Solgt A. Lange & Söhne 1815 Auf/Ab

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.116
Sted
Fredrikstad
[RESERVERT]

Ønsker å selge min A. Lange & Söhne 1815 Auf/Ab (ref. 234.026) i hvitt gull. En modell som av flere Lange-fans anses å være den beste inngangen til Lange-universet, hvor det tyske merkets historie, arv og essens kommer sammen i én klokke.

Kassen av hvitt gull måler 39 mm i diameter, og har en tykkelse på 8,7 mm. Metallet er stemplet med “CO” for Centror, som betyr at kassen er produsert av Audemars Piguet. Tallskiven har en lekker sølvfarget finish, og er tilvirket av sølv. Blånerte visere og rød aksent er prikken over i-en for det som er en særdeles balansert og velproporsjonert skive.

Rembredden er 20 mm, og klokken leveres på original svart alligatorrem med original stift-spenne av hvitt gull. Jeg sender også med en ekstra mørkebrun alligattorrem fra tyske Eulux (Eulit).

På “tøffere” lærremmer kan klokken enkelt dresses ned, og selv har jeg aldri brukt den til dress. Designet med to underskiver gjør at den er langt mer allsidig enn "bare" som dressklokke.

Urverket er Langes egenproduserte L051.2, som har manuelt opptrekk og 72 timers gangreserve. I motsetning til flere av Langes sammenlignbare urverk (f.eks. i Lange 1 og 1815), har L051.2 flere eksponerte hjul, som gir verket mer "liv" enn nesten heldekkende plate. Gangreserveindikatoren er på sin side inspirert av en Lange-patent fra 1879.

Verkets design og finish er i klassisk tysk stil, med tre-kvart plate av tysk sølv, “Glashütte striper”, høypolerte detaljer, blånerte skruer, gullkrager rundt stenene og den erketypiske balansekloben som er gravert for hånd. Finishen er utvilsomt blant det beste i klassen.

Klokken min ble opprinnelig solgt av Richemont Asia med sertifikat datert 2014. Den har vært i mitt eie siden 2020, og er komplett med bokser, papirer og håndbøker. Serviceheftet har ingen dokumentert historikk, og jeg har heller ikke ønsket service i mitt eie.

Estetisk er klokken jevnt over i god stand, men viser naturlig nok tegn til bruk. Verdt å nevne er et lite ripet felt nedenfor kl. 9. En “ding” som var der da jeg kjøpte klokken, og som hverken har plaget meg eller vært opplevd som spesielt sjenerende ved ordinær bruk. Til info oppgis det for øvrig på Langes nettsider et tillegg ved service på 600 EUR for “complete refubishment of the case and buckle” (som etter det jeg kjenner til gjør klokken dønn strøken).

[RESERVERT]

Vær ikke sjenert for å ta kontakt med spørsmål eller forslag, men i utgangspunktet ingen bytter denne gangen. Til info er veiledende pris hos AD i dag 332.600 kroner, mens brukt fra Chrono24 i skrivende stund starter fra 272.000 kroner (før eventuell frakt og avgifter).


Obligatorisk lesning:

Bilder i det jeg vil kalle nokså ærlig (utilgivelig) lys – pluss et par wristshots fra real life setting :)

lange-1815-auf-ab-1.jpg


lange-1815-auf-ab-2.jpg


lange-1815-auf-ab-5.jpg


lange-1815-auf-ab-3.jpg


lange-1815-auf-ab-4.jpg


lange-1815-auf-ab-6.jpg


lange-1815-auf-ab-7.jpg


IMG_20210928_134209__01.jpg
+

IMG_20201117_121210.jpg
 
Redigert: