Dagens vin

I'll let the Lady of the House make her final decision for the last time this year. ;)
IMG_20211231_135241.jpg
 
Veldig interessert i å høre hvordan denne drikker nå. :D
Har et par i kjelleren som skulle ligge noen år til i utgangspunktet.

Hadde selv tenkt å lagre den. Men siden det er en vertinnegave så poppes den nå i kveld.
Skal gi en tilbakemelding @UJU
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Bollinger R.D. 2007: Åpnes med et diskret lite puff. Rolige bobler i glasset, veldig diskret. Flott duft med litt bærpreg, litt sjø og gjær. Frisk og balansert smak. Utrolig rund, myk og velbalansert. Nesten utrolig at en extra brut kan være så rund i kantene. Ettersmaken var nesten evigvarende. Helt topp champagne! Perfekt match til blinis med rogn. Kunne ikke dy oss, så vi testa med Langres og ostepop også. Magisk!

Chateau Montelena the Montelena Estate Cabernet Sauvignon 2004: Herregud. Det er egentlig alt jeg vil si, men det holder vel ikke. Dekanterte vinen ca. 2 timer før hovedretten skulle inntas. Mye finkornet bunnfall, så brukte sil. Tok en liten nipp. Det sa pang. Aggressivt anslag med en solid dose tanniner. Så kom smakene delvis frem. 2 timer lengre frem, så har vinen åpnet seg og sluppet seg fri. Flott duft av mørke bær, kaffe, lær, fat og et snev av vanilje. I smaken er den kraftig, balansert og overraskende mild. Her er absolutt alt balansert opp mot hverandre, og du rekker knapt oppdage det ene før du senser det andre. Dette er for meg perfeksjon på flaske! Desidert den beste rødvinen jeg har smakt i mitt liv. Passet perfekt til rypene. Russiske erter og Cabernet var en spennende smaksøvelse jeg definitivt skal leke mer med.

Egge Gård Iseple: Intens duft av epler. For meg, så var den fryktelig lik eplemost. Smaken er intens søt med høy syre. God balanse og tydelig eplesmak. Sikkert en perfekt match til eplekake, eller andre eplebaserte desserter. Ingen skuffelse, men personlig foretrekker jeg nok druebasert vin.

En enormt fin kveld med perfekt drikke.
 
Bollinger la Grande Année Brut 2012 var noe helt annet enn forventet.
Nå skal det sies at Bollinger er ikke mitt førstevalg når det kommer til drikke til caviar.
Men la nu gå: Bra klem i korken. Store og mye bobler, god mousse i glasset.
Frisk og litt skarp dyft på nesen. Noe som sier meg at den har godt med syre. Databladet avslører også det med 7,9 g/l mot gul enke sine 4,4 g/l. Det dufter grønne epler typ, granny smith, noe fersken og aprikos og hvite blomster som sjasmin, hylleblomst.
I munnen så kjennes den stor og fyldig og struktur. Den føles også litt moden. Nesten litt vintagepreg. 2012 er fortsatt en relativt ung champagne i mine øyne. Men denne drikkes godt nå. Men med noen ekstra år i kjelleren hadde nok ikke vært foraktet.
Smaken av brød og smør/diacetyl og hint av nøtter finnes også. Skal utvilsomt kjøpe noen ekstra flasker for lagring.
Så jeg forstår at flere anmeldere har gitt denne vinen 94-95 poeng.
 
Gårsdagens line up.

Au Bon Climat var tiltenkt forretten kremet krepsesuppe.
Den var dessverre korket. Veldig rar korket egentlig fordi den hadde noe frukt i seg, men det ble overdøvet at våt råtten kjeller.
Noen andre som har opplevd denne som korket?

Forretten måtte da få følge av Michel Laroche Chablis. Den har utgått på vmp ser jeg og det var en gave, så jeg har ikke noe input på den. Den passet ok til forretten med litt fat og noe smør, men ikke helt der jeg liker dem.

Til hovedrett ble det Andre Clouet champagne, men midtveis i kalkunen ble lysten på noe rødt for stor, så en flaske La Rioja Alta 2011 ble åpnet.
En nydelig rioja, men jeg har tidligere drukket «lillebror» Viña Ardanza Reserva. Den koster halvparten, men jeg syntes den var vel så god.

Desserten var hjemmelaget vaniljeis med sylta plommer og eple sirup. Vi hadde egentlig hjemmelaget kirsebærlikør og Bache Pineau til dette, men når vi åpnet kveldens stjerne for å lufte seg litt ble den det foretrukne valget til flasken var tom. For en champagne!
1996 Comtes De Champagne fra Taittinger er sannsynligvis det beste jeg har smakt noen gang! Mandler, marsipan ++ og vanvittig balansert og fyldig most.


Alt i alt en meget vellykket kveld, men synd jeg ikke fikk testet Au Bon Climat. Får satse på at en retur er ok.
 

Vedlegg

  • 088E5784-77C3-4EEE-AC27-78E600A6F1C6.jpeg
    088E5784-77C3-4EEE-AC27-78E600A6F1C6.jpeg
    164,9 KB · Visninger: 0
  • 18857F94-3415-4765-A7F4-0E4ED0E715DF.jpeg
    18857F94-3415-4765-A7F4-0E4ED0E715DF.jpeg
    140,2 KB · Visninger: 0
o_O
Fullt vinskap. Har ikkje plass til 1 til.

Innkjøpsstopp her
Uhørt! Da må du utvide!

Dagens problemstilling er at kjelleren må brukes som vaskerom og lager i noen måneder nå pga oppussing. Må pakke ned flaskene eller stable dem i et annet rom. Blir i overkant av temperatur og luftfuktighet når det skal vaskes og tørkes klær der.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
En gave som må brukes. Tja, ikke så mye å si. Går ned. Enkle, ukompliserte saker. Sikkert ok om sommeren. Lite hint av jordbær og ørlite gjær, men milevis unna champagnens «gjærbakst». Terningkast 4. Mer snobbete er jeg ikke. :cool:
504620DE-C63E-422D-8F3D-8882D246F6C9.jpeg
 
Halvflaske med Tondonia 08. Helt supert når kona kjører hvit januar:mrgreen:
Vis vedlegg 276088

Vurderte «hvit uke, hvit januar», osv. Så kom jeg på min gode venn, som dessverre gikk bort for tidlig. Da bestemte jeg meg for hygge - så lenge jeg kan. Selv om jeg starter 2022 på streng diett og hard trening. Litt utfordring skal jo vi «store» gutta ha.