Å velge et dressur...

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.955
...er ikke lett for en som liker designuttrykket på dykkerur og samme ur med lenke i metall. Men - det betyr ikke at det er umulig. For å modne ulike ur som spas frem som opsjoner før valget tas, så brukes dnene tråden til nettopp det; modne tanken på å anskaffe seg et dressur.
 
Første kandidat: Seiko Presage SRPB46.

Liker:
Vignette dial. "Everose" som jeg aldri har hatt og som gjør den interessant for meg, Matchende lærreim og spenne. Størrelsen på 40,5mm virker lovende. Buet Hesalite glass er aldri feil.

Liker ikke:
Må anskaffe lærreim med kurvede endeledd slik at lysåpningen mellom reim og urkasse lukkes. Den gamle Coctail-versjonen hadde en bedre urverk, men det betyr egentlig all verden. Brunt datohjul med "everose" tall ville selvsagt vært en bonus, men kanskje vanskelig siden urskiven ikke er homogen farget i ulikt lys.

Approachable-Glamour-New-2017-Seiko-Presage-Collection-SRPB46_a.jpg
 
Redigert:
@flyback

Saxonia er et godt tips. Synes å huske det var den modellen de aller, aller fleste valgte seg ut som de skulle ha en eller to klokker i en eller annen Friday Live Hodinkee Q&A sending.

Jeg er usikker om de aller, aller fleste hadde valgt den når det kommer til stykket - fordi mange velger den fordi det er en ALS man har råd til - ikke nødvendigvis fordi det er et dressur man liker spesielt godt. Personlig synes jeg designet er litt flatt, om jeg kan si det slik. Menn, jøss, baksiden er jo egentlig høydepunktet på denne. :)
 
Redigert:
Det enkletse vaget hadde vært noe slikt, @Blodstrupmoen - og spesielt å ta en DateJust og sette den på ei lærreim. Da har man jo et dressur uten lenke. Imidlertid så skal jeg forsøke å finne en klassisk løsning her, selv om det kommer til å bli vanskelig.

Her - for eksempel - hadde jeg vært i mål med en DayDate med gulfarget Stella dial på ei mørkebrun alligatorreim.

Rolex-Day-Date-Stella.jpg
 
Kandidat: Nomos Ahoi Neomatik

Liker:
At den fås i sprek farge, men også klassisk mørkblå og off-white. Tykkere visere enn de opprinnelige Nomosversjonene, som jeg synes kan virke litt for anemiske i designet. 200m WR er jo et pluss, selv om jeg i utgangspunktet ikke har noen planer å lufte den under vann i utgangspunktet. Urverket er jo litt å se på her. Usiker på om Signal Blau er så signal som produktfoto viser.

Liker ikke:
Fargen Signal Blau lyser jo ikke akkurat dressur, men kanskje man av og til skal kunne bryte med etablerte normer? Reimfestene stikker for langt ut i forhold til urkassen. På denne som er 36mm, så går det bra allikevel på egne håndledd vil jeg tro, men versjonen på 40mm (med dato kl. 6) blir for svær og ser rar ut når reimen stikker rett ned rundt armen. Tekstilreima som følger med må byttes ut til lærreim, fordi tekstilreima ser helt flimsete ut. Ellers så synes jeg at Nomos begynner å få litt mange modeller spunnet over samme lest og med imited edition på toppen av det hele og økende priser. Men, de er jo ikke alene om det - så det er ikke et stort ankepunkt i valget.

ahoi-detail-2a.jpg


duw-3001-3dback-graynQeB4oibG6fOP.jpg


561-ahoi-neomatik-atlantik-3d-front.jpg


550-555-ahoi-3d-front.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Alpha Biscotti
Kandidat(er): Seiko SPB045 / SPB047 / SPB049

Liker:
Hvit emaljert urskive og blå visere. Rent og pent. Urkassens form på tonneau-versjonen eliminerer effektivt åpningene mellom lærreima og urkassen. Versjonen med power reserve har ingen hull i urskiva til datovinduet, som ser litt e´rart ut på emaljert urskive da åpningen får en slik avrundet form. Videre har urskiven på denne øverst avbildede modellen en klar synlig kurvatur / form.

Liker ikke:
Romertall er ikke min favoritt, men på en slik versjon som disse tre er - så går det greit. Det er egentlig alt for mange versjoner av lignende Seikour, så disse modellene mister litt av gnisten. På den andre siden er den med tonneauformen såpass spesiell innen Seiko, at den får gnisten tilbake. Spørsmålet er bare om man tør å gå for en passé Framk Muler form.


seiko_3.jpg


seiko_2.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sommerled og Preacher
Kandidat: Radiomir PAM610 / PAM609

Liker:
Eneste Panerai som passerer som dressur. Lesbarheten er upåklagelig. Ryddig symmetrisk design på 610-versjonen. Kan benyttes i andre anledninger også. 610-versjonen "mangler" jo sekundviser, så den fremstår ganske død og stilren i forhold til 609-versjonen. Tror nesten jeg måtte valgt 609-versjonen av nettopp den grunn og da på sort reim.

Liker ikke:
Størrelsen på 45mm? Reimbredde på 24mm er massivt, og i såfall minne ei reim som er tapered. Aner ikke. Har ikke prøv den, men er svært fristet. Har sett på Panerai i et par år - og da på Luminormodellene med den karakteristiske crown guarden, som er uaktuell denne gangen.

325773690b23c7f.jpg


165239_554_l1020233_zpsymzhidkj.jpg
 
Kandidat: Radiomir PAM610 / PAM609

Liker:
Eneste Panerai som passerer som dressur. Lesbarheten er upåklagelig. Ryddig symmetrisk design på 610-versjonen. Kan benyttes i andre anledninger også. 610-versjonen "mangler" jo sekundviser, så den fremstår ganske død og stilren i forhold til 609-versjonen. Tror nesten jeg måtte valgt 609-versjonen av nettopp den grunn og da på sort reim.

Liker ikke:
Størrelsen på 45mm? Reimbredde på 24mm er massivt, og i såfall minne ei reim som er tapered. Aner ikke. Har ikke prøv den, men er svært fristet. Har sett på Panerai i et par år - og da på Luminormodellene med den karakteristiske crown guarden, som er uaktuell denne gangen.

325773690b23c7f.jpg


165239_554_l1020233_zpsymzhidkj.jpg

Har du vurdert 572? Synes min passer godt til dress, meget slank kasse som sklir under skjorten. Liker den godt da den er litt mer «dykker» enn 609 og 610 :)

A3C52538-72A9-489E-BAFD-42E7364C6CDE.jpeg
 
@Consigliere Leser om Radiomir 1940 nå: https://www.hodinkee.com/articles/p...mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for

Liker at 572 har 3-6-9-12 og sekundviser og lite tekst på urskiva. :)

Fra ABTW: "PAM572 is among the very few properly thin Panerais available today, and this 2013 re-release, with a more restrained dial design, tries to make the most of this feat. In other words, the PAM572 is among Panerai's best bets to offer something to people looking for a watch that is unmistakably Panerai but is thin and restrained enough to also work great with a suit and tie"
 
Om du skal følge Hodinkees definisjon på dressur, så er det vel ingen av kandidatene så langt som passerer:
  • Ingen komplikasjoner - kun timer og minutter
  • Hvitt, edelt metall (gull eller platina)
  • Sort lærrem
  • Maks 40mm
Saxonia er jo fortsatt en kandidat, siden den også fåes i hvitt gull. Det samme gjelder VC Patrimony:

image.scale.520.850.1509721406023.png
 
@Romeo Clive Jeg skal heldigvis ikke følge en såpass snever definisjon, men er åpen for mange forslag.

Ser imidlertid etter å ha benyttet litt tid på dette, at ALS Saxonia, enkelte Orient Bambino, PP Calatrava, en del Seikomodeller og en haug andre fra få kroner til mange kroner, ser "helt" like ut.

Derav ønsket å se litt bredere.

Eneste er @Callahan sitt forslag som leder mtp. antall visere.
 
Hvis jeg skal ha flest mulig visere, så er den en het kandidat @Callahan
The price of the 5370P in U.S. dollars is $249,200. Patek is saying very, very few of these pieces will be made as they themselves realize just how special a platinum, black enamel dial, Breguet numerals, split-seconds chronograph is. The U.S. estimates it will receive between one and three pieces in all of 2015, for the entire market, and delivery of the first piece should be sometime around July.
Gleder meg til unbox
;)
 
The price of the 5370P in U.S. dollars is $249,200. Patek is saying very, very few of these pieces will be made as they themselves realize just how special a platinum, black enamel dial, Breguet numerals, split-seconds chronograph is. The U.S. estimates it will receive between one and three pieces in all of 2015, for the entire market, and delivery of the first piece should be sometime around July.
Gleder meg til unbox
;)
Sjekket det selvsagt før jeg svarte. og derfor nevnte jeg kun antall visere. Mer subdued that way... ;)
 
Personlig har jeg sansen for for IWC. Spesielt 7-daysen synes jeg er fin med elfenbenshvit skive og markører og visere i gull. Størrelsen på hhv 42 og 43 mm høres kanskje litt mye ut, men samtidig blir de store nok til å være casual. Begge glir også lett under skjorten.

IMG_1329.JPG
IMG_1330.JPG
IMG_1331.JPG
IMG_1332.JPG
IMG_1333.JPG