Betalingsmåter ved kjøp fra utlandet

Medlem
26. mars 2019
Innlegg
188
Sted
Trondheim
Hei

Jeg skal kjøpe en klokke fra utlandet og må da selvsagt overføre pengene på forhånd. Prøver å finne ut av hvilket alternativ som er det rimeligste, men det er jammen meg ikke lett. Skjønner at det vil være ulike priser fra bank til bank, men tenkte at noen her kanskje hadde noen erfaringer og ville dele. Paypal er et alternativ, men av egne erfaringer fra mindre transaksjoner virker dette å være et dyrt alternativ. Er gammeldags bankoverføring rimeligere? Kanskje er det andre tjenester man kan benytte?
 
Vanlig bankoverføring er ganske bankers, jeg har ikke hatt issues med det, verken innad i EU eller til USA.

Ved en bankoverføring til USA opplevde jeg noe uklarhet i totale gebyrer, da de bruker en «mellombank» som første kontaktpunkt i USA som ikke priser tjenesten på forhånd, men bare tar det av beløpet i transaksjonen. La på 10-15 USD på topp som de kunne ta av, og de ekstra kronene som selger eventuelt fikk tenker jeg at går på karma-kontoen. Tror jeg har betalt 30 kr per overføring til DNB.

PayPal er gratis for avsender, og gjerne gratis for mottaker på «Friends and Family»-overføringer, men ikke på «Goods and services»-overføringer, da betaler de prosentandeler i fee. Men sistnevnte er den som gir deg som kjøper ekstra kjøpsbeskyttelse.

For min del har det vært transaksjoner mellom 30.000-60.000 norske kroner, så en hundrings fra eller til spiller ingen stor rolle, kontra å overføre på en måte som gir sporbarhet og oppleves trygt for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Chrono24 har egen escrow løsning. Usikker på hvordan den er på pris, men virker furnuftig hvertfall.