Alf Lie - made in Porsgrunn eller Swiss made?

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
12.980
Sted
Gullkysten
Fra TS-artikkel (for øvrig utmerket)

"Den eksklusive modellen ble utviklet i samarbeid med sveitsiske BNB Concept, som i dag er integrert i haute horlogerie-avdelingen til Hublot."

Baksiden av klokken viser at den er merket med Swiss Made.


vs


"Å kjøpe seg en dyr klokke er å kjøpe seg et image. I Porsgrunn sitter urmaker Espen Saastad og lager klokker til 1,5 millioner kroner." http://www.varden.no/nyheter/espen-lager-klokker-til-1-5-millioner-kroner-1.1068656

Mitt spørsmål er hva er det Saastad egentlig gjør? Og hva er det Hublot bidrar med? Kjøper Saastad et avansert basverk som han øker finishen på? Eller? :)


alf-lie-tourbillon-automatic-extra-thin.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten
Fra et annet forum siteres følgende: Alf Lie inngikk samarbeid med en verkprodusent om verk til noen high end klokker. Samarbeiddspartneren gikk dukken, og Hublot kjøpte boet. Men, da hadde Espen Saastad (eier av Alf Lie) alt fått tegningene. Disse tegningene ligger til grunn for klokkene til Alf Lie".

Ok, de er altsp ikke designet in-house AL. Men lages deler og bygges de hos AL i Norge eller hva/hvor? @Jon Henrik
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og fh01
Fra et annet forum siteres følgende: Alf Lie inngikk samarbeid med en verkprodusent om verk til noen high end klokker. Samarbeiddspartneren gikk dukken, og Hublot kjøpte boet. Men, da hadde Espen Saastad (eier av Alf Lie) alt fått tegningene. Disse tegningene ligger til grunn for klokkene til Alf Lie".

Ok, de er altsp ikke designet in-house AL. Men lages deler og bygges de hos AL i Norge eller hva/hvor? @Jon Henrik

Spørsmålene dine besvares vel mer eller mindre i artikkelen :)

- Saastad er ute av Alf Lie.
- Selskapet samarbeider nå med MHC, ikke BNB.
- På verket står det Swiss Made.

Designet som ble lansert nå, er såvidt jeg har forstått signert MHC, ikke BNB.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
High-end merke eller forsøk? High-end urverk kan det muligens være, Porsgrunn eller Swiss, men high-end merke i klokkeverden er vel mer en drøm?

Klart det er/var(?) kult, ikke misforstå ;)
image.jpeg
 
Dette blir vel som et veldig eksklusivt mushroom brand da eller? Kjøper opp et gammelt navn for å sette det på en klokke med et urverk 100% utviklet av en tredje part. Jeg har forståelse for at dette er vanlig praksis hos flere produsenter.

Tipper at @Hammerfjord kan mer om verk-produsenten det er snakk om her.
 
Dette blir vel som et veldig eksklusivt mushroom brand da eller? Kjøper opp et gammelt navn for å sette det på en klokke med et urverk 100% utviklet av en tredje part. Jeg har forståelse for at dette er vanlig praksis hos flere produsenter.

Tipper at @Hammerfjord kan mer om verk-produsenten det er snakk om her.

@Mathfjeld

MHC ble skapt av Pierre-Laurent Favre: Han har tidligere jobbet i 25 år hos Patek.P og var 3 år hos BNB manufacture som "organisator" med stor erfaring på komplisert urverk gjennom 2000 årene.
Men... I 2010 gikk han konkurs med BNB: en del urverk fant seg til å ikke bli pålitelig... Det ble en del rabalder i miljøet.
Han sa selv: " I 2008, måtte vi levere, uansett at produktene(urverk) ikke var "tørre" (fullstendig klar...)"
Ironisk nok, har MHC tatt over delene fra konkurs-BNB og garanterer med service på disse og jobber fortsatt med de gamle BNB tegninger etter å ha rettet opp det som var "galt"...
Nå forsyner han de som er villig til å "glemme" sine tidligere feil: merker som Boucheron, Jacob&Co og spesielt Graff.

Dette fant jeg i en artikkel (i fransk) som snakker om en ny "høy liga" urmakergenerasjon.

http://www.centagora.ch/Htdocs/File...lanouvellegenerationdesmotoristes20122013.pdf
 
@Mathfjeld

MHC ble skapt av Pierre-Laurent Favre: Han har tidligere jobbet i 25 år hos Patek.P og var 3 år hos BNB manufacture som "organisator" med stor erfaring på komplisert urverk gjennom 2000 årene.
Men... I 2010 gikk han konkurs med BNB: en del urverk fant seg til å ikke bli pålitelig... Det ble en del rabalder i miljøet.
Han sa selv: " I 2008, måtte vi levere, uansett at produktene(urverk) ikke var "tørre" (fullstendig klar...)"
Ironisk nok, har MHC tatt over delene fra konkurs-BNB og garanterer med service på disse og jobber fortsatt med de gamle BNB tegninger etter å ha rettet opp det som var "galt"...
Nå forsyner han de som er villig til å "glemme" sine tidligere feil: merker som Boucheron, Jacob&Co og spesielt Graff.

Dette fant jeg i en artikkel (i fransk) som snakker om en ny "høy liga" urmakergenerasjon.

http://www.centagora.ch/Htdocs/File...lanouvellegenerationdesmotoristes20122013.pdf
Sett svært lite til Alf Lie de siste årene, men går ny/ubrukt tourby på auksjon på Klokkeriet idag
FB_IMG_1644075589353.jpg
 
Sett svært lite til Alf Lie de siste årene, men går ny/ubrukt tourby på auksjon på Klokkeriet idagVis vedlegg 279683

Oppsiktsvekkende pris og "hype", for et marginalt merke med svært begrenset track record – og såvidt jeg kan vurdere svært usikker fremtid.

Det ble presentert mange store ord med nye eiere i 2016, og jeg syns Alf Lie opprinnelig var et kult prosjekt som det hadde vært artig om lykkes.

Men lite ser ut til å ha skjedd siden den gang. Pluss på at selskaper later til å ha en svært utfordret økonomi, pluss at verkprodusenten er avviklet i fjor – så fremstår dette som et veldig....øhm.. spenstig...kjøp fra den personen som ender opp med den.
 
Oppsiktsvekkende pris og "hype", for et marginalt merke med svært begrenset track record – og såvidt jeg kan vurdere svært usikker fremtid.

Det ble presentert mange store ord med nye eiere i 2016, og jeg syns Alf Lie opprinnelig var et kult prosjekt som det hadde vært artig om lykkes.

Men lite ser ut til å ha skjedd siden den gang. Pluss på at selskaper later til å ha en svært utfordret økonomi, pluss at verkprodusenten er avviklet i fjor – så fremstår dette som et veldig....øhm.. spenstig...kjøp fra den personen som ender opp med den.
Ja, det hypes kraftig i kommentarfeltet der - konsensus virker å være at dette er omtrent det råeste man har sett og et røverkjøp om den går for 250-300 slik det ser ut akkurat nå. Men verden vil som kjent bedras...
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Jon Henrik
Jeg ser på det som at Alf Lie var et "designer" navn som ikke fikk gjennomslag.

Man kan få sko og støvler laget av top produsenter i Italia eller England men det betyr ikke at varemerket skal på lang sikt ha gjennombrudd på markedet.
Alf Lie ble ingen klokkeverdens Ralph Lauren.