Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Classic watch with a twist :cool:

IMG_3756.JPG
 
Ha, ha - branded for seiling til havs og 5BAR. Like teit som denne regattamodellen som tåler kun 3BAR.

Det er synd de ikke "følger opp" med 100 meter WR - men designet var jo relativt snasent.

Føler dette er litt som Woody Allen-filmer, du liker eller hater det akkurat som med Omega limited editions.

Personlig er jeg glad for at noe gjør noe annet enn den super-etablerte eliten som for meg gjør absolutt nada, kanskje forandrer en bezel en tanke eller gjør noe grønt slik at hele verden går helt agurk og kjøper 50.000 over listepris.

Nei - kule limited editions med farge- og materiallek - eg likar!
 
Redigert:
Det er allerede så mange versjoner av både Speedmaster og Seamaster at jeg personlig ikke har noe problemer om de utgir 2 eler 200 til - da det er for mange for lenge siden. Enig med deg at enkelte ser snasne ut. Skulle bare ønske Omega også la "form follows function" til grunn ved alle utgivelsene. Panerai (Luminor Due) viser at Omega ikke er alene. Men, når alt kommer til alt så betyr det ikke noe i en praktisk verden. Folk kjøper det de vil heldigvis - slik det skal være. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hreple
Syns klokken er temmelig rå. I mine øyne er dette kult krydder – ikke noe som trenger å gi noe mening hverken funksjonelt eller "klokkefilosofisk".

Generelt syns jeg klokkeverdenen (inkl. entusiaster) har blitt litt for selvhøytidelig de seneste årene ;)

 
  • Liker
Reaksjoner: Hreple
Generelt syns jeg klokkeverdenen (inkl. entusiaster) har blitt litt for selvhøytidelig de seneste årene ;)


Må si meg enig her. Veldig opptatt av tool watch spesifikasjonene, samtidig som de får mark av hairlines.

EDIT: Når det gjelder denne spesifikke modellen, var den for meg grei nok. På framsiden. Baksida derimot var helt rå, fantastisk innsyn til, og finish på 1865-verket.
 
Redigert:
Det holder vel for aktivitet på dekk og et dypp eller to i havet? Det er ikke akkurat ubåter de seiler disse folka. :)
Jeg tolker 5BAR som trykk og ikke 50 meter statisk vanndybde. Hvis man faller av en regattaseilbåt i god fart, vil jeg tro at klokka kan se minst 5BAR, eller?
 
Redigert:
Jeg tolker 5BAR som trykk og ikke 50 meter statisk vanndybde. Hvis man faller av en regattaseilbåt i god fart, vil jeg tro at klokka kan se minst 5BAR, eller?

Ikke hvis du holder armen høyt hevet over hodet når du treffer vannflaten. :) Jeg tror at man skal ikke være for bokstavtro ift vanntetthet, trykk og spekk.Jeg er ganske sikker på at et moderne ur som dette nok tåler et fall fra en regatta-seilbåt.
 
Ikke hvis du holder armen høyt hevet over hodet når du treffer vannflaten. :) Jeg tror at man skal ikke være for bokstavtro ift vanntetthet, trykk og spekk.Jeg er ganske sikker på at et moderne ur som dette nok tåler et fall fra en regatta-seilbåt.

Du har nok rett i teorien, men Americas Cup-båtene går styggfort. Har en dansk kamerat som er profesjonell seiler (bla. AC, VOR og Extreme series) - han forteller om ekstreme g-krefter når båtene foiler på toppfart. Da bør du helst ikke dette uti, verken med WR50 eller en Ploprof - gutta bruker stort sett pulsklokker ombord, så er det noen som jåler seg litt når de er på land ;)

Her er teamet hans i aksjon:

 
Du har nok rett i teorien, men Americas Cup-båtene går styggfort. Har en dansk kamerat som er profesjonell seiler (bla. AC, VOR og Extreme series) - han forteller om ekstreme g-krefter når båtene foiler på toppfart. Da bør du helst ikke dette uti, verken med WR50 eller en Ploprof - gutta bruker stort sett pulsklokker ombord, så er det noen som jåler seg litt når de er på land ;)

Her er teamet hans i aksjon:


Kul video.:cool:

Enig med deg, klokkene vi kjøper i dag er i hovedsak smykker. Spekk er mer for, skal vi si, normalt bruk og må vurderes ift det slik jeg ser det. Alt annet blir koketteri. Da er 5 ATM tilstrekkelig i massevis. Tester har også vist at nyere klokker som regel tåler mer enn det man tror, spesielt ift vanntetthet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Er klokken kul og jeg liker den så er ikke sånt en dealbreaker for meg. Så lenge den tåler en dusj og eventuelt et lite bad så er det god stemning her :)
 
Hadde jeg vært rik og eksentrisk Omega-fan og ikke bare Omega-fan slik jeg er hadde jeg vært på jakt etter denne.

Den er rett og slett saftig.
 
Noen som vet om det er det fortsatt mulig å skaffe Mitsukoshi-skiver (hvit) rett fra fabrikken eller kan man kun satse på ebay etc for å finne en?
 
Noen som vet om det er det fortsatt mulig å skaffe Mitsukoshi-skiver (hvit) rett fra fabrikken eller kan man kun satse på ebay etc for å finne en?
Jeg bestilte skive og visere hos Lian i Trondheim for et lite år siden. Virket som det var grei skuring å skaffe. Jeg ombestemte meg etterhvert, så jeg avbestilte. Tipper din lokale forhandler kan hjelpe deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Noen som vet om det er det fortsatt mulig å skaffe Mitsukoshi-skiver (hvit) rett fra fabrikken eller kan man kun satse på ebay etc for å finne en?
Har en kollega som bestilte og fikk montert skive og visere hos Omega-forhandler for ikke lenge siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Har en kollega som bestilte og fikk montert skive og visere hos Omega-forhandler for ikke lenge siden.

Oh? Etter et par timer med søk satt jeg igjen med et inntrykk at jeg må ut med 10 lapper for å skaffe den skiva. Vet du sånn circus hvor mye det kostet?