2022 Tesla S Plaid forbikjøringsegenskaper

Medlem
25. des. 2018
Innlegg
56
Sted
Oslo
Himmel!!

1639123125404.png


 
  • Liker
Reaksjoner: Makken
Dette er unektelig imponerende.
Men når de først skal lage en så brutal og rå bil, hvorfor må den fortsatt se prikk lik ut som en ni år gammel bil?
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
For meg så blir styggrask Tesla litt som bilhobbyens svar på dette:

img_item01_01.jpg


Citizen 0100 – "...the world’s most accurate time-keeping of within ±1 second per year".

En påminnnelse om at bilinteressen (i alle fall min) handler om mer enn akselerasjon (eller i klokkenes tilfelle, presisjon). Og at opplevd kvalitet og design også har en viktig rolle for om noe er interessant og attraktivt :)
 
For meg så blir styggrask Tesla litt som bilhobbyens svar på dette:

Vis vedlegg 272919

Citizen 0100 – "...the world’s most accurate time-keeping of within ±1 second per year".

En påminnnelse om at bilinteressen (i alle fall min) handler om mer enn akselerasjon (eller i klokkenes tilfelle, presisjon). Og at opplevd kvalitet og design også har en viktig rolle for om noe er interessant og attraktivt :)

Steike!
Denne må jeg ha!!!
 
Disse tallene gir meg enormt lyst til å prøve en Chiron, litt enkel matematikk skulle tilsi at den greier 0-30 MPH under 0,6 sek-gitt at den gjør 0-60 MPH på snaue 3 sek.
Dette er nok tall tryllet frem av Teslafans som aldri har prøvd Bugatti Chiron!

Det er klart at Car and Driver, et bilmagasin med historie tilbake til 50 tallet er Teslafans og tryller med tall.. :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og Makken
Det er klart at Car and Driver, et bilmagasin med historie tilbake til 50 tallet er Teslafans og tryller med tall.. :rolleyes:
Til opplysning er Car and Driver et amerikansk
bilmagasin-forøvrig refererer jeg kun til deres egne tall-og- som nevnt, meget enkel matematikk.
Hvis Tesla's egne tall her er lagt til grunn, kan det opplyses at de måler med rullende start.
Jeg tror du har rett-de tryller!
 
Jeg har vanskelig for å tro at tallene stemmer når de påstår at 30-50mph tiden er lik 0-60mph tiden for Chiron...?
Ja,det var dette jeg stusset over også, men de har altså kommet fram til at Bugatti Chiron er uhyggelig startrask! 0-30mph på 0,0 sek!!!
 
  • Haha
Reaksjoner: Pippen
Kan godt hende Car and Driver tryller med tallene til fordel Tesla, hva vet jeg.. De skriver i sin test av Chiron at tidene stort sett skyldes «slight hesitation to the downshift», som muligens er naturlig pga girkassa, da de starter rullende i 30mph i høyeste mulig gir, og kassa i automat. Det er sikkert andre aks-tester som passer den bedre, der nedgiring ikke er en ødeleggende faktor, eller at man starter det mest korrekte giret for maks aks. Uansett, så er ytelsen til både Tesla Plaid og Bugatti Chiron kun en kuriositet for meg, siden jeg aldri kommer til å eie noen av de (med mindre jeg blir enevinner på Eurojackpot da, da skal jeg kjøpe begge to og komme med en kvalifisert uttalelse! Men som de sier, lotto er bare straffeskatt for de som ikke fulgte med i sannsynlighetsregning). Artig med produsenter som pusher grensene er det uansett. Hvem hadde trodd for 20 år siden at vi kom til å se slike ytelser i en masseprodusert elektrisk bil, eller en 8.0l W16 motor med 4 turboer og 1500+ hp (vi snakker tross alt nærmere 200hp pr liter motorvolum).

Her er litt mer lesestoff:
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken og Pippen
Rart med det - om Teslaen så hadde klart 0-200 på 1,1 sekund så klarer jeg bare ikke å finne den interessant og den gir meg faktisk fullstendig fravær av ha-begjær.

0-100 er kanskje gøy de første tre gangene så gidder man ikke mer. Jeg har hatt mange biler og har aldri testet 0-100 på en eneste en av de. Gi meg en smal, svingete øde vei såkan man ha det gøy med en gammel bil med 100hk :)
Er bare så lei av dette 0-100 maset…