Tudor-tråden

Takk for svar. Var ikke så godt utvalgt på Chrono, så det var egentlig den selgeren jeg hadde pekt meg ut som aktuelt. Fint å høre om "norsk erfaring". Jeg regner med at bildet ikke er helt ferskt, da prisen jeg finner er cirka 1.5x din?

Hei tudor prince date day har fått mer oppmerskomhet de siste 4 årene og prisene samt tilgjengelighet deretter, lå på 17000 i 2020.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fritid
Takk for svar. Var ikke så godt utvalgt på Chrono, så det var egentlig den selgeren jeg hadde pekt meg ut som aktuelt. Fint å høre om "norsk erfaring". Jeg regner med at bildet ikke er helt ferskt, da prisen jeg finner er cirka 1.5x din?
Kjøpte klokken i mars 2021 for rett i underkant av 20k, ser at forhandler nå skal ha underkant av 24k, så noen tusenlapp dyrere. Link til annonse:
Veldig fin klokke til en brøkdel av DJ36, kassen skal visstnok være identisk som eldre DJ'er. Kanskje den mest komfortable klokken jeg har hatt, ble solgt på bakgrunn av å anskaffe seg en DJ36, som er litt på hold pga dagens marked.

Arkivbilde:
1667993808396.png
 
  • Liker
Reaksjoner: godard
Takk for svar. Er det noe spesielt jeg bør tenke på ved handel via Chrono? Har fri tidligere kun kjøp fra AD og Finn. Merker jeg er en utålmodig sjel når jeg ser utvalget på Finn.

Edit: Beklager dobbelpost. Ny på Tiddsonen og har litt store tommeltotter - tydeligvis.
Har opplevd noen ganger at selger har oppgitt for lav verdi, enten for å være grei, eller pga billigere å forsikre sendingen. Skal du få det riktig (som er lurt mtp om du vil forsikre den, og loven..) må befrakter gjøre en omfortolling. Dette koster gjerne 600-700 kr og tar noen dager ekstra.

Ellers prøver jeg alltid å få selger til å bruke DHL da jeg har best erfaring med de.
Også fint med deponeringstjenesten, spesielt hvis selger er privatperson.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fritid
Enig med @pald - Bruk DHL. Kontakt de gjerne på forhånd, med ønsker til hva som skal stå i tolldeklarasjonen mtp. type objekt, serienummer etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fritid
Det er også mulig å ta kontakt med tollvesenet i etterkant dersom man ender opp med å bli avkrevd for lite i toll. Det er for så vidt noe du søker om å få lov til å gjøre, og må møte opp på nærmeste tollkontor med dokumentasjonen.
 
Nå er jeg langt fra noen ekspert på vintage og skal være forsiktig med å være bastant, men etter litt googling fra sofaen en rolig onsdagskveld er jeg skeptisk til en Tudor 7016 som selges hos Blomqvist.

Annonsen sier 1969 og serienummer 737738, og tydelig på bilder en skive merket SWISS T<25.

1668019457651.png


Merkingen på skive stemmer ikke med årstall, ei heller med det Tudor normalt har merket skiver med (med noen få unntak, kan det se ut som?)

Det er en tråd på Omegaforums som har en med lignende skive, og et veldig lignende serienummer, hvor konklusjonen er at det er en falsk klokke. Mange gode betraktninger og vurderinger fra tilsynelatende kunnskapsrike mennesker.

På side 2 i den tråden er det også linket til en tråd på et annet forum som omhandler falske klokker, hvor det kan se ut som det har blitt solgt en batch med Tudor Submariner 7016, alle med SWISS T<25 på skiven, og flere av dem med nøyaktig samme serienummer (737738).

Rekke andre tråder funnet raskt som har samme serienummer og samme skive, og ofte raske konklusjoner på at det er falske klokker - men de mangler grundigheten i resonnement og vurderinger som i tråden fra Omegaforums.

Nå er det sikkert enda flere ting som er mulig å identifisere på, enten det er bezel eller merking i baklokket, men når det er en klokke med et kjent serienummer som er forfalsket blir ihvertfall jeg automatisk skeptisk, og ville egentlig trodd at noe av Blomqvist sin screeningprosess inkluderte å i det minste søke opp serienummeret... Da burde det blinket en varsellampe eller to.

