Det kan se ut som om hypen nå er over

Ref. Klokkepodden fra fredag. Joakim Bjerke sa vel at de ikke setter folk på venteliste hvis estimert ventetid er over et år.
(Gitt at jeg husker rett)
 
Selv om prisene på de mest hypene modellene har fått seg en knekk, skal en ikke se bort fra at Rolex vil justere nyprisene forholdsvis aggressivt de kommende årene, noe som vil gjøre at modellene fortsatt vil ligge høyt. Om det fortsatt vil være stort press fra kunder om butikkny Rolex er jeg ikke sikker på at det blir å spassere inn å kjøpe en Submariner på en stund enda....
 
Selv om prisene på de mest hypene modellene har fått seg en knekk, skal en ikke se bort fra at Rolex vil justere nyprisene forholdsvis aggressivt de kommende årene, noe som vil gjøre at modellene fortsatt vil ligge høyt. Om det fortsatt vil være stort press fra kunder om butikkny Rolex er jeg ikke sikker på at det blir å spassere inn å kjøpe en Submariner på en stund enda....

Om ikke verdensøkonomien går på en skikkelig smell ala finanskrisen så tror jeg også at dette til syvende og sist ender med at Rolex "reposisjonerer" seg på et høyere prisnivå. Så lenge de får solgt klokkene sine så er det ingen grunn til at de selger disse på "billigsalg". Jeg tror dog ikke at de andre merkene som har nærmet seg Rolex prismessig de siste årene kan være med et slikt prishopp. Her er nok ikke etterspørselen stor nok til det.
 
Ref. Klokkepodden fra fredag. Joakim Bjerke sa vel at de ikke setter folk på venteliste hvis estimert ventetid er over et år.
(Gitt at jeg husker rett)

Det er nok ikke helt riktig, selv om Bjerke kanskje har sagt det. Ble selv relativt nylig satt på venteliste på en VC hvor de ikke kunne si noe om nøyaktig levering annet enn at det er snakk om flere år. Når det gjelder Patek så mottar de jo også så lite som et eksemplar av noen modeller i året.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Det er nok ikke helt riktig, selv om Bjerke kanskje har sagt det. Ble selv relativt nylig satt på venteliste på en VC hvor de ikke kunne si noe om nøyaktig levering annet enn at det er snakk om flere år. Når det gjelder Patek så mottar de jo også så lite som et eksemplar av noen modeller i året.
Ja, det var vel Rolex de tenkte mest på, men så klart med unntak.
 
9D52BA3C-BF41-4DB4-AB07-92483F22D701.jpeg
A727284E-5816-47D7-A070-603A54D0E73B.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
(Bare for å være klar: koser meg ikke over klokkesamlingen din går ned i verdi @Edzilla men du er vel så langt unna en FINN/KS-invistor det går an å komme. Tallene får meg bare til å tenke på spekulant-gjengen der ute. :D )

No worries.
Jeg eier ikke ei eneste bitcoin eller annen kryptovaluta. Klokkene skal brukes og elskes.
Finansielle instrument er de absolutt ikke.
 
Skjønner meg ikke på chrono24 prisstatistikk. Sjekker man egen samling får man langt høyere tall enn om man legger sammen det å kjøpe de samme klokkene i tilsvarende stand som man opprinnelig kjøpte dem i (dvs. slitasje fra kjøp ikke medtatt). Virker som prisstatistikken viser hva nå enn den må gjøre for å motivere deg til å bruke chrono24, enten som selger eller som kjøper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Skjønner meg ikke på chrono24 prisstatistikk. Sjekker man egen samling får man langt høyere tall enn om man legger sammen det å kjøpe de samme klokkene i tilsvarende stand som man opprinnelig kjøpte dem i (dvs. slitasje fra kjøp ikke medtatt). Virker som prisstatistikken viser hva nå enn den må gjøre for å motivere deg til å bruke chrono24, enten som selger eller som kjøper.

C24 er dessverre nesten helt på jordet. Tror man liker at siden spytter ut en høy verdi fordi det er bedre enn realiteten. Eksempel 25,8k vs. 20,9 (usolgt i 6 dager)

1665733319620.png


1665733334227.png
 
Skjønner meg ikke på chrono24 prisstatistikk. Sjekker man egen samling får man langt høyere tall enn om man legger sammen det å kjøpe de samme klokkene i tilsvarende stand som man opprinnelig kjøpte dem i (dvs. slitasje fra kjøp ikke medtatt). Virker som prisstatistikken viser hva nå enn den må gjøre for å motivere deg til å bruke chrono24, enten som selger eller som kjøper.
Kommer jo mye ann på hva du legger inn under «egne opplysninger» når du registrerer inn klokka. Setter du stand der til «ny-ubrukt» så vet jo ikke algoritmen noe om at uret er brukt når du sjekker igjen måneder etter;)
 
Utstillingshylla i Nedre Slottsgate var hvertfall "full" av Rolex i dag, stoppet ikke for å se nærmere etter hvilke modeller som var utstilt.