AUS DER REIHE – NOMOS CLUB DATUM - 731

Bezel

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2016
Innlegg
1.790
Sted
Vest for vannskillet
53752_c627bd98943989eff697f3bb2be7035b.jpeg

Hvorfor NOMOS?

Tja si det. Har vel, på et eller annet vis hørt om Nomos. Fikk virkelig øynene opp da jeg leste denne artikkelen:

http://www.newyorker.com/magazine/2017/03/20/confessions-of-a-watch-geek

Det var vel så å si samtidig med Baselworld 2017, der Club Campus ble introdusert. Friske farger, grei størrelse og ”California” dial. Hmmmmm. Om ikke annet så åpnet den øynene mine ordentlig for Nomos. Imidlertid er Campus et slags "graduationur". Nærmere analyse minnet meg på at de som ble født når jeg ble uteksaminert er myndige i år. Det er for sent for eksamensklokke. Og det virker kanskje merkelig å kjøpe en slik og få gravert ”Et eller annet seminar i skauen på Gardermoen 2017”. I tillegg var fargene for friske, og viserne for blasse.

Uansett, i min søken på internett etter info kom jeg over den spennende historien til merket som startet opp i gamle DDR kort tid etter murens fall. Tenk; En bedrift som satset på gammel teknologi i en nykonvertert gammelkommunistisk stat. Utrolig at det gikk.

Heldigvis søkte ikke NOMOS inspirasjon fra opptredenen til ”The Hoff” ved murens fall,


men i Lange sine ur fra 1930. Slik tok de det beste fra historien, ikke det verste.

Opprinnelig satset Nomos på andres verk, men produserer nå sine egne. (Om det er 75 eller 95% in-house er en debatt andre får ta seg av).

Og når man leser og skjønner hva det ligger i at Nomos holder til i Glashütte, så er det ikke så mye mer å si. Sveits, ta deg en bolle lissom….

Hva sier N O M O S om deg? Hvem bærer en N O M O S ?

Er NOMOS en naturlig del av antrekket?
upload_2017-8-14_19-18-49.png

Høyhalset ullgenser, fritt yrke, runde hornbriller og anemi. Egenskaper en forventer av en gjennomsnittlig NOMOS-entusiast. En som liker stramme linjer, små indekser anorektiske lugs og fravær av alt unntatt det aller, aller, aller nødvendigste En som kun gjør unntak fra minimalisme for egne verbale utgreiinger om divergerende retninger i brytningen mellom art deco og bauhaus. For slike folk finnes NOMOS Glashütte Tangente, eller kanskje Metro om de er tekstforfattere, grafiske designere eller noe slikt.

For oss andre, estetisk utfordrede konsumenter, finnes heldigvis alternativer, en modell fra NOMOS, som blir kritisert for ikke å være nok ”N O M O S”. Den kunne nok til og med passet for trådstarter her; http://www.tidssonen.no/forum/threads/haaaalllllloooooooo-nomos.42892/

Modellen ser ut som en vanlig klokke. Ikke noe artsyfartsy, ikke fiskekrok- eller krykkelugs, visere du kan se og metall du kan kjenne på med annet enn neglen. En klokke til dels ment for aktivitet. Som du til og med kan ha på deg utendørs på Vestlandet, om du skulle driste deg dit! En bruksklokke til kontorbruk.

IMG_20170814_154050732-01.jpeg


DER N O M O S Glashütte CLUB Datum


Kasse
Den limer seg til håndleddet mitt! Smal og lett sak, der glasset så vidt titter over kanten på kassen. Litt lange, men bøyde remfester. Høyde er 8,25mm. Etter det jeg har lest meg til er totalen 48 mm fra ende til ende, tilsvarende en nyere Rolex Submariner. (Tudor BBB er 50mm l-t-l) Størrelsen er 38.5 mm. Her har jeg vært på en vandring. Jeg startet med 42 mm, så 41mm, deretter 40mm og nå 38,5. Hva skjer. Krymper jeg? Nei. Det er tilfeldigheter. Et ur som dette skal ikke være for stort.
IMG_20170814_154853039-01.jpeg
Fra siden ser en at remfestene buer nedover, men det er med flyt, de er fint integrert i kassen.

Bilder på nettsiden til N O M O S yter den ikke rettferdighet. De ser den litt ut som Tjorven på Saltkråkan sammenlignet med de andre anemiske urene. Egentlig er den Malin.

Kassen er i 316-stål, det samme Rolex benyttet – og flere andre, bl. a Tudor benytter. Den er blankpusset. Det gjør seg. Den ser veldig dannet ut.
IMG_20170814_154902619-01.jpeg

Bezel
Ikke eksisterende. Henger i hop med kassen.

IMG_20170814_153748540-01.jpeg


Skive
Lys, av og til hvit, av og til sølv, med tendenser til champagne. Meget harmonisk. Omvendt tallopplegg av Rolex Explorer, 2, 4, 8, 10, og 12 i en font som ikke er for stilig eller kunstnerisk. Størrelsen er holdt nede, slik at de ikke dominerer. Fargen er snarere mørkegrå enn sort. Tallene ser ut som de er der for å gjøre en jobb på en høflig, men bestemt måte.

Skiven byr på en egen nedsenket del av skiven reservert sekundviseren, også kalt sub-dial. Det er fint med et eget arbeidsområde for den raske tiden, mens minuttviseren smyger seg rundt. Det er et sirkulært mønster, AKA guilloche her, og indekser tilsvarende en ordinær skive.Vanskelig å få frem på bilder, men det er meget vel utført. (Et godt argument for å gå for den håndtrukne versjonen er at da slipper du markering av 20, 40 og 60 med tall slik det er på den automatiske.)

Som en bonus er det minuttmarkering i rød-orange tall mellom minutt-indeksene. Ikke noe en legger merke til ved første øyekast, men et element som gir skiven inntrykk av dybde. Friskt er det også.

Dato
Trapesformet åpning i skiven nederst, klokken 6. Fargen på datoskiven er tilnærmet lik skiven. Plasseringen er egentlig veldig fin. Nederste del av skiven er der det skjer. Kommer av at datofunksjonen ligger i ring utenpå urverket.

upload_2017-8-14_19-31-32.png

Det er ikke quick-set, men NOMOS opplyste i brosjyren om en enkel måte å stille dato raskt på. Hadde lest om denne på nett, men var skeptisk – inntil jeg så at produsenten oppfordrer til det.
IMG_20170814_153635653_HDR-01.jpeg

Visere
To lange slanke saker med rød-orange innmat. En liten sort til sekundene. Minuttviseren berører akkurat minutt-indeksene med tuppen, mens timeviseren markerer tiden ved en smule avstand til timemarkørene.

I senter er det er et blankt parti. Godt valg. Hadde det vært sort, ville formen på viseren ikke kommet like godt frem.

IMG_20170814_153858190-01.jpeg

Remfester*, (tidligere og internasjonalt kalt Lugs)
Hvorfor skal dette alltid være et tema? Har allerede en klokke som skjemmes av sine fete remfester. IOM at Cluben sies å ha for lange remfester– så er samlingen antagelig perfekt i snitt,

I følge internasjonale kilder er remfestet på 38,5mm-versjonen på 4,25 mm på hver side. Lillebroren, 36mm versjonen, har med sin ”lug-to-lug” på 47mm remfester med en lengde på 5,5mm. Det tilsier at min versjon har relativt kortere lugs enn sin lillebror. Uansett synes jeg ikke de virker for lange. Dette er en klokke ment for rem, den ville fremstått lubben og introvert med kortere remfester.

Krone
Rillet sak. N O M O S trykket på siden. Godt grep. God å trekke opp med.

Urverk
DUW 4101 (NOMOS Glashütte Deutsche Uhrenwerke). Hjemmesnekret N O M O S caliber, manuell. 42 timer gangreserve. NOMOS Swing system. (Dette høres både freidig, friskt og spenstig ut).

Bakside.
Her kan jeg ha gjort en tabbe. Jeg gikk for stållokk, ikke innsyn. Men, jeg har en klokke med innsyn bak, som jeg nær sagt aldri titter bak på. Her hadde jeg muligheten. Men å skulle betale det samme som nesten 2 stk SKX009 for en titt nå og da opp i derrieren, er mildt sagt kinky. Ikke skjedde det så mye der bak heller, ihht bilder og videoer jeg har sett. Vel, jeg får nøye meg å titte på den forfra, som normale folk.

