Anbefalinger til Verktøysett

Medlem
10. nov. 2008
Innlegg
1.171
Sted
Ski, Akershus
Jeg har lenge tuklet med klokker og ur, men har sparsommelig med verktøy egentlig. Vurderer nå et startsett, men trenger en anbefaling på hvor og hva jeg bør handle. Eventuelt en liste av verktøy som er essensielt. Kan noen hjelpe?

Formålet er å se om jeg klarer å serve urverk selv på billige urverk jeg har liggende som kinesiske ETA kopier, Gamle Seiko etc.

Jeg har tittet litt her da jeg har kjøpt et og annet her tidligere, men har vanskelig for å vite hva som behøves.
http://www.watch-tool.de/html/kits.php
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Du kommer langt med noen skrutrekkere, urverkholder og luper. Er det luper med 8x og 12x jeg har? Kjøp en variabel urverkholder eller flere enkle i plast. Verktøy for å vippe av visere er også greit. Rodicon er din venn! Oljer av ulik kvalitet er et must og isopropanol for rens (og for å roe nervene).

Tror det dekker mye....
Jeg fikk en startpakke på et kurs som var holdt her for noen år siden. Så har jeg supplert etterpå.
Jeg har handlet fra Max Kneiser.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV og tidsmarskin
Jeg kjøpte dette på ottofrei eller leosics husker ikke helt, kostet ikke all verden og har fungert bra til mine hjemme servicer og klokke prosjekter. Absolutt å anbefale

Den helt til venter til å klemme på visere er jeg litt skuffa over da hullet i midten ikke passet på min panerai.
Den til høyre for den er til å ta av visere. Pinsetter og olje kopp
277016A8-6571-4A46-8FFD-EA7AD2D021DD.jpeg

Du må selvfølgelig ha Rodico som Grendel sier «rodico er din venn»
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og JonasV