Alternativ til Certina DS 1 Big Date

Medlem
24. okt. 2019
Innlegg
7
Sted
Trondheim
Hei,

Helt ny her!

Har tidligere hatt en Tissot Visodate classic Automatic, men denne mistet jeg dessverre i sommer.

likte denne klokka veldig godt og var innom AD i helgen for å se på den igjen. En klokke som virkelig traff meg under besøket var en relativt ny modell fra Certina, nemlig DS-1 Big Date.

Dette var rett og slett et fantastisk flott ur som jeg absolutt kunne lagt noen kroner ekstra på bordet for å anskaffet meg. Men, da er jeg plutselig oppunder 9000,- og lurte på om det kan være stilmessige alternativ til denne klokka som er å anbefale?

Fra før har jeg en Seiko Snzf15k1 som jeg bruker en del til daglig. legger ved bilde av modellen jeg så.
 

Vedlegg

  • F2E76B2A-3D2D-4D6C-9B91-680E0D93BA63.jpeg
    F2E76B2A-3D2D-4D6C-9B91-680E0D93BA63.jpeg
    128,2 KB · Visninger: 0
Hei og velkommen til TS! :)

DS-1 Big Date er en forholdsvis dyr Certina. Noe av det man betaler for er helt åpenbart urverket og den spesielle dato-mekanismen.

Teller det ytre mest tror jeg det skal være mulig å finne noe til rimeligere penge, men ift. det teknisk er det vanskelig å matche Certina til den prisen.

Må den være grønn?
 
Heisann og velkommen til TS @MartinU !

Snasen klokke du har sett på der da!

Eg har en tråd om litt billigere klokker som blir anbefalt her:

Her er noen tips for klokker under 10k:


Se på merker som Tissot, Seiko, Orient, Hamilton, Oris, TagHeuer ....

Om du ser brukt finner du mye til 9k etterhvert. Men Certinaen du ser på er og snasen da:)

Her er en stilren pent brukt Longines til lik pris som Certinaen....: https://www.tidssonen.no/forum/threads/longines-flagship-heritage.58120/ (Kjenner ikke selger, men klokken er PEN synes eg)


Lykke til med jakten!
 
  • Liker
Reaksjoner: MartinU og Todda
mekanismen for dato-visning var svært fiks og er alene grunn nok til å sitte oppe til midnatt hver dag i uka mener jeg. Grønn må den absolutt ikke være, men akkurat den grønnfargen de har fått til på den skiva var rett og slett utrolig flott.

Hadde den vært litt rimeligere så hadde dette vært en no-brainer for min del. Skal forsøke å holde hodet kaldt en liten stund til før jeg bestemmer meg for noe.

takker for tips @Oddemann , jeg skal bla litt i tråden etterhvert.
 
Er du sikker på at et "nesten like bra" alternativ vil være bra nok for deg? Kanskje det er bedre å spare en stund, for så å skaffe deg det du egentlig vil ha?

Jeg fikk raskt følelser (ja, følelser uten forbehold eller anførselstegn...) for Omega Speedmaster etter at jeg oppdaget TS. Jeg syntes da den var altfor dyr (x10 på tidligere innkjøp) og jeg så da etter tilsvarende design. Det endte med at jeg heller sparte penger når økonomi og situasjonen tillot det. Når jeg nå ser tilbake på noen av de klokkene som ble vurdert vet jeg at de ikke på noen måte ville tilfredstillit ønske om en Speedmaster.
 
Veldig mye fine klokker i Presage-serien også, det skal sies @fredskijj

Skiven minner kanskje litt om Rado sin Coupole Classic automatic som jeg også syns er veldig fin. den ligger riktignok litt over i pris. helt klart klokker jeg kunne tenkt meg på skinnreim som et rent dressur.

Certinaen jeg vurderer tenker jeg på som et litt mer allround-ur som kan gå til dressen men også til jobb/fritid

Jeg er helt enig i og med på tanken om at man bør kjøpe det man egentlig vil ha først som sist og heller spare litt lengre om det er det som skal til @Hugo Cabret - og akkurat det går nok for både klokker, motorsykler, biler, båter osv. Det har i alle fall jeg erfart ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Hvis big date er et poeng synes jeg denne er tøff. Mido er som Certina også fra Swatch Group i samme prisleie. Den her har nok samme urverket også. Om enn litt mer sportig, 42mm. Finnes i mange farge og lenke kombinasjoner.
169203
 
Synes den Certina klokka er dritfin. Og skiller seg ut med tanke på komplikasjoner til å være i den prisklassen. Ikke så mange andre valg, hvis du vil ha automatisk klokke med outsized date. Quartz med stor dato kan du få billigere, men det er jo ikke like interessant for alle :)