Passaround mk5 2021

Ble en kjapp uke på armen. I morgen går klokka videre til @chronometer :)

Her er min oppsummering av opplevelsen.

Klokka er fortsatt topptung, og låsen er den minst behagelige deployant-låsen jeg har brukt.
Du har valget mellom å la den gnage litt på undersiden av håndleddet, eller ta den ut et hakk. Men da blir den alt for løs og slenger.
Låsen er heller ikke noe å skryte av, den har ikke noe tillitsvekkende klikk når den lukkes, og må ofte lirkes litt for å få i lås.

Jeg har målt nøyaktigheten med appen Twixt Time over 6 dager. Den viser et gjennomsnittlig avvik på 9.1 s/dag.
En klokke i denne prisklassen bør ha bedre nøyaktighet enn dette synes jeg.
Selv har jeg hatt klokker til 1/10 av prisen som har hatt vesentlig bedre nøyaktighet ut av esken.

Lumen er også ganske svak.

Størrelsesmessig funker den fint, og jeg synes ikke den skulle vært noe større.

Det jeg har bitt meg merke i er at jeg har tatt relativt lite wrist shots denne uken.
Noe som får meg til å tenke at jeg ikke oppfatter den som den mest spennende å fotografere heller.

Alt i alt synes jeg det var gøy å prøve, men jeg sitter igjen med en følelse av at dette nok ikke er det beste kjøpet i prissegmentet.


tempImagegEoYFd.png
 
Redigert:
Da har klokken vært hos meg en uke og er på vei til @KTS69 :)

3F3F4DEB-665C-4C1C-A135-36ABD15349BB.jpeg



Kort oppsummert:
Den er litt tyngre enn jeg er vant til, men så bruker jeg enten en mindre vintage- eller en lett pulsklokke. Jeg har tynne håndledd, men allikevel synes jeg den er grei å ha på håndleddet. Ingen problemer med reim/gnaging og den har sittet på armen hele uka. Leste et sted at fonten benyttet på skiva er korrekt iht. flyinstrumenter, og en treningskompis som er jagerpilot kommenterte også likheten.
I utgangspunktet liker jeg ikke skruer på forsiden, men etter å hatt den på armen synes jeg det funker designmessig.

Urverket, BR-CAL.321 er basert på standard urverket Sellita SW300-1 (26,6mm, 25 jewels, 28800 bph). Egen B&R rotor som dekker 360 grader er fancy utformet, men ellers enkel finish. Når det er sagt så er kvaliteten sikkert bra.

Jeg har ikke hatt noe behov for å justere klokka i løpet av uka og en kort 10 minutters test på timegraphen viser ca. 8 sekunders avvik på posisjonene, som er innafor for et standard ikke COSC sertifisert urverk.

CH skive opp, FH skive ned, vertikal posisjoner med siffer ned.
BD2BE0D2-A638-4A98-B12F-510FFD263250.jpeg


Som vanlig stor stas å teste ny klokke :)
 
Min tur med passaround-klokken :) Førsteinntrykket er bra! Gummeremmen er veldig myk og behagelig, og lett å tilpasse. Claspen sitter som støpt, og jeg kjenner ikke noe til at den skal være ubehagelig og ha skarpe kanter. Jeg synes klokken er pen på armen, og liker formen. Den oppleves nok større enn en rund klokke med samme diameter, uten at jeg synes den er for stor på noen måte.
Gleder meg til å bruke den hver dag denne uken :)
IMG_5295.jpg
 
Jadda - bilen står i ro :)
Liker klokken veldig godt! Synes den børstede påskrudde bezelen med polert kant funker utmerket, og trekker tankene til AP RO. Også kult med safirglasset som hever seg fra bezelen med en skrå kant, og som fremheves når lyset treffer riktig.
Er foreløbig uenig i det meste negative som er sagt om klokken. Skal oppsummere senere :)
IMG_5299.jpg
 
Synes fremdeles klokken er dritfin!
Noen har tidligere kommentert at lumen ikke er verdens beste. Det kan jeg være enig i, og skulle gjerne sett den bedre. Men den er ikke helt katastrofe heller. Belyste klokken i går kveld før jeg la meg, og ca kl 0630 i dag klarte jeg å lese av tiden i bekmørkt soverom. Da var det ikke mye lys igjen, kun akkurat nok til å lese den, men ikke nok til å klare å fange lumen med mobilkamera.
Generelt så synes jeg klokken er svært fotgen, og jeg liker å se på den på håndleddet!
IMG_5324.jpg
IMG_5338.jpg
IMG_5331.jpg
IMG_5332.jpg
IMG_5333.jpg
IMG_5336.jpg
 
Min tid med B&R var over på tirsdag. Da leverte jeg klokken til @frj. Jeg har kost meg veldig med klokken, og den fikk absolutt all armtiden så lenge jeg hadde den. Det var ikke noe offer :). Her kommer en liten oppsummering:

Positivt:
  • Design - synes designen er flott, samtidig som den har et visst særpreg med den firkantede kassen. Har visse designtrekk felles med både AP Diver og Patek Aquanaut, som børstet bezel med blankpolert kant, sort integrert gummirem, samt blandingen av børstede/blankpolert stål på resten av kassen. Liker skiven godt! Den har et snev av sunburst, men kan også oppleves ganske helsvart. Liker indeksene og nummer på 6, 9 og 12. Liker fontene på tallene :)
  • Urverk - Ikke mye å si her, annet enn at jeg synes rotoren er uvanlig og tøff, og gjør at innsyn til urverket blir mer spennende enn man kan forvente med et såpass "standard" urverk. Nøyaktigheten i min periode var utmerket. Ca -0,3 sek/døgn i snitt over perioden.
  • Anvendelighet - Ligger godt på hånden, og bygger relativt lavt for en såpass sportslig modell. Jeg opplever klokken som svært komfortabel på. Funker til både finere anledninger og hverdagsbruk på jobb eller ved sportslig aktivitet.
  • Påfuglfaktor - Ganske lav. Klokken i seg selv kan utstråle kvalitet og soliditet, men det er ikke mange som kjenner til merket eller blir "imponert", utenom klokkenerder :). Jeg synes det er positivt!
Negativt:
  • Egentlig har jeg lite å utsette. Men lumen kunne vært bedre, uten at det overhodet er noe showstopper. Men tenk om den hadde hatt lume som en Panerai!
  • Skulle gjerne hatt lenger driftsreserve, men ikke svært vitkig.
Ville jeg kjøpt klokken selv? Jeg ville nok helst kjøpt den brukt, og vil tro man etterhvert kan gjøre veldig gode kjøp på en slik klokke. Jeg vil si Tudor BB58 er en slags "industristandard" i prisklassen. Er B&R-en klokken like "god"? Jeg vil kanskje si nei, pga BB58s suverenitet på innhouse-urverk med 70 timers gangreserve og bedre lume. På den annen siden synes jeg B&R-en er mye mer spennende og mye kulere, og tror jeg heller ville ha eid den enn en BB58 (jeg har hatt to BB58-er før). Ved nykjøp hadde jeg muligens foretrukket BB58, men ved bruktkjøpt B&R.

Kort sagt: Et utmerket alternativ i prisklassen!
 
Min tid med B&R var over på tirsdag. Da leverte jeg klokken til @frj. Jeg har kost meg veldig med klokken, og den fikk absolutt all armtiden så lenge jeg hadde den. Det var ikke noe offer :). Her kommer en liten oppsummering:

Positivt:
  • Design - synes designen er flott, samtidig som den har et visst særpreg med den firkantede kassen. Har visse designtrekk felles med både AP Diver og Patek Aquanaut, som børstet bezel med blankpolert kant, sort integrert gummirem, samt blandingen av børstede/blankpolert stål på resten av kassen. Liker skiven godt! Den har et snev av sunburst, men kan også oppleves ganske helsvart. Liker indeksene og nummer på 6, 9 og 12. Liker fontene på tallene :)
  • Urverk - Ikke mye å si her, annet enn at jeg synes rotoren er uvanlig og tøff, og gjør at innsyn til urverket blir mer spennende enn man kan forvente med et såpass "standard" urverk. Nøyaktigheten i min periode var utmerket. Ca -0,3 sek/døgn i snitt over perioden.
  • Anvendelighet - Ligger godt på hånden, og bygger relativt lavt for en såpass sportslig modell. Jeg opplever klokken som svært komfortabel på. Funker til både finere anledninger og hverdagsbruk på jobb eller ved sportslig aktivitet.
  • Påfuglfaktor - Ganske lav. Klokken i seg selv kan utstråle kvalitet og soliditet, men det er ikke mange som kjenner til merket eller blir "imponert", utenom klokkenerder :). Jeg synes det er positivt!
Negativt:
  • Egentlig har jeg lite å utsette. Men lumen kunne vært bedre, uten at det overhodet er noe showstopper. Men tenk om den hadde hatt lume som en Panerai!
  • Skulle gjerne hatt lenger driftsreserve, men ikke svært vitkig.
Ville jeg kjøpt klokken selv? Jeg ville nok helst kjøpt den brukt, og vil tro man etterhvert kan gjøre veldig gode kjøp på en slik klokke. Jeg vil si Tudor BB58 er en slags "industristandard" i prisklassen. Er B&R-en klokken like "god"? Jeg vil kanskje si nei, pga BB58s suverenitet på innhouse-urverk med 70 timers gangreserve og bedre lume. På den annen siden synes jeg B&R-en er mye mer spennende og mye kulere, og tror jeg heller ville ha eid den enn en BB58 (jeg har hatt to BB58-er før). Ved nykjøp hadde jeg muligens foretrukket BB58, men ved bruktkjøpt B&R.

Kort sagt: Et utmerket alternativ i prisklassen!
Godt oppsummert kompis
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
Da er mine dager med Bell & Ross over, og det var et særdeles hyggelig bekjentskap. Ser at mange har gjort morsomme ting med klokka, så for min del har det utelukkende blitt testing mens jeg har ligget i sofaen og pleiet kroppen etter å ha løpt Berlin Marathon forrige helg (på 3:16 og noen sekunder, takk som spør!).

Var på forhånd litt skeptisk til både form og størrelse, men denne var "bang on" for min del. Roterer vanligvis mellom BB58 og Grand Seiko SBGA285, og selv om denne var større enn BB, så føltes den allikevel litt som "one ring to rule them all", og bare passet da jeg tok den på. Gummireima er supermyk, og jeg merket ikke noe til de utfordringene enkelte har hatt med skarpe kanter på spenna. Liker også både formen på kassa, og de forskjellige børstingene og poleringene, skruene i forkant, og lesbarheten på markører og visere. Datoen spretter over akkurat ved midnatt også, noe som ikke nødvendigvis er en selvfølge.

Som nevnt har jeg vært såpass inaktiv i testperioden at jeg gikk tom for gangreserve ved en anledning. Det gjorde meg oppmerksom på det som kanskje er det eneste negative med klokka, nemlig en helt tullete liten krone. Riktignok har jeg motorikk langt oppe på kløneskalaen, men denne krona burde nesten komme med eget verktøy!

Merker at jeg VELDIG gjerne putter denne i boksen når den har vært innom alle, og setter den også på lista over potensielle kjøp i fremtiden, vel vitende om at bruktverdi stuper som Bitcoin-kursen etter en Elon-tweet. Både GMT og kronografen er jo også noe å vurdere, men i denne prisklassen er det mange konkurrenter.

Takk til @KTS69 for smooth overlevring, og håper @emptybrainjacks får en fin uke med klokkeverdenens Svampebob. :D

BR05.jpg