1668020282962.png
 
Blomqvist har nok ikke gjort sin due diligence, men fortjener kanskje likevel en advarsel?
Jepp, absolutt. De har fått en heads up nå, de påpekte først at den var sjekket av urmaker men at de skulle videreformidle. Virket ikke helt som hun som svarte tok det 100% på alvor, men fant en e-postadresse til sannsynligvis en litt mer spisset mottaker og har sendt dit med detaljer, så vår vi se hva som skjer. :)
 
1668076817868.png


Har tatt feil før og skal garantert ta feil igjen, men Blomqvist har ihvertfall konkludert med at den er ekte.

Kan såklart være tilfeldighetens spill som gjør at den opprinnelige eieren av klokken med det originale serienummeret som har blitt gjentatte ganger forfalsket, holder til i Norge og har gitt den til Blomqvist for salg. Og tilfeldigvis har byttet skive på et tidspunkt til en annen ikke-tidsriktig skive som de falske klokkene ofte bruker.
 
Redigert:
  • Trist
Reaksjoner: Edward
Vis vedlegg 311295

Har tatt feil før og skal garantert ta feil igjen, men Blomqvist har ihvertfall konkludert med at den er ekte.

Kan såklart være tilfeldighetens spill som gjør at den opprinnelige eieren av klokken med det originale serienummeret som har blitt gjentatte ganger forfalsket, holder til i Norge og har gitt den til Blomqvist for salg. Og tilfeldigvis har byttet skive på et tidspunkt til en annen ikke-tidsriktig skive som de falske klokkene ofte bruker.

Something, something occams razor
 
  • Liker
Reaksjoner: Berlu og Mr Davis
Dette skjønner jeg ikke at Blomqvist tør.

Edit: det gjør de kanskje ikke heller, for nå finner jeg den ikke på sidene deres.
 
  • Liker
Reaksjoner: Berlu
Dette skjønner jeg ikke at Blomqvist tør.

Edit: det gjør de kanskje ikke heller, for nå finner jeg den ikke på sidene deres.
Sprøtt at de ikke klarte å luke ut denne før den ble publisert.. styrker ikke akkurat tilliten til de mtp fremtidige handler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Berlu
"Better sorry than safe", som jeg har inntrykk av flere store aktører opererer med. Vanskelig å være ekspert på alt, og det går jo bra i 99% av tilfellene, så litt ekstra tid til googling eller innhenting av ytterligere kompetanse er vel ikke alltid prioritert...
Man må alltid sjekke grundig selv. Fordelen er at man står litt sterkere i etterkant med en stor "seriøs" aktør som har sitt gode navn og rykte på spill om noe skulle komme ut, så de er vel ofte villige til å innrømme sine feil. Men det forutsetter at de oppdages av kjøper....
 
  • Liker
Reaksjoner: Berlu
"Better sorry than safe", som jeg har inntrykk av flere store aktører opererer med. Vanskelig å være ekspert på alt, og det går jo bra i 99% av tilfellene, så litt ekstra tid til googling eller innhenting av ytterligere kompetanse er vel ikke alltid prioritert...
Man må alltid sjekke grundig selv. Fordelen er at man står litt sterkere i etterkant med en stor "seriøs" aktør som har sitt gode navn og rykte på spill om noe skulle komme ut, så de er vel ofte villige til å innrømme sine feil. Men det forutsetter at de oppdages av kjøper....
Joda, men du trenger ikke engang scrolle hvis du googler “Tudor 737738”
 
  • Liker
Reaksjoner: Berlu og Edward
Joda, men du trenger ikke engang scrolle hvis du googler “Tudor 737738”
Forstår det, og vi er nok enige, men tid er penger, så om de skulle googlet serienr på hver klokke er det litt ekstra arbeid. Jeg kaller det latskap å ikke gjøre det, men opplever det ikke som overraskende da folk flest ikke tenker over kost/nytte og risiko/sannsynlighet/konsekvens i hverdagen, og kanskje tenker at det er ikke vits iom at det er så få tilfeller som evt. ville blitt oppdaget. Men personlig hadde jeg innført det som en rutine, iom. at det en meget effektiv måte å finne ut om det er noe muffins i enkelte tilfeller... :)