Bankboks vs. Safe vs. Verdisakforsikring

Bankboks, Safe, Verdisakforsikring eller Kombo?

  • Bankboks

  • Safe

  • Verdisakforsikring

  • Safe + verdisakforsikring

  • Bank + verdisakforsikring

  • Ingen av delene - ikke bekymret...


Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Innlegg
354
Sted
Arendal
Hei

Er det noen som kan komme med sine vurderinger i forhold til å ha klokkene sine i en bankboks vs. i en safe hjemme? Og bør man ha forsikret disse med verdisakforsikring?

Momenter;
- Fordeler/ulemper
- Har banken forsikring?
- Må safe være FG-godkjent?
- Forslag til safe?
- Dekker innboforsikringen klokker oppbevart hjemme (trenger man da safe?)?
- Er pris på verdisakforsikring verdt det? (rundt 2% av klokkenes verdi?)
Hva er det man bør beskytte seg mest mot? Brann? Tyveri? Ran? Ulykke? Skade på klokken?

Jeg har til nå tatt meg bryet å gå ned i banken med de jeg ikke har på hånden. Men jeg vurderer å gjøre endringer... Jeg hadde tidligere verdisakforsikringer i tillegg, men har ikke hatt det de siste årene på grunn av prisen...

Jeg tar gjerne imot innspill!
 
Redigert:
Vurderinger ved dette må nesten ta i betraktning klokkenes verdi.
Klokker under X kroner. Klokkerull i skuffen
Klokke over X kroner. Verdigjenstandsforsikret og safe hvis jeg av en eller annen grunn er ute en lenger periode hjemmefra.

Bankboks er sikkert fint det men for at det skulle vært et alternativ måtte nok samlingen min bli flerfaldig mange ganger større og av høyere verdi. Redd at "elementet" gå i bankboks for å hente klokke ville drept noe av spontaniteten (og gleden) med hobbyen.
 
@2stupidDogs jupp, går fint här med "värdesaksförsäkring" ska alla större bolag ha. Så är det en längre diskussion om momspapper måste presenteras eller om det räcker med värdering, som jag hoppas inte tas här :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Tryggeste sted for oppbevaring under ferie etc må vel være i en halvspist pose med cheesedoodels. Ingen tjuvradder bryr seg vel om det? :p

Når det er sagt, er jeg selv på jakt etter en safe, men det finnes mange typer skap. Brannskap Vs verdiskaping i forskjellige klasser. Er brannskap virkelig nødvendig? De er jo ikke branntestet for mer enn 1 time, og brenner det skikkelig, så er vel neppe innholdet i safen den største bekymringen. Forsikring av klokkene kommer selvsagt i tillegg, for jeg tror neppe tyveri er den største faren for mine klokker. Da er det heller som tidligere nevnt barn og flisgulv som er den største risikoen.

Jeg har kikket litt på Franz Jæger, men det er nok mer for moro skyld:)

Ulempen med safe, er at når tyven ser den, "vet" han at det er verdisaker der. Mine besteforeldre fikk ødelagt vegger, dører og gulv i tyvens desperate forsøk på å få safen ut av huset. Tror skadene ble mer kostbare enn innholdet i safen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum og Grendel
Jeg har ingen ur av enorm verdi, og kun et av middels verdi - men affeksjonsverdien av disse gjør at jeg har verdigjenstandsforsikring på Omegaen, og ved lengre reise legges resten av 'skrotet' i bankboksen vi har, sammen med ekstern harddisk etc.
Ellers oppbevares de hjemme i nattbordet, og det funker for meg.
Edit:
Vi har også alarm, så det er jo og med på å trygge ting vil jeg tro.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Det kan nok variere, men jeg fikk høre av forsikringsselskapet at de dekket klokker til 20,000. Klokker med høyere verdi burde jeg ha egen forsikring på .

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Hvelv er tingen;) Jeg har tilgang på denne:
20160601_191342.jpg

Men gidder aldri å legge noe inni der..o_O
 
Ikkje at eg har noken klokker av verdi.. men har ei eiga hylle i våpenskapet til pass og slike ting eg er redd for :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Innboforsikringen min dekker alt, uavhengig av enkeltgjenstanders verdi, så for meg er spørsmålet heller om jeg skal ha ekstra forsikring som gjelder utenfor hjemmet...
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Vært på sonen i noen år, har bare aldri hatt noe særlig å bidra med. Registrerte meg for litt over en uke siden for å poste at jeg hadde spottet en ny daytona med keramisk bezel og hvit skive på en herre her ute på tjuvholmen, men det glapp. (sorry ble en wall of tekst!)

Har jobbet med innboskader i to av landets største forsikringsselskap. Er et par år siden og var deltid ved siden av studier. Grunnet min måte å arbeide på og min funksjon så har jeg i perioder sett 95%+ av alle saker vi har fått inn. Safe har ca null å si for dekningen fra forsikringsselskapet.

Har aldri hatt en sak med en klokke til over 200.000 og har maks sett to til over 100.000. Har sikkert hatt 200+ klokker i segmentet 25.000-100.000.

Det mange glemmer med forsikring og som er veldig greit å ha styr på er at innbo dekker innboet ditt også utenfor hjemmet. Du kan ta med deg tven på ferie til Kina og skulle den bli stjålet eller knust så vil innboforsikring dekke dette. Har hatt utrolig mange saker der kunder har fått avlsag på reiseforsikring, men innbo har dekket det. Skadeårsak er veldig relevant. Lager noen eksempler basert på innbo best dekning til DnB anno ca 2012, mulig jeg husker noen begrensninger feil. Utgangspunkt i klokke til verdi av 100.000.

Frastjålet fra hjem: utbetales 100.000 - egenandel
Frastjålet fra bil: utbetales 20.000
Tyveri på offentlig sted utenfor norden: utbetales 30.000
Sølskade (kanskje ikke veldig sannsynlig skadeårsak for en klokke): utbetales 10.000
Ødelagt av EGET husdyr: ikke dekket

Man får heldigvis en akkumulerende dekning over flere poliser av forskjellig type. FKS hvis man har dekning for tyveri fra bil på innbo, reise og bil polisene så kan man kanskje få henholdsvis 20000, 5000, og 5000 med bare en egenandel totalt.

Det er alle disse begrensningene en verdigjenstandsforsikring beskytter deg mot. Basert på min egen erfaring som skadebehandler så har jeg verdigjenstandsforsikret alle klokker jeg har som er verdt over 20.000. Andre ting jeg hadde forsikret hvis jeg eide det er bunad, sykkel til 30.000ish +, smykker til 20.000+ og dyr elektronikk som ikke faller i verdi (fks kamera). Er veldig mange som verdigjenstandsforsikrer briller og høreapparat, det virker også fornuftig. Føler ikke jeg får noe ut av å forsikre pc, mobil, ipad osv, men for de som knuser slikt ofte så er det nok en bra option.

Videre så vil jeg påstå at man kanskje får et ryddigere og raskerer oppgjør med verdigjenstandsforsikring, for min del ikke så viktig. Det er nok dessverre mye skepsis rundt dyre klokker i forsikringsbransjen og det er vel med rette. Jeg har sett veldig mange svindelsaker med klokker. Alltid gøy å få inn en klokke som er betalt med 4 forskjellige kredittkorttransaksjoner og på merkelig vis forsvunnet 2 måneder etter den ble forsikret. Når man har slike saker og det er tvil så er det vanskligere å sende avslag på verdigjenstandsforsikring enn på innbo.

De fleste klokker jeg har sett skademeldinger på har skadeårsak:
Innbrudd i hjemmet
Innbrudd i bil, disse er det overraskende mange av (seriøst aldri ha noe av verdi i bilen hvis den står gatelangs i oslo sentrum eller på parkeringsplass ved badestrand eller parkeringshus (private eller offentlige, har hatt 3 helt forskjellige stykker fra et privat parkeringshus på fornebu der mine foreldre bor. Er det roligste og mest ordentlige nabolaget jeg vet om))
Mistet under dykkingen/svømming, også overraskende mange (Vi har også hentet opp en del av disse ved å betale dykkere for å lete, men det ligger noen rolexer og hviler i oslofjorden enda. Henter forsikringsselskapet opp en klokke får man gjerne tilbud om å kjøpe den tilbake for det selskapet har utbetalt eller litt redusert beløp hvis det har oppstått følgeskader)
Ran/tyveri offentlig sted (har hatt flere som er blitt stjålet fra skap på arbeidsplassen (husker spesielt at jeg hadde flere saker fra diakonhjemmet). Her har selskapene veldig forskjellig vilkår, men generelt veldig dårlig dekning på innbo for denne type tyverier)
Sønn/datter har hatt fest
Eier har hatt nachspiel eller tatt med et kvinnemenneske hjem fra byen

Har veldig få skademeldinger på bare skade, kan egentlig ikke huske noen konkrete. Min mor sin rolex hadde en vanninntrengning når hun badet (burde nok ha vært på service før sommeren!). Jeg trodde ikke at forsikringsselskapet hennes ville dekke det, da dette egentlig var en skade som var et resultat av vanlig bruk og slitasje over tid. Samtidig er det en plutselig uforutsette hendelse, så er litt usikker på der på hva som trumfer hva. Jeg hadde hvertfall spurt en overordnet om hjelp til den der og kanskje sent ut avslag. Ble overrasket da forsikringsselskapet dekket dette uten noen oppfølgingsspørsmål, men antar at de fleste skadebehandlere ikke har nok kunnskap til å forstå at dette potensielt sett er en skade det ikke er dekning for.

Avslutter med å råde alle til å lese vilkårene, de er bare 2-3 sider. Bare legg merke til begrensningene som ligger der.

(random relatert funfact: faren til en kompis har flere pp og vascheron constantin som oppbevares i kjøkkenskap og skuffer. Fant ut av dette da vi skulle grille i hagen engang. Ifølge hans sønn så har han ikke helt oversikt over hvor alle er, men eneste klokken han har mistet var en GMT pepsi som sønnen betalte taxi med i fylla i københavn).
 
Har et våpenskap som jeg bruker, er helt sikkert mulig å komme seg inn i dette, men det krever dertil egnet verktøy, og det tar tid å komme seg inn (det er boltet til gulv og begg) pluss at det vil lage helvetes mye bråk så tror jeg skal være ganske uheldig om jeg kommer hjem og det er brutt opp. Tror de fleste innbrudd i hus blir gjort av folk som rasker med seg det de klarer på så få minutter som mulig, og når det er snakk om safe og slikt som er stjålet eller brutt opp er det nok ofte folk som vet hva som er i huset fra før og har tilegnet seg kunnskap på en eller annen måte, pluss selvsagt svindel der man "bestiller" innbrudd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Takker for tilbakemeldinger! Her var det mye nyttig info. Jeg ser vel at bankboks kanskje ikke er tingen lenger.. ;) Og dersom innboforsikringen dekker dyrere klokker ved innbrudd, så er jo disse delforsikret/ avhengig av hendelse ved utomhus bevegelse. Safe/alarm kan jo derimot hindre/redusere risikoen for at tyver faktisk får klokker med seg. Så da blir muligens risikoen for meg de tilfellene hvor jeg beveger meg utendørs, som regel med EN klokke av gangen. Og da konkluderer jeg foreløpig med at jo flere/dyrere klokkere man har, jo bedre er det å være sette av verdisakforsikringspenger til en egen selvassuranse som du kan dekke et tap med dersom man skulle være uheldig... Man går jo sjelden ut døren med mer enn en klokke av gangen...

Eller?

;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy
Det er slik jeg vurderer det også. Hjemme er de dekket. Ute er de i praksis ikke dekket. Verdigjenstandsforsikring på alle blir fort dyrt, så selvassuranse som kan bygge seg opp til nye klokkekjøp må jo være et ypperlig valg ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
@bjojo Det er bare å handle så fort anledningen byr seg. Det er AD som er flaskehalsen.

Vi får starte en assuranseklubb med et begrenset antall medlemmer hvor fondsmidlene investeres i, og utbetalingene skjer i mekaniske ur...

;)