Bestefars Omega Genève Cal.601

Medlem
21. feb. 2019
Innlegg
2
Sted
Stavanger
Hei,

Jeg har overtatt en gammel Omega Genève etter bestefar, og har ikke så mye info på den - jeg vet at den ikke har blitt brukt på rundt 40 år, og den har noen sprekker i glasset.
Har levert den inn til urmaker her i Stavanger for å få en pris på en service.

Mens jeg var der nede knipset jeg noen bilder av urverket innvendig, og ser at den er fra rundt 69 - ut i fra serienummeret som starter på 301xxxxx..

Skjermbilde 2019-02-21 kl. 14.45.13.png


Helt lik denne:
https://www.zeitauktion.com/en/omeg...herrenuhr-vintage-1969-cal-601-no-date-152725

Klokken er av vanlig stål, og er av typen no-date.
Reimen er av metall, type flex band - ønsker gjerne å bytte denne til skinnreim etter service.

Hvor mye er en slik klokke verdt i dag?

Nå vil jeg først og fremst ta en service og bytte glass for å bruke den selv ved finere anledninger - men det kommer litt ann på hva prisen på servicen blir i forhold til hva jeg ønsker å bruke av penger.
Bytte av glass, polering og service av urverk blir vell fort noen høvdinger?

Mvh.
EB
 
En slik klokke går vel for rundt 3-4 tusen etter det jeg har sett, vel verdt å sette i stand.

Pris på service kommer vel helt an på hvem som tar service, i UK betaler jeg 1000-1500 for en service på en slik klokke, koster nok mer i Norge.
 
Redigert:
Takk for svar, @Eternamaniac :)
Nå er affeksjonsverdien ganske høy for min del, så om jeg bruker noen høvdinger på service så er ikke det tap i den forstand - men en klokke med historie som jeg kan begynne å bruke!

Noen som har en formening om hva reim jeg bør bytte til?

Grå/svart - matt/blank?
 
Service tror jeg fort kan bli rundt 3-5000 er jeg redd.

Det spørs hvilken urmaker du leverte den inn til (Askeland?). Tror også at jeg ville spurt om en pris av dem FØR service. En annen ting: Hvis du har gått til en urmaker/klokkebutikk som er Omega forhandler, men som ikke har egne urmakere "on premise", kan de fort sende den til Swatch Service Senter, som også kan bli relativt kostbart.

Mange tror at man bør levere slike klokker til Omega-forhandlere og tror det er tryggest. Ofte kan det være det motsatte, da de fort kan skifte ut kosmetiske deler med nye deler noe som kan være devaluerende for verdien. Vanligvis anbefaler jeg uavhengige urmakere som "forstår" vintage, dvs. de utfører en service uten å ta grep som gjør at klokka taper seg i verdi. Ofte er de også rimeligere paradoksalt nok.

Når det er sagt: Dette er en klokke som er verdt å sette i stand, selv til prisen ovenfor. Dette er Omega på sitt beste og en klokke som av oss Omega-samlere blir ansett som gull-alderen for merket. :)
 
Det finnes flere urmakere som kan skru Omega som nevnt over. Problemet oppstår hvis deler må skiftes ut. Når Omega snevrer inn deletilgang som glasset du nevner kan ikke hvem som helst få tak i det lenger.