Beslagla reimer fra Patek

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
790
Sted
Oslo
Vet ikke om dette er en original reim fra Patek eller om det var noe tilfeldig aftermarket på klokken. Men dette må jo være kjøpt brukt/grått, så da spør jeg folket: skal dokumentasjon på opphav følge box & papers, og hva skjer hvis du har en klokke med kun boks og f.eks en original reim?
4874FFA5-4635-47EA-A043-BE5C8B155604.png
 
0B1C33DE-BE7E-4223-A40C-943193A9A7CA.jpeg

Eksempel fra C24 hvor en forhandler fra Japan ikke kan legge frem CITES dokumentasjon og da heller bare selger den uten reim (eller belte som de kaller det).
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Er visst et byråkrati uten like på blant annet croco, har jeg også erfart. Fikk bestilt en rem fra Cartier via Bjerke, og det tok noen måneder gjennom tollen grunnet det @kire nevner.

Kanskje like greit, all den tid det finnes mer etiske materialer å lage remmer av, der import ikke er like problematisk.
 
Som med det meste er man kun et lite søk unna opplyst tilstand;
Det der var et kaninhull uten bunn. Av og til så er det bedre å få ting forklart av folk som har fordypet seg eller har erfaringer rundt praksis. Men takk for kilde (y)
 
Ja, det er litt utilgjengelig stoff, men det viktigste er å finne ut om det en tenker å ta inn i landet har bestanddeler som er på CITES-listen. Deretter må en være bevisst på at det nå er krav om utførsels OG innførselstillatelse. Mange som bommer her, både ved import av klokkeremmer, helsekost og andre stimuli.

Litt fagrelevant stoff; https://urmakerforbundet.no/regelverk-for-import-av-klokkereimer/
 
Har kjøpt øgleskinnsreimer fra hirsch-tidligere, da fulgte det med en tjukk lefse med papirer på opprinnelse osv.

Greit å sjekke at slike ting er i orden før man evt. bestiller dyre reimer fra utlandet.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og kire
jeg har hatt mye å bestille ang. CITES, både import og eksport; mer enn én gang har jeg (varsomt) gitt litt opplæring til det lokale mattilsynet om utfylling og tolking av nokså ubegripelige dokumenter, så det er greitt med litt hjelp første gangen...

A4D40F1A-9AB7-417A-A75A-EB2B80982986.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone