Avgasskontroll-lampe lyser - Hjelp søkes

Medlem
28. mai 2011
Innlegg
1.475
Sted
Austlandet
Hei

Jeg har en gammel "konebil" fra VAG. Passat 1.8T 2002. I går "døde" bilen på vei hjem. Alt av hjelpemidler som servo og bremsekraftforsterker koblet ut. Varsellampe for batteri/ladespenning lyser. I et forsøk på å starte bilen på nytt, startet den ikke. Etter ca 30 min startet den igjen. Ingen varsellamper lyser.
Etter flere start/stopp begynner motorfeil- og avgasskontroll-lampene å lyse. Bilen er da noe treg å starte, men den går.

Har funnet ut følgende etter noe søk på nettet.

1. Rens av luftmassemåleren kan trenges?
2. Føleren på kjølevæska må byttes?
3. Lambdasonene og/eller katalysatoren må byttes?

Punkt 3 er en dyr sak, og bilen er ikke lenger verdt et så stort utlegg mener jeg, så jeg håper det er noe annet som er galt med den.

Tilleggsinfo: Motortemperaturgiveren i dashbordet "danser" mellom 50-90 grader. Det har den gjort lenge.

Håper det er noen som har peiling på dette på asylet. Alle kommentarer blir satt pris på.

Ninjaedit: Bilen har gått 173.000
 
Redigert:
Du må nok få lest ut noen feilkoder før reperasjon utføres.

Ja sikkert. Har dog lest at det er vanskelig å tyde feilkodene når det er feil på lambda-sondene eller katalysatoren. Pga dette bruker verkstedet eliminasjonsmetoden og starter med å bytte ut sonde 2, som skal ifølge leverandør aldri kunne ryke. Og at evt. feilmelding på denne, betyr at det er katalysatoren som er kaputt.

Om det er dette som er feil på bilen, og om jeg må svelge kamelen med å bytte ut disse, ønsker jeg bare å være så sikker i min sak, slik at verkstedet ikke ripper meg for alt for mye penger. Som nevnt over, er ikke bilen verdt store utgifter lenger.

Kanskje på tide å slutte å bruke merkeverksted?
 
Ja sikkert. Har dog lest at det er vanskelig å tyde feilkodene når det er feil på lambda-sondene eller katalysatoren. Pga dette bruker verkstedet eliminasjonsmetoden og starter med å bytte ut sonde 2, som skal ifølge leverandør aldri kunne ryke. Og at evt. feilmelding på denne, betyr at det er katalysatoren som er kaputt.

Om det er dette som er feil på bilen, og om jeg må svelge kamelen med å bytte ut disse, ønsker jeg bare å være så sikker i min sak, slik at verkstedet ikke ripper meg for alt for mye penger. Som nevnt over, er ikke bilen verdt store utgifter lenger.

Kanskje på tide å slutte å bruke merkeverksted?

Det at motorlampen lyser kan være alt fra kjølevannstempføler til strekk i registerkjede. Dra på et verksted og få
lest ut koder først er et bra sted og begynne. Er lambdasonden bak katalysatoren eller selve katalysatoren defekt er det jo bare og kjøre med lysende lampe til neste EU kontroll:cool:
 
Auda, 2002 Passat. Et dypt, sort hull man kaster penger nedi.

Er det nok kjølevæske på den? Evt. peker jo dansende måler mot at sensoren tuller.

Lambdasonde bør vel ikke være så dyr å bytte heller. Byttet selv på forrige Bimmern min, den hadde to. Jeg byttet den som satt foran potta. Prøv å rense luftmassemåler selv, men dette virker litt for stort til å være kun den.
 
Det at motorlampen lyser kan være alt fra kjølevannstempføler til strekk i registerkjede. Dra på et verksted og få
lest ut koder først er et bra sted og begynne. Er lambdasonden bak katalysatoren eller selve katalysatoren defekt er det jo bare og kjøre med lysende lampe til neste EU kontroll:cool:
Hvor du da tar deg bryet med å fjerne lyspæren på motorlyset fra dashbordet ;)
 
Lurer på om dette ligger litt i det du sier; konebil.. De driftes gjerne deretter. :p

Jeg har kabelen du trenger, og riktig dataprogram for avlesning av koder ligger på nettet. Si ifra hvis du vil låne.
 
Auda, 2002 Passat. Et dypt, sort hull man kaster penger nedi.

Er det nok kjølevæske på den? Evt. peker jo dansende måler mot at sensoren tuller.

Lambdasonde bør vel ikke være så dyr å bytte heller. Byttet selv på forrige Bimmern min, den hadde to. Jeg byttet den som satt foran potta. Prøv å rense luftmassemåler selv, men dette virker litt for stort til å være kun den.

Ja denne har kostet oss noen kroner siden passerte 100.000 km.
Det er nok kjølevæske på den, så sant det ikke er en luftboble som lurer en plass?

Høres mest ut som du har lyst på ny bil, ta noen foto og sleng den inn under til salgs her på TS:)

Ja tror denne går ut snart, men sikkert i et innbyttetap.

Lurer på om dette ligger litt i det du sier; konebil.. De driftes gjerne deretter. :p

Jeg har kabelen du trenger, og riktig dataprogram for avlesning av koder ligger på nettet. Si ifra hvis du vil låne.

:)

Takk for tilbud, men har nå en avtale med et verksted som kan se på dette onsdag. Jeg venter til da.

Har "ragga" litt rundt i ettermiddag og det viser seg at motoren kobler ut når tempgiveren sier at motoren er kald. Dette skjer da etter at motoren strengt tatt er varm. Giveren går sakte mot 90 grader som er normalt. For så å dale brått tilbake til 50, som er minimumsverdien.
Det jeg tenker da er at noe sier at denne motoren er kald, så den må pøse på mer bensin enn hva som er nødvendig. Dette er vel vanlig for en kald motor. Dette gir utslag for feil i den første lambdasonden som er med på styre forbruket. Eller er jeg helt på jordet nå?
 
Ja denne har kostet oss noen kroner siden passerte 100.000 km.
Det er nok kjølevæske på den, så sant det ikke er en luftboble som lurer en plass?



Ja tror denne går ut snart, men sikkert i et innbyttetap.



:)

Takk for tilbud, men har nå en avtale med et verksted som kan se på dette onsdag. Jeg venter til da.

Har "ragga" litt rundt i ettermiddag og det viser seg at motoren kobler ut når tempgiveren sier at motoren er kald. Dette skjer da etter at motoren strengt tatt er varm. Giveren går sakte mot 90 grader som er normalt. For så å dale brått tilbake til 50, som er minimumsverdien.
Det jeg tenker da er at noe sier at denne motoren er kald, så den må pøse på mer bensin enn hva som er nødvendig. Dette er vel vanlig for en kald motor. Dette gir utslag for feil i den første lambdasonden som er med på styre forbruket. Eller er jeg helt på jordet nå?

Det er rett det du sier!

Men jeg tror ikke det er lamdasonden som er problemet , men en kjølevannsensor med navn G-62!

Dette er vanlig feil på disse motorene!
 
Lukter kjølevæskesensor ja :) Kunne jo også vært termostaten, men tviler på at det er den siden temperaturen hopper frem og tilbake.