Anskaffelse av Audemars Piguet

Medlem
31. aug. 2021
Innlegg
30
Sted
Oslo
Dette har garantert kommet opp flere ganger her inne, men jeg er utrolig sulten på Royal Oak og Royal Oak Offshore Diver. Jeg har vært i kontakt med begge boutiquene i London og AP House. Jeg har kontaktet Bucherer og snakket med Nymans Ur. Er det et annet sted jeg burde henvende meg?

Klokkene jeg ønsker er selvsagt ikke de mest tilgjengelige i det hele tatt. Det er ikke så farlig for meg om det er 15500 eller 15400, så lenge skiven er grå. Samtidig ønsker jeg meg en Royal Oak Offshore Diver - det er egentlig ikke min stil, akkurat som Paneraien jeg har, men liker tyngden og utseende veldig godt.

Jeg har en bekjent av meg i Sveits som kan eventuelt forhøre seg litt på butikkene der, men føler det er litt upassende. Hvordan skaffet du deg din Audemars Piguet? Har du noen tips til meg? Er bruktmarkedet veien å gå eller prøve å komme på en liste og ta tiden til hjelp?

Alle forslag og tips hadde blitt satt stor pris på!
 
Jeg ville i hvert fall ha forsikret meg om at forhandleren du evt. setter deg på liste hos har mulighet til å selge ur på eksport til deg (dvs. uten moms/VAT). Dette kunne ikke Nymans Ur i 2018 da jeg var i kontakt med de om en 15450st, ref. svaret under.

Per dags dato så har vi desverre ingen ordning på å selge uret på export till Norge, du må derfor betale både svensk moms samt en merverdiavgift når du kommer hjem till Norge. Jeg forstå att det derfor kan väre mer lönsomt å dra ut i Europa å pröve å få tak i den for å kunne ta den på taxfree for å så tulle den in i Norge. Om du fortsatt skulle väre intressert av å stå på intresselisten så hör bare av dig så skriver jeg deg opp. Vi har desverre heller ikke mulighet å sende klokken till Norge, vi sender kund inrikes i Sverige, så du skulle behöve ta deg en tur til Stockholm for å hente den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eikthyrne
Hei ErlendBA,
Takk for svar! Å reise til London, Frankrike eller hvor enn er ikke noe generelt problem for meg når det kommer til å hente. Nymans Ur gav meg inntrykket om at de ikke hadde noen liste, når er dette fra?
Har du vært i kontakt med andre butikker?
 
AP avslutter sitt samarbeid med samtlige ADer i slutten av 2021. Etter det vil det kun være egne AP boutiques man kan kjøpe AP i.
Jeg fikk vite dette gjennom å stå på venteliste hos Bucherer i 4 år til ingen nytte. De nye butikkene vil ikke overta ventelistene fra de gamle ADene.
Er vel bare å innse at det nå blir enda mer umulig å få tak i.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eikthyrne
Hei ErlendBA,
Takk for svar! Å reise til London, Frankrike eller hvor enn er ikke noe generelt problem for meg når det kommer til å hente. Nymans Ur gav meg inntrykket om at de ikke hadde noen liste, når er dette fra?
Har du vært i kontakt med andre butikker?
Dette var i 2018. Jeg sto på listen noen mnd., men endte opp med å trekke meg fra den etter at det ble kjøp av en annen klokke. Var ikke i kontakt med andre butikker heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eikthyrne
Jeg kjøpte en RO i London ikke så lenge før koronaen stengte ned alt, men jeg har en adresse i London så jeg vet ikke om det kanskje gjorde det lettere?
Min inntrykk er at du bør handle fysisk i butikkene, og kanskje aller helst ha bostedsadresse eller tilsvarende i samme by.
Men dette er "rykter" og snakk jeg har hørt. Skal ikke påstå at det er 100% slik.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eikthyrne
AP avslutter sitt samarbeid med samtlige ADer i slutten av 2021. Etter det vil det kun være egne AP boutiques man kan kjøpe AP i.
Jeg fikk vite dette gjennom å stå på venteliste hos Bucherer i 4 år til ingen nytte. De nye butikkene vil ikke overta ventelistene fra de gamle ADene.
Er vel bare å innse at det nå blir enda mer umulig å få tak i.

4 år for ingenting?? Det er uakseptabelt! Visste ikke at de skal gjøre dette. Vet du hvorfor de sluttet med AP på Urmaker Bjerke?
 
ErlendBA - jeg har ikke fått tilbud om noen liste i det hele tatt. Hvilken klokke endte du opp med til slutt? Takk for info!
 
Jeg kjøpte en RO i London ikke så lenge før koronaen stengte ned alt, men jeg har en adresse i London så jeg vet ikke om det kanskje gjorde det lettere?
Min inntrykk er at du bør handle fysisk i butikkene, og kanskje aller helst ha bostedsadresse eller tilsvarende i samme by.
Men dette er "rykter" og snakk jeg har hørt. Skal ikke påstå at det er 100% slik.

