterkant fra Posten, kun fra DHL/Fedex/UPS o.l., handlet på ebay siden 2004.

Kan det ha noe med et eventuelt ENK og/eller tollkreditt?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Når du kjøpte den, så du om shipping var med ebay global shipping program? Da er Mva og gebyrer forhåndsbetalt og ligger i fraktprisen.
 
Har faktisk opplevd en gang at Posten glemte å kreve inn moms på en pakke selv om alt var merket korrekt. Spurte til og med på postkontoret hva som hadde skjedd, fikk bare til svar at av og til kunne slike ting skje og at det ikke var noe å stresse med. Mistenker at hun bak skranken egentlig ville prøve å unngå ekstra papirarbeid for egen del...
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Den var ikke med i den global ebay ordningen og jeg har ikke betalt moms. Det er klart at det glipper her og der i store systemer som dette, som etpar av dere har opplevd. Men flaksen min har aldri vært tilstede, så dukker nok opp MVA-regning i posten en dag snart.
Day 1 and counting...
 
Tviler på at det er damen bak skranken som står for beregning av MVA...:rolleyes:

Det tror jeg alle vet, så ingen grunn til å være nedlatende :rolleyes: Var ment som en kommentar til at hun prøvde å snakke det vekk da jeg påpekte det. Mistenker at det hadde blitt noe arbeid for henne om jeg hadde krevd å få betale bamsemomsen fordi jeg trengte papirer på det... Her var det dog snakk om en bagatellmessig vare.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Det tror jeg alle vet, så ingen grunn til å være nedlatende :rolleyes: Var ment som en kommentar til at hun prøvde å snakke det vekk da jeg påpekte det. Mistenker at det hadde blitt noe arbeid for henne om jeg hadde krevd å få betale bamsemomsen fordi jeg trengte papirer på det... Her var det dog snakk om en bagatellmessig vare.

Kan aldri tenke meg at man kan kreve å betale moms ved utlevering. Dette må man eventuelt ta med tollvesenet. Som påpekt tidligere sitter ikke de som leverer ut pakker på butikken å regner ut moms. Hadde jo vært håpløst om de skulle regne om forskjellige valutaer med tollvesenets kurs og alt mulig surr. Hver gang jeg skal betale der så kommer det opp automatisk når de skriver inn hentekoden
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Kan aldri tenke meg at man kan kreve å betale moms ved utlevering. Dette må man eventuelt ta med tollvesenet. Som påpekt tidligere sitter ikke de som leverer ut pakker på butikken å regner ut moms. Hadde jo vært håpløst om de skulle regne om forskjellige valutaer med tollvesenets kurs og alt mulig surr. Hver gang jeg skal betale der så kommer det opp automatisk når de skriver inn hentekoden

Man kan ikke kreve å få betale den på stedet nei, men om man oppdager feil i fortollingen når man henter den ut så er det nok fortsatt slik at det er stakkaren i skranken som må hjelpe deg med klagen.... Og det er ikke tollvesenet som fortoller pakker via Posten Norge, det gjør de selv.
 
Man kan ikke kreve å få betale den på stedet nei, men om man oppdager feil i fortollingen når man henter den ut så er det nok fortsatt slik at det er stakkaren i skranken som må hjelpe deg med klagen.... Og det er ikke tollvesenet som fortoller pakker via Posten Norge, det gjør de selv.

Kanskje post i butikk har flere funksjoner enn jeg har opplevd. Sist jeg sendte klage på toll så var det tollvesenet og da fikk jeg mail av dem om at det bare var å se bort fra fakturaen som også var for tollvesenet. De hadde av en eller annen grunn antatt større verdi på pakken. Må være noe overlapping der da. Ellers har jeg fått faktura fra dhl i posten eller andre fraktfirmaer
 
Hei

Jeg hentet nettopp enda en ny affære fra ebay på posten.
klokken kostet omtrent 5000 med frakt. Men jeg betalte ikke toll da jeg hentet den, bare signerte. Jeg så på sporingen at pakken var etpar dager til fortolling.
Og selgeren hadde deklarert riktig pris.
Får jeg tollgebyr i posten eller var jeg heldig?

Til info så forhåndsbetales importavgift hos eBay, ved forsendelse med Global Shipping Program. Hvis det ikke er en kommersiell aktør som forestår forsendelsen, er det normalt forenklet tollbehandling på en rekke varer. Sistnevnte betales av mottaker ved avhenting hos posten eller tilsvarende.

I ditt tilfelle tipper jeg at importavgiften har vært inkludert i shippingen.

For øvrig må eventuell klage, spørsmål eller refusjon på importavgift rettes til Skatteetaten! Det er noen år siden at Tollvesenet bedrev saksbehandling på dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Her eg bur brukar UPS, FedEx osv Posten til å levere sine pakkar til kunden. Då utfører firmaet pakken vert sendt med fortolling og innkreving av mva, som oftast med faktura i etterkant, og eg betaler ingenting når ein hentar pakken på Posten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doubleo7seven7
Kanskje fyren som behandlet pakken din har byttet side...
serveimage
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER