Bestefar sin gamle (serial: 186 1090 41)

Medlem
6. okt. 2020
Innlegg
8
Sted
NORGE
Han brukte denne fra 1970-80 tallet til rundt 2011 da han døde, virket alle de årene han hadde den på seg. Han brukte klokken hardt. Jobbet i fiskeindustrien og butikk. Jeg vurderer å sende denne til en urmaker for å bytte glass, nato strop, batteri og lett rengjøring, håper denne fungerer etter jeg har byttet batteri. Kanskje ikke verdt så mye i kroner, men denne klokken så får jeg skikkelig "feels" av å ha den på håndleddet:) Hva synes dere?
 
Redigert:
Klokka er verd null og niks, men hva gjør vel det når den gode stemningen etableres i det du hekter den på arma.
Ikke bytt glasset da dette er ‘veikartet’ til din bestefar. Ja om glasset er tett da.
Koz deg masse med klokka.
Få høre hvordan der gikk da;)
 
Han brukte denne fra 1970-80 tallet til rundt 2011 da han døde, virket alle de årene han hadde den på seg. Han brukte klokken hardt. Jobbet i fiskeindustrien og butikk. Jeg vurderer å sende denne til en urmaker for å bytte glass, nato strop, batteri og lett rengjøring, håper denne fungerer etter jeg har byttet batteri. Kanskje ikke verdt så mye i kroner, men denne klokken så får jeg skikkelig "feels" av å ha den på håndleddet:) Hva synes dere?

-Velkommen hit! Jeg vil hevde at du har skjønt poenget. Sentimental verdi er absolutt noe å ta med seg, og jeg har selv overhalt farfars gamle Certina for langt mer enn den strengt tatt er verdt for andre.

For meg er det uret som får meg til å smile hver gang jeg skal sjekke hva klokken er, mens minner suser gjennom hodet på meg - og det er verdt mye mer enn en service.

Kjør på! (og be endelig urmakeren om å la deg få det gamle glasset igjen, i tilfelle du skulle finne ut at litt av det som gir minner er nettopp det levde livet til uret - da kan det settes inn igjen...
 
Tusen takk for svar=) Jeg vurderer å ikke bytte glass, og bruke klokken kun når det er "trygt". Synes glasset har sin egen sjarm, og føler meg revet i to rettninger med tanken på å bytte glass. Kanskje kun bytte batteri og stroppe?
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Det virker som at det er Certina som går igjen i min familie av klokkemerker(bestemor bruker enda sin Certina som er rundt 30 år, quartz). Ønsker å kjøpe en ny Certina quartz, kan dere hjelpe meg å finne en certina som ligner mest mulig på den som på bildet? (vet det er ett merkelig kjøp av meg :p )
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det virker som at det er Certina som går igjen i min familie av klokkemerker(bestemor bruker enda sin Certina som er rundt 30 år, quartz). Ønsker å kjøpe en ny Certina quartz, kan dere hjelpe meg å finne en certina som ligner mest mulig på den som på bildet? (vet det er ett merkelig kjøp av meg :p )

-Den nærmeste matchen er nok en DS-8:
C033.451.16.031.00_SLD.png


https://www.certina.com/no/watch/ds-8/c0334511603100
 
  • Liker
Reaksjoner: Yavind og Grendel
Velkommen hit til Asylet @Yavind!
En gammel quartz-klokke har ikke store verdien. Men du har et forhold og gode minner til din, og det er gull verd! Her har du mye hygge og verdi.

Et batteribytte er enkelt. Dette kan du gjøre selv, eller oppsøk en seriøs urmaker eller butikk. (Jeg trodde selv jeg var trygg hos den lokale brille og ur butikken og angrer fortsatt!!!!)

Klokken er helt sikkert ikke vanntett lenger! Er glasset helt ville jeg beholdt det. Minner der også. Akkurat som ripene på kassen. Glasset er kurrant for en flink urmaker å bytte. Pakninger også.

Velkommen hit!
8
 
  • Liker
Reaksjoner: Yavind
Velkommen hit til Asylet @Yavind!
En gammel quartz-klokke har ikke store verdien. Men du har et forhold og gode minner til din, og det er gull verd! Her har du mye hygge og verdi.

Et batteribytte er enkelt. Dette kan du gjøre selv, eller oppsøk en seriøs urmaker eller butikk. (Jeg trodde selv jeg var trygg hos den lokale brille og ur butikken og angrer fortsatt!!!!)

Klokken er helt sikkert ikke vanntett lenger! Er glasset helt ville jeg beholdt det. Minner der også. Akkurat som ripene på kassen. Glasset er kurrant for en flink urmaker å bytte. Pakninger også.

Velkommen hit!
8

Takker for svar!!=) Ja for meg så betyr denne mere enn en dyr klokke, elsker den. Har bestemt meg for at jeg først skal begynne med batteriet, også kjøpe ett nato strap i ca samme farge å sette på :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Herlig!
Bytt batteri og nyt den - på nato og andre «straps».
Forsøk å leve med bestefars bruksmerker. Hva er bedre enn en klokke som har «levd»?
 
  • Liker
Reaksjoner: Yavind
@Yavind . Fin klokke. De gamle Certinaene er ganske skuddsikre i drift.

Jeg arvet en 80 talls Certina DS Titan av min far, og den tusler og går enda. Eneste er jo at den er litt liten.
Ellers arvet jeg en Longines Jamboree i ganske flott tilstand av min farfar. 1959 mod med cal 280. Den skal få service hos Urmaker og i bruk igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Yavind og Grendel
@Yavind . Fin klokke. De gamle Certinaene er ganske skuddsikre i drift.

Jeg arvet en 80 talls Certina DS Titan av min far, og den tusler og går enda. Eneste er jo at den er litt liten.
Ellers arvet jeg en Longines Jamboree i ganske flott tilstand av min farfar. 1959 mod med cal 280. Den skal få service hos Urmaker og i bruk igjen.
Stilig :p bilde ?
 
Da satt urmakeren nytt batteri i certinaen. Gjett hva? Den funker! :D ble skikkelig glad nå! Har bestemt meg for å bytte glass fordi d er åpen sprekk rett inn til skiva, bedre å holde klokken intakt enn å få alvorlige fukt skader. Skal også få den rengjort, men beholde alt av patina. Poster bilde etterhvert :D
 
Flott at du tar vare på din bestefars klokke, veldig artig å ha et slikt minne etter slekta som har gått foran. Har selv min fars gamle Omega, preget av mange års bruk og seilas på de fleste verdenshav. Kasse og skive fikk beholde sin patina, glasset var sprukket så det ble byttet. Ellers fikk klokken en vanlig service. Den blir ikke brukt så mye men vissheten om at den ligger der, i god stand, og at min far har brukt den daglig i mer enn 25 år, det gjør meg godt. Pengeverdi er i slike saker helt uvesentlig.