Jeg har også fått dette inntrykket. Jeg har snakket med en boutique i London og de ønsker at jeg skal komme innom, så det blir vel til det. Fra eposten "We understand travelling can prove difficult at this time, however we would be delighted to meet you in person, so please feel free to book an appointment to visit us whenever it’s convenient. Once you are here, we can register your interest, create a profile and explore the wider range of Audemars Piguet, while you enjoy some refreshment."
Virker som det er "et must" for å komme på listen, noe jeg synes er rart. Forstår eksklusivitet perspektivet, men det for være grenser. Har gått forbi butikken flere ganger, men aldri hatt motet til å gå inn. Janteloven sitter i hue og føler det blir kleint når man blir dollet med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 15873
Dette er samme e-post jeg fikk da jeg sendte klage etter fire år på venteliste forgjeves.
De forventer altså at jeg skal reise til Sveits for å få beskjed om at Jumboen er utilgjengelig, bare face to face i stedet for per telefon eller Mail.

Med null kjøpshistorikk, eller budsjett til å kunne kjøpe noe annet først for å få det er det nok bare å glemme.
 
ErlendBA - jeg har ikke fått tilbud om noen liste i det hele tatt. Hvilken klokke endte du opp med til slutt? Takk for info!
Mulig at de har fått beskjed fra AP om å ikke ta inn flere på listene mtp. det Hovedsignal skriver.

Jeg endte opp med å legge alle pengene mine i en FP Journe Chronometre Bleu.
 
AP avslutter sitt samarbeid med samtlige ADer i slutten av 2021. Etter det vil det kun være egne AP boutiques man kan kjøpe AP i.
Jeg fikk vite dette gjennom å stå på venteliste hos Bucherer i 4 år til ingen nytte. De nye butikkene vil ikke overta ventelistene fra de gamle ADene.
Er vel bare å innse at det nå blir enda mer umulig å få tak i.

jøss. Dett var nytt for meg. Blir ikke mange steder å få tak i AP fremover da. Hvordan skal de klare å opprettholde salgsvolum når antall salgssteder kuttes med 80 (?) prosent?
 
jøss. Dett var nytt for meg. Blir ikke mange steder å få tak i AP fremover da. Hvordan skal de klare å opprettholde salgsvolum når antall salgssteder kuttes med 80 (?) prosent?
Når du selger noen av verdens mest ettertraktede klokker er det vel ikke så vanskelig..
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Når du selger noen av verdens mest ettertraktede klokker er det vel ikke så vanskelig..

Nja, AP har en omfattende portefølje utover RO- og Offshore-modellene. De er ikke like lettsolgt som en 15500 med blå skive som man uansett ikke får tak i. My 2 cents
 
Nja, AP har en omfattende portefølje utover RO- og Offshore-modellene. De er ikke like lettsolgt som en 15500 med blå skive som man uansett ikke får tak i. My 2 cents
De har jo enorm avanse på disse klokkene. Og ved å kutte ut ADene så kutter de vel kostnader også.
Så regner nok med at de går i pluss på dette.
 
‘’Jo mer uoppnåelig vi er, desto mer attraktive blir vi’’ Er noe jeg ikke forstår med denne modellen med å drive butikk… Men det er vel som flere skriver, de får solgt så det holder. Får kanskje satse på et sponsorat:mrgreen:
 
Nja, AP har en omfattende portefølje utover RO- og Offshore-modellene. De er ikke like lettsolgt som en 15500 med blå skive som man uansett ikke får tak i. My 2 cents

AP har ikke lenger en omfattende portefølje utover RO. De har gjort strenge strategiske valg, og sitter nå kun med RO, Code59 og en liten samling Master. Til og med Code59 går raskt ut døren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg tror det å komme seg på lister på AP RO og evt enkelte ROO er blitt svært vanskelig. Dette er et fett om er AD eller Boutique. Her er nok løsningen at man må starte i det små og handle evt noe som er i butikk (mer kompliserte modeller / dame modeller eks) før døren åpner seg mer og mer for de mer ettertraktede modellene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eikthyrne og Qwestern
Jeg tror det å komme seg på lister på AP RO og evt enkelte ROO er blitt svært vanskelig. Dette er et fett om er AD eller Boutique. Her er nok løsningen at man må starte i det små og handle evt noe som er i butikk (mer kompliserte modeller / dame modeller eks) før døren åpner seg mer og mer for de mer ettertraktede modellene.

Det blir veldig spennende å se i Sloane Street! Jeg skal ditt nå om 9 dager, og jeg kjøper hva enn, men ikke hva enn heller.