Veggklokke-tråden

Kjøpte meg en gammel skipsklokke fra ebay, men quartsverket tikker så høyt at jeg blir sprø. Noen som kan linke til quartsverk med sekundviser som ikke tikker så høyt (litt går bra).
 
Jeg har denne på kjøkkenveggen. Litt protester første uken fra fruen som syntes den 'ropte litt høyt', men det stilnet fort. Glidende sekundviser og stillegående. I utgangspunktet radiostyrt, men siden verket sitter inne i et metallhus med bare 10 cm åpning på baksiden, klarer den ikke ta i mot signalet her på Sunnmøre, så den må stilles manuelt. På jobb har vi Clas Ohlson-plastklokker med det samme kinesiske verket, og de får inn DCF77-signalet uten problemer. Vis vedlegg 106345

Er dette en veggklokke produsert av Sinn, eller er det en slags kinakopi?
 
Det er liksom ingen tvil hvem som står bak dette vegguret...
 

Vedlegg

  • 04EE70FE-B370-4805-80E9-337DC60016EE.jpeg
    04EE70FE-B370-4805-80E9-337DC60016EE.jpeg
    112 KB · Visninger: 0
Vis vedlegg 221460
Høylytte tikk takk og noen pling plong hver halvtime. Like greit at jeg ikke har trekt den opp...
Flott at disse fortsatt henger på veggen hjemme hos folk. Tidligere var det noe lignende i hvert eneste hjem, enten på veggen, gulvet eller på kaminen. Lurer på om jeg må skaffe med et flott ur jeg kan ha til pynt.
 
Jeg har nettopp kjøpt meg veggklokke, og delte noen få tanker om det i en tråd titulert "veggklokke". Oppdaget først etterpå at tråden lå under Panerai, og gjaldt utstillingsklokker fra Panerai.

Så da flytter jeg like gjerne teksten over til en nyopprettet tråd under Klokkediskusjon, og satser på at det blir en mer generell tråd om veggklokker.

Uansett. Tekst følger nedenfor.

Det kunne selvsagt ha vært morsomt med en av disse utstillingsklokkene fra Rolex, IWC etc. Men fant ut at det ville være vel så morsomt (og rimeligere) med en veggklokke fra Mondaine (a.k.a. sveitsisk jernbaneklokke).

Jeg kjøpte en med stop2go-funksjon, dvs at sekundviseren stopper noen sekunder kl 12 mens minuttviseren beveger seg ett minutt frem (akkurat som på jernbanene i Sveits :D). Klokken synkroniserer med mobiltelefonen min, enkelt og greit :)

106062_ecb1c1b83c7cff2fe5a7c67877e9410b.jpg

Jeg er veldig fornøyd, og en stor oppgradering fra IKEA-varianten fra tidligere.

Kjøpt i TS-shopen, rask levering og god service!

Så. Del gjerne tanker om og bilder av veggklokker her :)
Jeg har også en stop2go, superfornøyd. Syns den signaliserer WIS. I går fikk jeg en veggklokke som overgår denne betraktelig på WIS-skalaen:)
CAF60527-14E4-41DC-A60F-ACD5081264E3.jpeg
C1CAE537-2B36-4ACA-9305-3D7F2D2B71D6.jpeg
 
Wow! Gratulerer. Er disse endelig leveringsklare nå?
Jeps! Men enn så lenge venteliste og liten produksjon. Send dem melding via deres FB-side Radium Instruments Norge. Kan virkelig anbefales. Eller, som veggur er kanskje en Panerai enda bedre?
 
Flott at disse fortsatt henger på veggen hjemme hos folk. Tidligere var det noe lignende i hvert eneste hjem, enten på veggen, gulvet eller på kaminen. Lurer på om jeg må skaffe med et flott ur jeg kan ha til pynt.
Junghans var ganske standard en periode ja. Denne klokken er vell ca 115 år og ble kjøpt ny noen generasjoner tilbake. Da er del vell på sin plass at jeg også tar vare på den :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften
Ferdig med 50-årsgaven til meg selv.
DSC_1052~2.JPG

Da er vi i gang med sommerens selvbygg. Kassen er montert og hengt på veggen. Den henger på en kraftig bolt, midt bak urskiven, så jeg måtte justere plasseringen litt for å finne en stender i veggen.

Vis vedlegg 255096
Pakkliste med romnummer for alle deler.

Vis vedlegg 255097
Kassen i deler.

Vis vedlegg 255098
Montert.

Vis vedlegg 255099
Pillarer til verket, pendel og lodd.

Vis vedlegg 255100
Her henges verket på etter det er ferdigmontert.

Vis vedlegg 255101

Satser på å få montert pendelen i ettermiddag.
 
20210826_155724-01.jpeg
Dagens bruktfunn fra Junghans! Noen med kunnskap om denne? Ca 1950 tror jeg. Servicemarkering bakpå fra 1964 og ca en gang i tiåret frem til 1997. Tikker som bare rakkeren og har litt av en bjellekonsert hver time. (Det virker som et av to opptrekk går på timesfunksjonen.) Bør noe slikt oljes/gis pleie før den brukes noe særlig?

Edit: Det er bjelle/gongvarsling når klokken er halv også!
 
Redigert:
Dagens bruktfunn fra Junghans! Noen med kunnskap om denne? Ca 1950 tror jeg. Servicemarkering bakpå fra 1964 og ca en gang i tiåret frem til 1997. Tikker som bare rakkeren og har litt av en bjellekonsert hver time. (Det virker som et av to opptrekk går på timesfunksjonen.) Bør noe slikt oljes/gis pleie før den brukes noe særlig?
Om du kikker bak på den finner du sikkert et modellnummer. Du kan søke i Junghans’ eget arkiv her:

 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel