Hvilket år er denne fra? Omega Seamaster

Medlem
21. nov. 2020
Innlegg
13
Sted
Østlandet
Heihei:mrgreen:
Jeg har en fin Omega Seamaster, den tikker og går som den skal:)
Er det noen som vet hvilket år denne er fra?

AC69107B-3F5F-4FE3-ADCC-CCD843705578.jpeg
F347283E-854E-4C57-9232-CC71178E676B.jpeg
:mrgreen:
 
Den remmen ville jeg spart. Den er for artig til å bli svettet ut! Virkelig artig å ha. Fin klokke. Det var en del mindre ulikheter på skivene. Klarer du , forsiktig, å bikke av baklokk, så kan du se kassen sitt serienummer. Da kan du finne året kassen var laget. Klokken ble selvfølgelig solgt noe etter der.

8
 
Her er forresten min Farfar sin Omega.
Dette er gode klokker.

9
 
Jeg har to slike, den ene tror jeg er fra 1962. 269 verk i de to jeg har. Bunnsolide klokker med fantastisk flotte verk. Krona på din tror jeg ikke er original, eller de hadde slike kroner på tidligere utgaver??

Bilder av mine: Den øverste ble kjøpt på ekebergmarkedet ca 1990, mener jeg betalte 800-1000 kroner for den, den nederste kjøpte jeg i Sverige ca 10 år etterpå og betalte 800 kroner, prisene på disse ligger i dag på ca 4-6000 kroner mener jeg, pluss minus for tilstand og hvor sjeldne de er, den ene har såkalt linen-dial og disse har jeg sett til salgs for over 10.000 kroner. Uansett får man mye klokke for pengene.

5bePL.jpg


RivDszB.jpg
 
Redigert:
Den remmen ville jeg spart. Den er for artig til å bli svettet ut! Virkelig artig å ha. Fin klokke. Det var en del mindre ulikheter på skivene. Klarer du , forsiktig, å bikke av baklokk, så kan du se kassen sitt serienummer. Da kan du finne året kassen var laget. Klokken ble selvfølgelig solgt noe etter der.

8
Den skal jeg spare på, og skaffe en annen passelig rem :)
Jeg skal ikke begi meg utpå det å vippe av baklokket, men kan alltids få noen som kan det til å gjøre det:) Er med i Omega Vintage gruppe på Facebook, der mente flere at denne er fra 1962:D
Klokken tikker og går som bare det.
Morsomt:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har to slike, den ene tror jeg er fra 1962. 269 verk i de to jeg har. Bunnsolide klokker med fantastisk flotte verk. Krona på din tror jeg ikke er original, eller de hadde slike kroner på tidligere utgaver??

Bilder av mine: Den øverste ble kjøpt på ekebergmarkedet ca 1990, mener jeg betalte 800-1000 kroner for den, den nederste kjøpte jeg i Sverige ca 10 år etterpå og betalte 800 kroner, prisene på disse ligger i dag på ca 4-6000 kroner mener jeg.

5bePL.jpg


RivDszB.jpg
Det var to nydelige ur, ser rimelig strøkne ut!:mrgreen:;)
Jeg er usikker på kronen,men kan gjøre litt mer research.
Ga et sted mellom 2 og 3k for min tidligere i år, og mener jeg har vært litt heldig!?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Her er forresten min Farfar sin Omega.
Dette er gode klokker.

9
Det var et veldig pent ur, og med flott historie og fine minner:)
Boksen var strøken også:D
 
Har kronen Omega logo? Dersom den har et kan det hende den er original dersom det var en tidlig modell, men kan ikke huske å ha sett den type krone på Seamaster 30 av denne typen. Ettersom jeg ser på Ebay så går disse nå ofte for 4-500 pund så 2-3000 kroner mener jeg rimelig selv om krona muligens ikke er original, kan vel hende den kan trenge service. Hadde jeg sett en slik klokke til salgs for 3000 hadde jeg nok slått til ja så etter mitt syn var du heldig med kjøpet ;)
 
Har kronen Omega logo? Dersom den har et kan det hende den er original dersom det var en tidlig modell, men kan ikke huske å ha sett den type krone på Seamaster 30 av denne typen. Ettersom jeg ser på Ebay så går disse nå ofte for 4-500 pund så 2-3000 kroner mener jeg rimelig selv om krona muligens ikke er original, kan vel hende den kan trenge service. Hadde jeg sett en slik klokke til salgs for 3000 hadde jeg nok slått til ja så etter mitt syn var du heldig med kjøpet ;)
Nei det er ingen logo på kronen, sikkert uoriginal da ja:confused:
Den kan sikkert trenge service ja, skal få gjort det i nærmeste fremtid:)
 
Det ser ut som det ikke er original krone på min.

 
Om det er samme referansnummer som min, og det tror jeg det er, skal originalkrona hete 069ST45003. Du kan finne den på Ebay, men jeg kjøpte min fra en kar i Nepal via Chrono24.
Du bør også skifte stemmen, og den skal hete 260-1106.
Glasset ser ikke så halvgærnt ut, så en omgang med Polywatch burde gjøre susen.
Forutsatt samme referansenummer, så heter glasset 063PZ5005.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Anisoe
Om det er samme referansnummer som min, og det tror jeg det er, skal originalkrona hete 69ST45003. Du kan finne den på Ebay, men jeg kjøpte min fra en kar i Nepal via Chrono24.
Du bør også skifte stemmen, og den skal hete 260-1106.
Glasset ser ikke så halvgærnt ut, så en omgang med Polywatch burde gjøre susen.
Forutsatt samme referansenummer, så heter glasset 63PZ5005.
Jøss såpass, fra Nepal gitt!:D

Tusen takk for konkret info om kronen og stemmen. Er stemmen "pinnen" fra krona og inn?
 
Ser ut som du har fått god hjelp så langt! Viktigst: få notert referansen (på innsiden av baklokk) og serienummer (på verket) så kan mye sies om produksjonsår og hvilken modell dette er.

Denne du har her er en tidlig eksemplar fra Seamaster 30 kolleksjonen, som ble introdusert i 1962. Det kan man se av S i Seamaster som er en såkalt "coathanger s", dvs. en logo-variant som ble faset ut i 62/63. Seinere skive-varianter har ikke denne S-en. 30 står for 30 mm, og er da diameteren på det manuelle verket som sitter i disse, eks. kal. 269, men også andre kalibre i 200-serien.

Denne har sub-sekunder, dvs. at det etter all sannsynlighet er en kal. 268/9. Skal jeg tippe referanse, er dette en 125.003/7.

Selv om man begynte for alvor å utnytte 30 mm verket kommersielt med Seamaster 30 i 62, ble tidlige versjoner av verket utviklet allerede på 30-tallet, og er kanskje mest kjent for å ha blitt brukt i såkalte WWW-klokker fra andre verdenskrig. Etter krigen så man også 30 mm i Ranchero-er og PAF-Seamastere (Pakistanske luftforsvaret). Det finnes mye informasjon om dette verket der ute, det er bl.a. blitt skrevet en egen bok om 30 mm og de forskjellige variantene. Mye bra info på nettet også, denne artikkelen her f.eks. er ganske grundig.

Det ble solgt veldig mange Seamaster 30 på 60-tallet, og det finnes mange av disse i markedet i dag, ofte skadete, restaurerte og dette reflekteres ofte i prisen. Dyrere er typisk de som har militær proveniens/PAF/Ranchero, eventuelt eksemplarer i eksepsjonell god tilstand. Din er i ok/god stand, mangler original krone, enkelt å fikse hos f.eks. Simen Solvold eller en annen vel-utrustet vintage-urmaker (du trenger ikke kjøpe krone fra Nepal). :) Skiva ser, basert på bildene, ut til å være original også, dog er jeg litt usikker på kvart-sirkelen øverst på sub-sekund (?). Kan det være sekund-viseren som har laget dette merket? Tenker at 2-3000 for denne er en fair pris. Kult med original reim, spenna ser ut som de som kom originalt med klokka, men mangler signatur på innsiden.

1606291396125.png


Gratulerer med flott Omega!