Årets COSC statistikk

Medlem
20. okt. 2010
Innlegg
506
Sted
Asker
Tidligere i sommer ble de nyeste COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres) tallene for året 2015 publisert. Urverkene som skal testes i 15 dager leveres ikke inn som ferdige klokker, men i form av urverk slik:
topelement.jpg

Som det framgår av statistikken nedenfor blir både mekaniske og quarz ur testet. Vanligvis blir mer urverk testet enn det som forlater fabrikken som ferdige ur så det er ikke nødvendigvis en sammenheng med antall solgte ur samme året.

Utviklingen i volumet som blir chronometer sertifisert de siste 40 årene taler likevel et tydelig språk. Veksten har vært formidabel men de siste 4 årene har tallene det stagnert .
103._ubersicht.jpg

De 3 største merkene Rolex, Omega og Breitling har innført egne tester som er mer krevende enn COSC men markedsføringsmessig er det fremdeles attraktivt å ha Chronometer stempelet på skiva hos de fleste.

I 2015 var igjen Rolex størst med 796'000 (+1,8%), foran Omega med 512'000 (+7,3%), men verdimessig er Rolex mer enn 2 ganger så stor som Omega.

Noen av de mer eksklusive merkene velger å stå utenfor så det er vel forklaringen på at de mangler, men jeg stusser over fraværet av Longines i statistikken, mens de andre Swatch merkene er godt representert. Interessant er oversikten over merkene som velger å sertifisere sine quarz verk, bl.a. er Breitling til min overraskelse store på quarz.
100_a-f.jpg

101_g-op.jpg

102_o-z.jpg
 
Så Patek er ikke på listen, og AP hadde bare 17 stk inne på et helt år?
Som sagt over velger noen av de mer eksklusive merkene å klare seg uten COSC stempelet av forskjellige grunner. Om det også gjelder AP eller om de har så mange testede verk fra året før på lager at de klarer seg vet jeg ikke. Du kan jo google statistikken fra årene før selv :)