Avmagnetisering

Medlem
27. okt. 2018
Innlegg
11
Sted
Viken
Hei,

Har en magnetisert Panerai PAM312 og lurer på hvilket avmagnetiseringsverktøy som duger for denne? Urmaker ønsket ikke å røre den da de mente kassen var så tykk at de ikke kunne regne med å få avmagnetisert klokken. Har noen erfaring med dette? Vil helst ikke innom Bjerke...

Mvh,
Paneristi med den raskeste klokken i vesten
 
Kjøp en slik luring på Ebay for en slikk og ingenting.
Har maken, og den funker.
1620418773478.png
 
Jeg kjøpte først en billig Kina-modell, men fikk ikke noe resultat, kanskje det var noe feil på den jeg hadde. Den funket på noen klokker men ikke på alle. Så kjøpte en gammel Bergeon fra Ebay, modell 2321. Denne er tung og kraftig, funker på alt så lenge det ikke blir for stort til å passe inn i åpningen. Til og med på større lommeur. Den blir veldig varm dersom man bruker den over litt tid.

eBKo872.jpg



Ser at det ligger en på Ebay til ca 900 kroner inkl frakt nå men auksjonen går i skrivende stund ut i løpet av 4 minutter, ingen bud.

 
Redigert:
Jeg kjøpte først en billig Kina-modell, men fikk ikke noe resultat, kanskje det var noe feil på den jeg hadde. Den funket på noen klokker men ikke på alle. Så kjøpte en gammel Bergeon fra Ebay, modell 2321. Denne er tung og kraftig, funker på alt så lenge det ikke blir for stort til å passe inn i åpningen. Til og med på større lommeur. Den blir veldig varm dersom man bruker den over litt tid.

eBKo872.jpg



Ser at det ligger en på Ebay til ca 900 kroner inkl frakt nå men auksjonen går i skrivende stund ut i løpet av 4 minutter, ingen bud.

Den så litt vel retro ut ja. Tror du en 44mm Panerai får plass i åpningen?
 
Den så litt vel retro ut ja. Tror du en 44mm Panerai får plass i åpningen?

Ja uten problem, har brukt den på lommeur på 50mm+. Det finnes jo moderne utgaver av denne fra Bergeon og de koster 4-5000 kroner, vet ikke om de presterer bedre, som sagt funket den på alt jeg har av klokker. Noe kinamodellen absolutt ikke gjorde... For å sjekke magnetisme bruker jeg en app på iPhone.
 
Et kjapt søk på "demagnetizer watch" gir mange treff på Ebay:
Avmagnetiserer på Ebay
Ikke godt å vite hvor tykt skall den trenger gjennom, men det går nok greit om man tar av baklokket om det er mye gods der.
Bruksanvisningen som fulgte min er på kinesisk, men fant ut via nettet at man bør trykke ned knappen, føre klokka inn i magnetfeltet fra den ene siden og ut på den andre, dvs. en jevn, glidende bevegelse fra f.eks. venstre mot høyre, og så slippe knappen.
Magnetfeltet er markert med en firkantet "ramme".
Holdt klokka noen millimeter over magnetfeltet, og da slo ikke kompassnåla ut på klokka etterpå, så den funket greit for meg.
 
Redigert:
Er det noe sted å kjøpe en billig avmagnetiserer som over som ikke innebærer treg forsendelse fra Kina? En norsk nettbutikk med lokalt lager?
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders