Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Er det noen her som vet hva forskjellen på Crispi Kongsvoll og Crispi Hunter er? Ser jo ganske like ut og etter masse søk blir jeg ikke helt klok… Kan det være at Kongsvoll kommer i nubuck og Hunter er glatt lær?
Kan jo svare ut mitt eget spørsmål dersom andre skulle lure på det samme. Hunter har fullnarvet/glatt lær og Kongsvoll har nubuck. Vekten på modellene skal være den samme. Dette har jeg fra Milrab.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Herlig på fjellet i dag da sola sto opp :)

49D13356-AAE1-4394-BABF-4C1AEE74F5B4.jpeg
 
Har noen her inne tips på bra telt for 2 voksne og 3 barn? Det skal hovedsakelig bli brukt våren, sommer med båten ute i skjæra på Sørlandet.

De 2 største barna kan egentlig ha sitt eget telt om det er bedre mtp telt størrelse. Er det smart å heller ha 2 mindre telt en et veldig stort?

Har telt forskjellige egenskaper med hvor i naturen de skal brukes, tenker mest på hvordan de blir festet til underlaget? For vår del blir det jo mye fjell som underlag.

Finner ikke noe bra info selv om dette på nettet, noen her inne som har bra tips på dette?:)
 
Har noen her inne tips på bra telt for 2 voksne og 3 barn? Det skal hovedsakelig bli brukt våren, sommer med båten ute i skjæra på Sørlandet.

De 2 største barna kan egentlig ha sitt eget telt om det er bedre mtp telt størrelse. Er det smart å heller ha 2 mindre telt en et veldig stort?

Har telt forskjellige egenskaper med hvor i naturen de skal brukes, tenker mest på hvordan de blir festet til underlaget? For vår del blir det jo mye fjell som underlag.

Finner ikke noe bra info selv om dette på nettet, noen her inne som har bra tips på dette?:)

Jeg ville gått for to. Mye enklere med plassering. Jeg kjøpte et stort et da jeg startet, og det var det sjelden plass til noe sted i østmarka hvertfall.

Det finnes telt som er «selvstående», men de fleste festes med plugger og barduner. Hvis du risikerer en del vind, slik du gjerne gjør langs kysten, ville jeg hatt noe du fikk spent godt fast. Kjipt om telt med soveposer og underlag reiser på sjøen mens du nyter middagen på stranda.

Selv velger jeg hilleberg, og de har en yellow-line du sikkert kan ta en kikk på. Jeg liker løsningene til hilleberg, men har ikke prøvd mange andre. Tror jeg du blir kjempefornøyd med helsport eller lignende også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Hvis du ikke skal bære så langt, så kan jo Heimplanet muligens være et alternativ?

 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo og akr
Jeg ville gått for to. Mye enklere med plassering. Jeg kjøpte et stort et da jeg startet, og det var det sjelden plass til noe sted i østmarka hvertfall.

Det finnes telt som er «selvstående», men de fleste festes med plugger og barduner. Hvis du risikerer en del vind, slik du gjerne gjør langs kysten, ville jeg hatt noe du fikk spent godt fast. Kjipt om telt med soveposer og underlag reiser på sjøen mens du nyter middagen på stranda.

Selv velger jeg hilleberg, og de har en yellow-line du sikkert kan ta en kikk på. Jeg liker løsningene til hilleberg, men har ikke prøvd mange andre. Tror jeg du blir kjempefornøyd med helsport eller lignende også.

Blåser mye her om sommeren så må nok ha noe som spennes fast og tåler litt vind. Hilleberg så veldig bra ut, men kostbart.
Et 2 manns telt fra Bergens til ca 2k er det brukenes eller er det bare bortkastet penger? Tipper vi får mellom 1-10 overnattinger pr sesong.
Må det kjøpes ekstra utstyr for å festes i fjell?
 
Hvis du ikke skal bære så langt, så kan jo Heimplanet muligens være et alternativ?


denne var jo smart. Men tåler vel ikke mye vind når den blirstøttet opp av luft pølser ?
 
Blåser mye her om sommeren så må nok ha noe som spennes fast og tåler litt vind. Hilleberg så veldig bra ut, men kostbart.
Et 2 manns telt fra Bergens til ca 2k er det brukenes eller er det bare bortkastet penger? Tipper vi får mellom 1-10 overnattinger pr sesong.
Må det kjøpes ekstra utstyr for å festes i fjell?
Kjøp 2 Hilleberg brukt. Sørg for at er av de (som blir brukt minst osv) er et lettvektstelt, det er sykt digg p ha når du plutselig vil gå på tur alene osv.
 
Blåser mye her om sommeren så må nok ha noe som spennes fast og tåler litt vind. Hilleberg så veldig bra ut, men kostbart.
Et 2 manns telt fra Bergens til ca 2k er det brukenes eller er det bare bortkastet penger? Tipper vi får mellom 1-10 overnattinger pr sesong.
Må det kjøpes ekstra utstyr for å festes i fjell?
Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.
 
Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.
Biltema har kilesett for båtfortøjing. Et slikt feste så er det greit tenker jeg .
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.
Takk for tips, skal holde øyene åpne for brukt fremover.
 
Noen som har tips til truger? Skal hovedsakelig brukes til å tråkke sti inn til hytta i lett og flatt skogsterreng.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Noen her med erfaring med MSR Habitude 6? Synes dette ser fint ut og dekker nok våre behov.

 
Jeg er jo og litt intr i erfaringene rundt dette. I tyve år sverget til Extremserien til Helsport og har idag et Fjellheimen 4. Men det popper jo ut unger her i alle retninger så det vil nok bli for lite rimelig snart.
Utrolig trist å måtte forlate disse teltene men så er jo fjellvettregel nr1 å forholde seg til realitetene.
 
Jeg er jo og litt intr i erfaringene rundt dette. I tyve år sverget til Extremserien til Helsport og har idag et Fjellheimen 4. Men det popper jo ut unger her i alle retninger så det vil nok bli for lite rimelig snart.
Utrolig trist å måtte forlate disse teltene men så er jo fjellvettregel nr1 å forholde seg til realitetene.
Ja, når du først har begitt deg ut på tur uten tilstrekkelig planlegging og heller ikke har klart å snu i tide er det greit å forholde seg til realitetene ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Da har vi fått testet ut teltlivet i sommer og fått litt mer erfaring. Vi kjøpte 2 telt, MSR Elixir 2 og 3. fant vel ut at det var litt i trangeste laget og Elixir 2 ble solgt og Elixir 4 ble kjøpt inn for å ha litt mer å gå på når man er 3 stk i teltet og 3-mans blir brukt som 2-mans telt.

vi kjøpte en 2mans oppblåsbar madrass fra Urberg men synes ikke den var så veldig god å sove på.

Finnes det madrasser som faktisk er gode å sove på?

E7C4F4FA-94A9-48FE-8DB9-901C43787505.jpeg
 
Jeg har en Exped Synmat 7 LW, og den går veldig greit an å sove på. Det som plager meg med den er lyden av den mot soveposen, nesten som å prøve å sove i en potetgullpose, så jeg sover enten med et reinskinn over madrassen, eller rett på en Exped FlexMat LW, avhengig av om jeg pakker mye eller lett.
Kan også si meg enig i at Elixir 2 blir i minste laget for to personer, om ikke det bare er for en kort stund. Kjempefint telt ellers, da.