Vis ditt lommeur!

En liten oppdatering; sist uke fikk jeg somlet meg til å gå innom Urmaker Jacobsen på Lillestrøm med sovjeteren.

_20201211_215300.JPG


Jørgen kunne selvfølgelig hjelpe og fortalte at urverket var i god stand og ikke miniatyrisert som europeiske og japanske kvarts-verk. Litt fint å se det gå igjen, kanskje datteren min får låne det i julen. :)
 
Sovjetunionen lagde gode ur, de fikk en kickstart da de fikk kjøpe hele produksjonsutstyret til Hampden (Ohio, USA) i 1930 etter at Hampden la inn årene. Østblokken hadde ikke tilgang på vestlig teknologi etter WW2 og måtte utvikle sine egne klokker.

Her er et eksempel av høy kvalitet. Ikke lommeur men sekundært skipskronometer laget av Kirova i 1969 og basert på et gammelt design av Ulysse Nardin. Det er fremdeles et av mine mest presise urverk.

BEFAF4F2-CEB3-4471-A691-C0B562633DA1.jpeg
 
Her er en av mine favoritter fra en av pionerene innen
moderne kronometri, Paul Ditisheim. Klokken fikk jeg i
gave av en kompis.

2CDE802B-A32A-4F33-9F10-B5F080C44B9B.jpeg


Flott emaljert urskive med Breguet tall og visere,
kraftreserve indikator kl. 12 Men den den virkelige
skjønnheten ligger gjemt bak to lokk i sølv.

B32B6946-4F02-4AB1-8E4D-04B4137F9123.jpeg
 
Sovjetunionen lagde gode ur, de fikk en kickstart da de fikk kjøpe hele produksjonsutstyret til Hampden (Ohio, USA) i 1930 etter at Hampden la inn årene. Østblokken hadde ikke tilgang på vestlig teknologi etter WW2 og måtte utvikle sine egne klokker.

Det er en kjent sak at sovjetisk optikk holdt høy kvalitet fordi produksjonslinjen til Zeiss ble fraktet fra Jena til Kiev som krigsskadeerstatning. Vet du om det samme gjaldt i Glashütte eller fikk det være?
 
Det er en kjent sak at sovjetisk optikk holdt høy kvalitet fordi produksjonslinjen til Zeiss ble fraktet fra Jena til Kiev som krigsskadeerstatning. Vet du om det samme gjaldt i Glashütte eller fikk det være?

Mye av Glashütte ble bombet i stykker helt på slutten av krigen, men det som fremdeles var tilgjengelig av utstyr og blueprints ble fraktet til Sovjetunionen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Hamilton 936 fra 1909, 17 jewels og railroad approved. Modell 936 var en av de første Hamilton introduserte da firmaet ble startet i 1893, de første 30 klokkene som ble laget var 936. Denne modellen ble produsert helt til omkring 1919, da var de større 18 size overtatt av de mindre og mer moderne 16 size klokkene. Denne har Montgomery urskive, urkassen er ikke den som den ble solgt med ny, den har en gang i tiden fått en med glass baklokk. Og det er jo kjekt å ha.

3DB48E71-E5AC-43F5-988C-F0C9D3B8FC2F.jpeg
1E8F87F0-882F-4F0A-B8C1-DC781687E7A4.jpeg
 
Hamilton 936 fra 1909, 17 jewels og railroad approved. Modell 936 var en av de første Hamilton introduserte da firmaet ble startet i 1893, de første 30 klokkene som ble laget var 936. Denne modellen ble produsert helt til omkring 1919, da var de større 18 size overtatt av de mindre og mer moderne 16 size klokkene. Denne har Montgomery urskive, urkassen er ikke den som den ble solgt med ny, den har en gang i tiden fått en med glass baklokk. Og det er jo kjekt å ha.

Vis vedlegg 232103Vis vedlegg 232104
Nydelig skive:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Her er et lommeur jeg har arvet av min bestefar for mange år siden. Uret har for det meste ligget i en skuff men nå har jeg endelig fått ut fingeren og jeg fikk det tilbake fra service hos en lokal urmaker i dag. Da det åpnes forfra (bezelen skrus av med glasset og skiven vippes opp) drister jeg meg ikke til å åpne og ta bilder av verket. Da urmakeren gjorde det på benken sin for å vise meg falt den ene viseren av, hvorpå han utbrøt "Man bør aldri åpne et ur foran en kunde!" :ROFLMAO:
Nå som jeg er trygg på indre tilstand, ser jeg frem til å bruke det mer i hverdagen.

Verksnummeret er sekssifret så jeg får ikke bestilt extract from the archives av Omega. Er det noen som vet hvor jeg ellers kan finne ut mer om dette uret? Kun av nysgjerrighet selvfølgelig, dette uret skal gå videre i arv i familien når den tid kommer.

Verksnummer 545858, kassenummer 6205651. Hvis noen har tips til hvor jeg kan finne mer info er jeg takknemlig for det.
front.jpg
 
Nydelig ur! Verksnummeret du oppgir virker lavt for en Omega med denne designen. Det er ikke så vanskelig å åpne en swing-out kasse (jeg har mest erfaring med US made kasser), du kan prøve med den linken jeg vedlegger. Å se bilder av urverket hjelper alltid.

 
  • Liker
Reaksjoner: slobben
Nydelig ur! Verksnummeret du oppgir virker lavt for en Omega med denne designen. Det er ikke så vanskelig å åpne en swing-out kasse (jeg har mest erfaring med US made kasser), du kan prøve med den linken jeg vedlegger. Å se bilder av urverket hjelper alltid.

Takk for bra og konstruktive svar! Fikk mannet meg opp til å åpne den nå og det gikk fint.
Nå skjønner jeg også at det selvfølgelig er vanskelig å si noe om et lommeur uten å se verket. Her er noen bilder som forhåpentligvis hjelper.

A912EDDB-3DC2-4FD7-A1FC-A6134AB9A448.jpeg
415CACE2-13EB-42E3-AE1A-0D56591EDAD2.jpeg
85616E3F-9F13-4E6E-819D-2485970C1AA6.jpeg
 
Det ser ut som som det er ett siffer til i verksnummeret, det vil datere klokken til omtrent 1916, noe som virker sannsynlig. Urkassen har hallmarks for sølv. Jeg håper noen Omega spesialister her kan fortelle hvilket kaliber nummer urverket er, det ser ut som 15 jewels.
 
  • Liker
Reaksjoner: slobben