Omega Geneve 166.0163

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Nytt prosjekt , må jo holde liv i tråden:rolleyes:
Omega Geneve 166.0163 med cal.1012 .
Kjøpte denne da jeg har en handel på gang for en sort skive som er riktig til denne kassa.
IMG_5212.JPG
IMG_5215.JPG
IMG_5216.JPG
IMG_5218.JPG
IMG_5217.JPG
 
Plukket ned verket i kveld.
IMG_5221.JPG
IMG_5226.JPG

Litt uvanlig i forhold til de jeg har jobbet med tildligere.
Dette verket har 2 stk. "cannon pinion" , på senterhjulet er det minuttrøret men på tredje hjulet vet jeg ikke hva det kalles.
Normalt må man ta av minuttrøret for å fjerne senter hjulet. Men her er senter hjul og minuttrør på oversiden og
tas av som en del. Disse må skilles etter demontert.
Røret på tredje hjul akselen skal ikke smøres.
Minuttrøret på senterhjulet må smøres med 9504 fett for at datoskifte skal fungere riktig.
Går minutt røret for tungt stopper klokka , går det for lett skifter ikke dato.
Under er røret demontert på tredjehjulet , senter hjulet er ikke demontert.
IMG_5229.JPG

Og her er syndene til tidligere urmaker , lim etter at skiva har vært forsøkt limet fast.
IMG_5234.JPG

Verket har noen feil ;
slitte lager til automatikken og til fjærhuset.
Defekt (trur det heter tirette) arm som låset kronevella.
Krone og velle.
Hovedfjær , hovedfjær skifter jeg uansett når jeg tar service , så lenge man får kjøpt ny.
Kassa trenger nytt glass og kronehals.
Alt dette skal skiftes.
 
Redigert:
Ja det er litt jobb men når jeg ser hva vintage Omega er verdt nå om dagen så er det verdt det.
Jeg gjør disse jobbene for meg selv som en hobby ,
skal en urmaker gjøre dette på normal arbeidstid og lønn
hadde det ikke nok ikke vært lønnsomt.
I alle fall ikke stor fortjeneste.
 
Tok ut glasset i dag , selfølgelig limt det også :rolleyes: :p
IMG_5238.JPG

Så jeg kokte kassa til limet løsnet.
IMG_5253.JPG
IMG_5254.JPG

Tok en rask runde med polerskiva også.
Mange av ripene er dype så jeg valgte å bare glatte dem , ikke fjerne totalt for det hadde gjort for mye skade på resten.
IMG_5263.JPG
IMG_5264.JPG
IMG_5267.JPG
IMG_5262.JPG

Baklokket hadde dype merker etter Perlon reim .
Jeg gjorde et forsøk å planslipe men det var ikke velykket.
IMG_5239.JPG

Så da ble det en tur i dreiebenken.
Jeg dreier en dor i benken som jeg limer baklokket fast på med epoxy. Dette løsnes med varme.
IMG_5242.JPG

Her har jeg dreiet av til lokket er flatt.
IMG_5244.JPG

Før jeg løsner lokket polerer jeg den blanke delen. Bruker doren som håndtak.
IMG_5245.JPG

Originalt utseende er børstet i en rettning.
Så jeg monterer lokket i kassa for å finne rettningen når skrudd fast.
IMG_5246.JPG

Plansliper med 240 korning.
IMG_5247.JPG
IMG_5248.JPG
IMG_5249.JPG
IMG_5256.JPG

:mrgreen:
 
Redigert:
Da begynner det å dukke opp mere deler.
Nytt fjærhus og fjær , veggen i huset får en dært Kluber bremsefett på hver topp.
Dette vil da bli smurt ut over av fjæra.
IMG_5312.JPG
IMG_5313.JPG


I dette verket er skruehodene polerte og avrundet , så da var det enkelt å polere opp de som var skadet
fra tidligere rep.
IMG_5315.JPG
IMG_5314.JPG
20201213_205839.jpg

Dette er den styggeste så den blir erstattet.
 