Trøstebilde:
upload_2017-8-14_19-36-25.png

Rem
Behagelig lærrem, mørkebrun Shell Cordovan, eller hesterumpe – for å være direkte. Dyp brun med rød kontrastsøm, N O M O S spenne. Fantastisk med 20 mm bredde på remfestet (en fordel ifht 36mm versjonen som har 18mm).

Praktisk?
Ja, er tross alt 10 atm wasserdicht - tåler en skur. Hvem dykker vel med et ur som dette?

Oppsummert
Det er lett å se for seg at denne klokken er designet av hipstere i Berlin. Men de har lykkes. De har skapt et tidløst ur, som ikke er krampaktig i sin design. Et ur som fremstår laidback, uten å være fjollete fjongt.

NOMOS Glashütte har igjen gitt meg tillit til Tyskland, og rettet opp inntrykket de selv skapte for noen år siden på en katastrofal ferie. Det jeg trodde var et stille hotell, viste seg å være en All-inclusive-budget-reisemål for tyske borgere med en egen CLUB. De kunne vunnet kriger med lyden fra underholdningen alene. Hver morgen startet med ”DER CLUB-song; ”Ein, zwei, drei – wir früden ons dabei.. vier, fünf , sechs…….” At flere CLUBere uten blygsel bar speedoer i slangeskinnsmønster, gjorde at jeg ikke tilla tyskere generelt særlig utviklet estetisk sans.

Heldigvis er folk forskjellige, også der.

Nomos hedres og hates. Det er greit. Fint at folk ikke er likegyldige i det minste. Det legger ikke noen demper på valget at Mr Archie Luxury omtaler merket som dette:


(Ifht Archies Utsagn; OK, så ble ikke fruen forbanna, men hun kastet ett blikk på CLUBen og spurte om det var den nye. Hun lurte på hvorfor det var så store tall, om den var ment for gamliser, hintet til D O R O telefonene…)
upload_2017-8-14_19-38-58.png

Jeg lar meg ikke knekke. Jeg mener det er en glimrende klokke å ta på når jeg ikke trenger å time pauser vha bezel, men skal på jobb i alt fra t-skjorte til dress. Tror den vil gjøre seg ypperlig til tweed, særlig med blå perlon. Ser frem til å bruke den.
IMG_20170814_153940112_HDR-01.jpeg


(* Her har jeg bevisst unnlatt å benytte den vulgære versjonen av ordet, ihht retningslinjer fra fagkyndig personell, @Kjell_J )
 
Redigert:
Eksemplarisk, morsom anmeldelse; sånn skal det gjøres!
Jeg har glassbakside men ser aldri på verket, så er enig i ditt valg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Gratulerer! Har selv 36mm utgaven og er rett og slett stor fan! Solide, no-nonsense ur som passer til alt
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Takk for fint innlegg og gratulerer med kul klokke! Dette synes jeg var en veldig pen modell fra Nomos.

(...klarte ikke la være å se på Archie..hahaha...majoriteten er neppe enig, men av og til er det gøy med små doser vulgær, rølpete og lavpannet underholdning :p)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Gratulerer med flott Nomos, og herlig innlegg :)

Er selv Nomos (Metro)-fan!

Takk - Aner jeg en Art Director eller Designer her, eller er jeg bare fordomsfull.....

Og slik skriver man en omtale, utrolig trivelig lesning! :)

Nå, det finnes vel ingen fasit, men takk for tilbakemelding!

Eksemplarisk, morsom anmeldelse; sånn skal det gjøres!
Jeg har glassbakside men ser aldri på verket, så er enig i ditt valg.

Takk for det. Jeg håper for din egen skyld at du omtaler klokken din og ikke deg selv. Men fint med støtte der, for det gnager bittelitt at jeg ikke valgte det. Sånn er det med gresset.......

Forbilledlig! Gratulerer.
Danke schön!

Gratulerer! Har selv 36mm utgaven og er rett og slett stor fan! Solide, no-nonsense ur som passer til alt
Takk, Jeg har sett din på forumet - du burde fått kommisjon fra Sachsen!

Veldig bra @Bezel. Takk for flott omtale og grattis med Nomos :)
Det var artig lesning. Gratulerer med flott klokke.
Danke schön!

Takk for fint innlegg og gratulerer med kul klokke! Dette synes jeg var en veldig pen modell fra Nomos.

(...klarte ikke la være å se på Archie..hahaha...majoriteten er neppe enig, men av og til er det gøy med små doser vulgær, rølpete og lavpannet underholdning :p)

Danke, og helt enig. Han er nok blant de minst estetisk bevisste menneskene jeg har sett på Youtube, og der er jeg sjelden.

Skikkelig entusiastinnlegg, herlig lesning :)
Danke Schön!

Artig lesning og en innsiktsfull vurdering. Tusen takk for det (og for at du ikke sier "lugs")

Det er litt trist at Nomos ikke har fått den oppmerksomheten merket fortjener: Min gode venn og læremester Jon Lindstrøm på Bekkelagshøgda importerte og solgte noen Nomos da merket fortsatt var forholdsvis nytt - sammen med Minerva (vi vet alle hvilket tragisk endelikt det merket fikk). Den gangen var det svakt modifiserte ETA 7001 ("Peseux") - senere kom det mye egne modifikasjoner til Nomos i dag fremstår som et fullverdig manufaktur med egen verkproduksjon og en rekke interessante og nyskapende detaljer rundt både gange og gangreserve.

Det er litt rart at den lille landsbyen Glashütte utenfor Dresden, med en eneste hovedgate gjennom byen og hvor den lokale ølstuen stenger klokka fem (det er ikke mye å finne på der om kvelden, for å si det sånn) har blitt et slikt Mekka for urproduksjon, med Lange und Söhne, Glashütte Original, Bruno Söhnle, Nomos, GO's urmakerskole, Mühle, Union, Wempe (produksjon i Sachsen selv om hovedkontoret fortsatt er i Hamburg).

All ære til Nomos for å lage "et ærlig armbåndsur"! (Og til bezel for å dele).

Takk! Det var et svare slit å skulle bruke remfester istedetfor lugs, men det begynner å sitte nå. Kan det være at mangelen på kveldstilbud har drevet befolkningen inn i urmakerfaget?
 
Eksemplarisk, morsom anmeldelse; sånn skal det gjøres!
Jeg har glassbakside men ser aldri på verket, så er enig i ditt valg.

Takk for det. Jeg håper for din egen skyld at du omtaler klokken din og ikke deg selv. Men fint med støtte der, for det gnager bittelitt at jeg ikke valgte det. Sånn er det med gresset.......
Der får man for å uttrykke seg upresist. Nå kunne jeg oppklart det hele ved å vedlegge avfotograferinger av egen bakside, samt av min Nomos Clubs bakside, men jeg skal vise hensyn og avstå fra begge deler ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Bezel
He he! Jeg tror du skal slite enda mer med å finne en urmaker som sier "lugs" - eller enda verre; "horn".
Det heter remfester, kvarts og kronongraf på norsk. Sånn er det bare med den saken, som nissemor bruker å si!
Nåja; kronongraf heter det vel neppe ...
 
Der får man for å uttrykke seg upresist. Nå kunne jeg oppklart det hele ved å vedlegge avfotograferinger av egen bakside, samt av min Nomos Clubs bakside, men jeg skal vise hensyn og avstå fra begge deler ...
Takk for at du viser hensyn. Av ren nysgjerrighet; merker du noe til glassbaksiden - på CLUBen vel å merke? Er det kaldere/klammere med glass mot håndleddet enn metall?
 
Takk for at du viser hensyn. Av ren nysgjerrighet; merker du noe til glassbaksiden - på CLUBen vel å merke? Er det kaldere/klammere med glass mot håndleddet enn metall?
Njaæi, har gått med den 3-4 dager nettopp, og det har jeg ikke reflektert over. Den store forskjellen for meg er IIIK-følelsen når man om morgenen tar på en nattekald lenke, til forskjell fra en nesten-allerede-kroppsvarm reim ...