Barnebursdag

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.959
Sted
Cockaigne
Idag har jeg gjennomført barnebursdag for midterstemann på ni år og tredve andre unger. Mens jeg prøver å fortrenge at de to andre også skal ha fest i løpet av de nærmeste ukene minnes jeg noe jeg skrev på et annet forum for noen år siden; da eldstegutten fylte åtte:

Bursdagsfest for åtteåringen

16.30: Huset er strøkent og festpyntet med ballonger og skrekkeffekter overalt. Åtteåringen strever med skjorteknappene, seksåringen er sur fordi vi var så hensynsløse å føde ham tidligere på året slik at hans selskap er over for i år, og fireåringen snikspiser godteri. Mor har lettere hodepine, jeg gjemmer unna knusbare verdisaker.

16.45: De første gjestene ankommer, femten minutter før tiden. Jeg noterer meg hvem de er, og lover meg selv å levere min sønn tyve minutter før tiden i deres neste selskap.

17.00: Alle er på plass. 13 åtteårige gutter fra klassen som fastlærerne har døpt "Vikarenes dåp", i tillegg til husets fastboende.

17.01: Det er ikke ørens lyd å få. Bikkjene har gjemt seg.

17.05: Jeg kikker lengselsfullt på barskapet.

17.15: Første bordsetning. Antall kombinasjoner av grill- eller wienerpølse, i brød eller lompe, med eller uten ketchup og/eller sennep og/eller sprø løk overstiger det matematisk mulige. Det samme gjelder brusblandinger.

17.17: Alle har fortært to pølser og fire glass brus, og stormer fra bordet for å fortsette ødeleggelsene i andre etasje. Jeg henter bøtte og spade for å rydde opp. Den ene ungen er mistenkelig stille og blek, men jeg skylder på pølsene.

17.19: Åtteåringen, som er forkjølet men insisterte på å ha fest, får en så kraftig hostekule at han kaster opp i toalettet, til stor jubel for de andre som står rundt og heier. Mor låser kjøkkendøren så jeg ikke kan rømme.

17.20-18.00: Leker, krig, skrik, gaveutdeling, trøsting, star wars, ballongfotball og vantro blikk på klokken som ikke synes å bevege seg.

18.01: Andre bordsetning. Alle jubler til synet av kaken, og ti unger erklærer at de ikke liker sjokoladekake når jeg begynner å skjære opp. Det betyr at jeg må spise sjokoladekake med dødningehoder hele uken. Det er for få sjokoladekjeks. En av ungene roper "gelèkrig", men jeg får stanset tilløpet ved å true med at selskapet kan avsluttes blant hundebæsjen i sluddværet i hagen. Den bleke blir blekere og ber meg ringe til foreldrene.

18.10: Foreldene er ikke oppført i telefonkatalogen. Jeg tilbyr villig å kjøre gutten hjem, men han vet ikke helt hvor han bor og mor sender meg et blikk som tyder på at jeg ikke får slippe så lett. Jeg legger ham på sofaen og går for å inspisere krigen i andre etasje.

18.30: Fiskekonkurranse. Det gjør stor lykke når jeg henger en gammel hatt, en lompe, en bh eller en tøffel på kroken, i tillegg til godteposene. Innimellom spør jeg den bleke om han må kaste opp. Han forsikrer at så ikke er tilfelle.

18.31: Han kaster opp over seg selv, sofaen og gulvet. Sofaen er to uker gammel. Jeg går for å hjelpe ham, til ville protester fra de resterende fiskere.

18.40: Jeg ber den syke stå på badet og sørge for at en eventuell neste omgang havner i do, noe han forsikrer at han vil gjøre. Vi vasker sofa, gulv og bord til akkompagnement av ragnarokklydene ovenfra.

18.50: Gutten snur seg bort fra toalettet og sender det resterende maveinnhold i og utenfor vasken.

19.00: De første gjestene hentes. Faren til den bleke ler godt av historien, idet han nok "trodde gutten brygget på noe, men det er jo så gøy på fest". "Heldigvis skal han være hos moren i helgen" smiler han, og jeg håper hun bor langt unna og bilsetene hans er laget av stoff.

19.10: De først ankomne gjestene hentes sist.

19.20. Frem med spade og bøtte.

20.00: En lykkelig åtteåring legges. Seksåringen har gjemt godteri i sengen og fireåringen begynner å bli blek om nebbet, men sovner smilende.

20.15: Jeg skjenker en drøy whisky.

20.16: Jeg skjenker en drøy whisky.

20.20. Pipingen i ørene begynner å avta. Jeg skjenker en til og gleder meg til å sove lenge i morgen. Hundene kommer frem igjen. Endelig helg.
 
Redigert:
Ha ha. Klassisk!:D
Men, litt urutinert. Kan du ikke bare betale deg ut av uføret?
Stikkordene her er; bowlingbursdag, lekeland, etc...
Der har de folk som har betalt for å tørke snørr og spy etter avkommet vårt.;)
Verdt hver eneste surt opptjente krone spør du meg...
 
Utrolig morsom, fikk meg en god latter nå :p :p :p :p

Jeg tror det er mange som kjenner seg igjen i denne :)
 
Veldig bra :D Vi hadde bursdagsfeiring forrige helg. Klok av skade leide vi barnehagebussen og flyttet krigssonen til skolen fruen jobber på.
 
Trodde ikke det kunne bli verre enn 5-6 treåringer + foresatte, men jeg skjønner at jeg har mye moro i vente. Flott festreferat, Hopalong. :p
 
Jeg kan melde om en langt mindre dramatisk seanse her i aften!:p

0 spy
1 plaster
3 som gråt
2 brus utover bord og klær
4 stoler med ketchup (glad nå for at vi valgte hvite stoler da vi kjøpte nye)
1 lykkelig 6-åring
2 slitne foreldre

Natta!
 
Konge...og jeg som ikke trodde det kunne bli verre med en på 2 og en på 4...jaja, så feil kan man ta:D

...men fikk han klokke i bursdagsgave ? :p
 
Mine barn har blitt store nå, men jeg må si at den "egentlig ikke var morsom".

8- D