Foringen til rotoren var trang .
Akselen på rotoren måler 0,6mm
IMG_5334.JPG

Og foringen måler ca.0,58mm
IMG_5340.JPG

For å korrigere dette ble jeg anbefalt å bruke en glatal , altså en brotsj uten skjær.
Og det er her hobbyen begynner å koste kr. :p
Alle de "små" innkjøp blir fort store totalt..
Vel å merke så kjøpte jeg et fult sett, kunne kjøpt en stk. men da står jeg fast neste gang det er en annen størrelse jeg trenger.
IMG_5333.JPG
IMG_5331.JPG

Brotsjen smører jeg med olje slik at den ikke gnager men polerer.
IMG_5341.JPG
IMG_5342.JPG

Etter mye brotsjing ,jeg var forsiktig da jeg ikke har erfaring med dette fra før.
Men den passet til slutt. Test monterte og kontrolerte at rotor snurrer av tyngdekraften ved å vippe verket fra og tilbake.
IMG_5343.JPG
IMG_5344.JPG

Nå venter jeg bare på rensemiddel til vaskemaskinen for å forsette..
Har brukt ultralyd maskin med Elma 1:9 tidligere og det har vært supert det men nå har jeg fått tak i
L&R rensemiddel som da ikke inneholder vann og amoniakk og som da gjør livet lettere:p
 
Vel å merke så kjøpte jeg et fult sett, kunne kjøpt en stk. men da står jeg fast neste gang det er en annen størrelse jeg trenger.

Du mener å si at du begynner å bli en velutstyrt kar...? ;)

Tusen takk for at du deler, du tar gode bilder og det er imponerende å se hva du gjør steg for steg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Foringen til rotoren var trang .
Akselen på rotoren måler 0,6mm
Vis vedlegg 225734
Og foringen måler ca.0,58mm
Vis vedlegg 225735
For å korrigere dette ble jeg anbefalt å bruke en glatal , altså en brotsj uten skjær.
Og det er her hobbyen begynner å koste kr. :p
Alle de "små" innkjøp blir fort store totalt..
Vel å merke så kjøpte jeg et fult sett, kunne kjøpt en stk. men da står jeg fast neste gang det er en annen størrelse jeg trenger.
Vis vedlegg 225736Vis vedlegg 225737
Brotsjen smører jeg med olje slik at den ikke gnager men polerer.
Vis vedlegg 225739Vis vedlegg 225740
Etter mye brotsjing ,jeg var forsiktig da jeg ikke har erfaring med dette fra før.
Men den passet til slutt. Test monterte og kontrolerte at rotor snurrer av tyngdekraften ved å vippe verket fra og tilbake.
Vis vedlegg 225742Vis vedlegg 225743
Nå venter jeg bare på rensemiddel til vaskemaskinen for å forsette..
Har brukt ultralyd maskin med Elma 1:9 tidligere og det har vært supert det men nå har jeg fått tak i
L&R rensemiddel som da ikke inneholder vann og amoniakk og som da gjør livet lettere:p
Herlig Reldor! Storkoser meg hver gang du poster nye innlegg. Hvilket L&R rensemiddle er det du har gått til innkjøp av? Lykke til videre
 
Hyggelig at dere synes det er interresant :)
Vasket delene , kjører delene 5 min. i hver væske .
1 vask og 2 rens. og tørk.
IMG_5345.JPG
IMG_5348.JPG

Gullende rent:mrgreen:
IMG_5353.JPG

Et tips , på Cousinsuk er det en del pdf dokumenter .
Der har jeg funnet en del info fra Omega ,anbefaler de som er interresert i å skru i å se gjennom der.
IMG_5356.JPG

IMG_5355.JPG

F.eks. som over , hvordan smøre revershjul.
10 sek. i lubeta v105
IMG_5357.JPG

Blåse bort oveskytende.
IMG_5358.JPG

Tørke under lokk i min. 15 min.
IMG_5360.JPG