Årets siste klokke som ble årets første! (Og litt om mva...) - Zenith Chronomaster A386 Revival

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.570
Sted
Nær Oslo
Her kommer en kjedelig historie om mva, men jeg lover; den ender godt... PS! Dette er kortversjonen... :p

I mai 2020 ble Zenith Chronomaster Revival A386 Manufacture Edition introdusert, og jeg ble umiddelbart forelsket. Jeg har lenge hatt lyst på en El Primero som ikke var for stor.
Her var det også nydelige blåfarger på subdials, og det er en variant som trolig ikke veldig mange kommer til å ha. :love:

Jeg var lenge likevel usikker om den var verdt pengene, spesielt sammenlignet med en brukt vanlig 38mm, til kanskje halve prisen. :p

I juni var jeg likevel så nysgjerrig at jeg kontaktet forhandlere og deretter Zenith, siden de ikke selger den over disk, men kun på nettet... I visse land... :confused: Jeg ville også klargjøre 100% på at de ville fakturere uten mva/vat, slik at jeg ikke måtte betale dobbel mva. Dette fikk jeg derimot aldri svar på. Lot derfor lysten ligge, og det ble med drømmen. Inntil november, hvor jeg dagdrømte litt og slang om en kommentar på et bilde av klokken på Instagram til sjefen sjøl, Julien Tornare. :cool: o_O Jaggu svarte han ikke, og ballen begynte på ny å rulle...

Jeg kunne jo ikke akkurat si nei nå, men jeg var igjen tydelig på at jeg ikke ville betale dobbel mva og anbefalte de å fakturere meg uten VAT. Men nei, de ville fakturere med, men skulle sørge for at jeg ikke fikk noen mva regning. (Skeptisk.. :rolleyes:)

Så jeg betalte i midten i desember, og de fikk sendt den før jul. Håpet på en fin julegave, men den ble imidlertid stoppet, og etter hvert returnert i romjula. Dette pga trøbbel med papirer på skinn-remmen (som de sa de skulle sjekke opp før sending). Så når Zenith kom på jobb på nyåret, var det bare å prøve igjen. Uten alligator reim. Og pakken kom igjen til Norge. Og jeg fikk til og med en telefon fra Markedssjefen i Zenith som ville beklage. Hyggelig. Men som jeg sa, jeg vil bare ha klokken, og var vel ikke helt overbevist om at det kom til å skje de nærmeste dagene... :cool:

Og hva skjedde, jo jeg fikk melding fra Fedex om at jeg måtte betale mva... Bombe... :mad: Etter en uke og diverse mailer og telefoner opp at det skulle ordne seg fra Zenith, begynte jeg å sjekke selv med Fedex. Den ene dagen var alt i orden, med lovnader Zenith om at Fedex Frankrike eller Chronopost(som den var opprinnelig sendt med tror jeg) hadde avklart at Zenith skulle få faktura. Den andre dagen at Fedex Norge ikke fikk lov å sende faktura og jeg måtte betale. Og lovnader fra Zenith neste dag om at det var betalt, og dagen etter melding fra Fedex Norge om at pakken blir returnert samme dag om betaling ikke er mottatt... Og pån igjen med mer ringing til FedEx og mailing til Zenith. 2 ganger hver dag. I ca en uke til... Etter å ha gledet meg og blitt skuffet nesten daglig i 2 uker, kom den omsider :mrgreen: (forøvrig levert av Posten :p). (Forøvrig samme dag Zenith lanserte Chronomaster Sport).

Jeg var spent om blåfargen(e) var like fin som bilder på nett, da de ofte er "justert" litt, men heldigvis var den supernais i viktigheten også. :mrgreen:

Her er altså trolig landets første og eneste (av ca 100 stk produserte tom. desember):

"Dear Zawatch...."
Screenshot_20201211_175244.jpg


OI000202.JPG
OI000165.JPG
OI000156.JPG
OI000033.JPG
OI000058.JPG
OI000085.JPG
OI000025.JPG
 
Gratulerer så mye.
Dette er så lekkert som et armbåndsur kan få blitt.
Fikk ikke mindre lyst på en Zenith nå.
De er virkelig i vinden om dagen.:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Grattis, @Zawatch ! Kjente på smerten da jeg leste historien dino_O, men godt det endte lykkelig! Det er bare å belage seg på at den skal med til neste GTG (som blir i år får vi håpe...)!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch