Alf Lie klokke til 1,8 mill er solgt.

Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
259
Sted
3970 LANGESUND
Jeg leste i avisen igår at Alf Lie a/s har solgt den første klokken av den dyreste utgaven til 1,8 millioner kr.
Er det noen her inne som kjøpte den?

Jeg trodde dette prosjektet hadde stoppet opp pga konkurs i fabrikken som skulle bygge og levere verkene?
 
Jeg leste i avisen igår at Alf Lie a/s har solgt den første klokken av den dyreste utgaven til 1,8 millioner kr.
Er det noen her inne som kjøpte den?

Jeg trodde dette prosjektet hadde stoppet opp pga konkurs i fabrikken som skulle bygge og levere verkene?


Var det BNB Consept som skulle lage verkene?
 
De har vel kjøpt opp produksjonslinjen, og mener jeg leste i DN eller Finansavisen at de tok sikte på å starte opp produksjon i Norge...?
 
De har kjøpt inn maskiner for å begynne å maskinere deler til urverk i norge, kanskje her jeg skulle søkt meg jobb mens jeg studerer. Var å prøvde en av Alf Lie klokkene for noen uker siden, ikke værst den Tourbillionen altså.
 
De har kjøpt inn maskiner for å begynne å maskinere deler til urverk i norge, kanskje her jeg skulle søkt meg jobb mens jeg studerer. Var å prøvde en av Alf Lie klokkene for noen uker siden, ikke værst den Tourbillionen altså.

Det fulgte nok med et par folk sammen med de maskinene også, no offence;)
 
Dette tviler jeg sterkt på. Hvorfor flytte produksjonen til norge om man også må hente inn arbeidskraften? Nå trenger man heller ikke være verdens glupeste for å programere en tråderoderingsmaskin og et maskineringssenter.

Men ja, innlegget mitt var ment som en spøk, de kommer nok ikke til å la studenter uten urmaker erfaringer styre spakene, mulig man like så godt kan slå seg konkurs med en gang da:p
 
Herregud, tenk hvor fet Patek Philippe du kan få for 1.8 mill da! Både med tourbillion, og uten! Eller 2-3-4 fete Patek !


Regards :)
AW
 
Dette tviler jeg sterkt på. Hvorfor flytte produksjonen til norge om man også må hente inn arbeidskraften? Nå trenger man heller ikke være verdens glupeste for å programere en tråderoderingsmaskin og et maskineringssenter.

Men ja, innlegget mitt var ment som en spøk, de kommer nok ikke til å la studenter uten urmaker erfaringer styre spakene, mulig man like så godt kan slå seg konkurs med en gang da:p
Jeg kommenterte inlegget ditt med et glimt i øyet, men det er nok
lang mellom urmakerene i Norge som kan sette sammen et tourbillon verk.....
 
Når jeg var innom fikk jeg se en Tourbillion modul som ikke var satt inn i urverket ennå, regner med at denne er ferdig produsert i sveits så puttes hele dingsen inn i en AF klokke, men ja, ser poenget ditt med at det kanskje brister litt på kompetansen i norge.

Uansett, noen som liker designet på disse klokkene?
 
Jeg har ikke sett en med egne øyne, bare på bilder. jeg syntes det er flotte
klokker. Alf Lie er jo et respektert navn her i Norge og jeg håper at de også
kan få internasjonal annerkjennelse. BNB Consept var jo meget store på
tourbilloner og andre komplikasjoner før de gikk dukken. En av mine
desiderte favoritter er Concord C1 QuantumGravity!!!! Bliss...
 
Denne har jeg faktisk hatt på armen.
Selv om den ikke var helt min smak, ble jeg svært imponert!
Kjøperen får definitivt min respekt!

Her er den på armen min:

215fed3d.jpg
 
Alf Lie

Jeg har ikke sett en med egne øyne, bare på bilder. jeg syntes det er flotte
klokker. Alf Lie er jo et respektert navn her i Norge og jeg håper at de også
kan få internasjonal annerkjennelse. BNB Consept var jo meget store på
tourbilloner og andre komplikasjoner før de gikk dukken. En av mine
desiderte favoritter er Concord C1 QuantumGravity!!!! Bliss...

Helt enig..;)
 
Denne har jeg faktisk hatt på armen.
Selv om den ikke var helt min smak, ble jeg svært imponert!
Kjøperen får definitivt min respekt!

Det er jo helt rått hvis de klarer å pushe noen av disse. Designet er jo litt spesielt, men det er jo heller ikke klokker som er laget for å ta opp kampen med Rolex Sub.

Om det er dette designet eller et annet som er oppskriften på suksess vet jeg ikke, men jeg tror han virkelig er inne på noe i forhold til å lage en spesiell klokke.

Har enda ikke hatt gleden av å se denne (verken tourbillionen eller den "vanlige"), men for den litt eksentriske samleren må jo dette være midt i blinken?
 
Jeg er iallefall utrolig imponert over initiativet Espen Saastaad og Alf Lie framviser.
Hva kan vel være bedre enn et norsk foretak i bransjen dette forumet representerer? Det bør være noe ethvert medlem av tidssonen forum bør støtte.

Såvidt jeg forstår skal Alf Lie i stor grad produseres og/eller sammenfattes i Porsgrunn, og tilbys i prisklasser fra ca 60.000, via 500.000 opp til nevnte tourbillon.

Hva designet angår synes jeg det er særegent.
Særegenehet var vel det som definerte andre design som idag er ikoniske.
Alf lie kunne valgt å kopiere typiske design som så utrolig mange andre allerede har laget sine versjoner av.
Istedet har de laget noe som faktisk er gjenkjenbart på avstand uten framsyning av logo.

At Alf Lies tourbillon ikke er konkurransedyktig hva pris angår er antagelig en uaktuell problemstilling, både for de fleste av medlemmene på sonen og for de faktisk potensielle kundene av slike verk.

Jeg håper iallefall at Alf Lie lykkes, og at vi fjeldaber kan få en merkevare å være stolt av :)
Dream big. :)
 
Liker ikke spesielt AL sin Tourbillon og for prislappen fins det MYE på klodden som kan tilfredstille en klokkemaniac...
Mye mer enn det han gir i veksling for summen.
Også er jeg overrasket at han satset på en kvadra kasse siden de er ikke de mest solgt på marked. But...Ok...
Jeg ser det sånn at det blir bare noen sjelden Norsk-rik-WISers som blir fristet der: Litt nasjonalistisk pregg skader ikke for disse som vil ha nokka "fra hjemmelandet". Det forstår jeg.
Noen som kjenner utrykket "Big in Japan" og sin mening?
Jaja, AL er "Big in Norway"...Little Norway... Da er ikke "stunt´n" av stor interest i utland tror jeg.
1.8 million for det...Personlig svarer jeg NEI Takk: Prisen er overvurdert som mange Norsk produkter faktisk.
Som jeg nevnet tidligere i en tråd, er det nok av "butikker" som kan lage en Tourbillon til disse som vil ha det for varemerket sitt...
CompliTime - Conseils, dveloppement et fabrication de prototypes et pices uniques
La Joux-Perret SA - La Joux-Perret SA - Page d'accueil
Technotime SA / Home

Og en siste ting.
Jeg skriver ikke dette kommentar for å spytte på AL initiativet: Jeg bare syns at initiativet er alt for høy priset og orientert til en veldig trang Norsk marked...Og dermed viet til et kort liv. Dessverre.
 
Og en siste ting.
Jeg skriver ikke dette kommentar for å spytte på AL initiativet: Jeg bare syns at initiativet er alt for høy priset og orientert til en veldig trang Norsk marked...Og dermed viet til et kort liv. Dessverre.

Jeg er ganske sikker på at Alf Lie ikke først og fremst sikter seg inn på det norske markedet. De første modellene ble så vidt jeg husker først presentert i Malaysia.

De sikter seg vel heller inn på et marked som setter pris på Heute Horology, små produsenter og interessante løsninger. Altså type Armin Strom, Hautlence, Franc Vila, Greubel Forsey, Gronefeld etc. Hvorvidt Alf Lies design er spennende og nyskapende nok for den gruppen er jo et spørsmål som gjenstår å se. Det er i hvert fall et klokkedesign med et særpreg.

Her på Tidssonen kjenner vi nok Alf Lie best som urmakerforetning, men navnet har så vidt jeg har skjønt også hatt lange tradisjoner med å lage egne ur. Med innkjøpte urverk riktig nok, men fra annerkjente produsenter som for eksempel Patek.

16703642_1_l.jpg


Jeg er ikke i målgruppen, og det er nok mange klokker jeg heller hadde brukt 1,8 millioner på enn denne (en Zenith Christophe Colomb for eksempel), samtidig synes jeg det er forfriskende at noen satser såpass, og håper satsingen blir vellykket.
 
Leste den artikkelen. Når det gjelder chintus kommentar, så er det vel mye rart merker har gjort for å få kredibilitet i urverdenen. Noe har vært vellykket, og noe har vært lett å kritisere i etterkant.

Nå er jo kapitalismen sånn skrudd sammen at ting er verd det folk er villige til å betale for dem - selv om det gir fanboys og mer eller mindre opplyste klokke-entusiaster nok av anledninger til å si at enkelte priser på enkelte merker umulig kan rettferdiggjøres.

Så får vi se hvordan det går med kolleksjonen, men jeg er enig i at stillheten fra internasjonal presse ikke lover så veldig godt.