Alder og verdivurdering Seiko 7548-700B

Medlem
3. nov. 2021
Innlegg
1
Sted
Bergen
Hei.
Hva vil dere anslå alder og verdi på denne klokka? En Seiko 7548-700B med produksjonsnummer 522.
6AD07798-11E3-4B59-A938-8F72C76330D6.jpeg
A0044D8A-02F9-45F6-BF47-E34A3A4CB6E2.jpeg
 
Kokka ser ut til å være fra november 83, ref "3N" i starten av serienummeret. Du kan og se prikken som er stemplet inn i kassen på året 86, som markerer at den fikk nytt batteri da.

Med tanke på at klokka er relativt sliten så er vel ikke verdien veldig høy, kanskje et par tusen. Man finner veldig fine eksemplarer for 3-4000. Uansett, knalltøff klokke :)
 
Jeg har to 7548 og det er de tøffeste klokkene jeg har. Din klokke er en "internasjonal modell" det ser man av SQ logoen som ikke er på de japanske utgavene. Min ene er lik din, men fra 1982.

Dette er i Seikosammenheng en "historisk" modell.
Disse klokkene er det første eksempelet på denne fasongen på urkassa, som siden har blitt et kjennemerke på Seikodykkere i budsjettklassen gjennom klassikere som 7002 og SKX007-009. Kvartsuret var tidligere ute med denne kassa enn 6309 "slim turtle" også. Kvartsuret var forresten ikke særlig budsjett når det kom. Det var vesentlig dyrere enn den mekaniske broren 6309 Turtle.

7548 urverket i disse er i større grad en de fleste kvartsverk laget av metall og er basert på det i den opprinnelige Turtle 6309. Det er et High Torque som kan dra rundt de store viserne. Det var ikke helt vanlig på den tida. Ser du på kvarts fra samme tid har de ofte tynne. tynne visere. I tillegg kan disse gå forbausende bra. Den ene av min tikker i vei på +1 sekund i måneden. Den andre ligger på pluss seks. Urvekene kan også serves av kompetente urmakere side de er basert på de mekaniske verkene. Noen i utlandet har spesialisert seg på akkurat 7548 og 7549.

Var det meg ville jeg lett etter et nytt glass på ebay og fått byttet det og pakningene, handlet en GL831 fra uncle seiko og hatt en strålende vintage beater. Det er etter min mening verd å koste litt på en av disse. Og i bruk er de like solide som hva som helst nytt.

entusiastisk hilsen
LarsB