70 års bursdagsgave til pappa

Relativt få barnehagebarn her, foreslår du holder deg til Klokkeriet.
Forslaget tas ikke til følge. Er ganske trist hvordan folk gjenger seg opp her inne mot nye medlemmer for å bare stille noen spørsmål. Jeg ser virkelig ikke hva galt jeg har gjort. Plutselig ut av nowhere blir jeg angrepet fra alle kanter om at faren min burde få se denne tråden og at jeg overkompliserer ting og det ene og det andre. Hva er det for noe? Jeg har lagt ut masse WTB på 3 setninger i de største kjøp og salgsgruppene på Facebook, samt i Want to buy forumet her.

Dette her var aldri ment som en WTB tråd. Mer som en diskusjon/få hjelp/tips fra andre entusiaster som kanskje visste om og/eller hadde noen bekjente eller kontakter enten det var grey dealers i Norge som Jonny Rolex eller lignende eller venner som vil kvitte seg med sine ur.

Om jeg har støtt noen så har det aldri vært min intensjon og da beklager jeg. Men jeg finner meg ikke i å bli trashtalket og snakket dritt til uten grunn. Særlig hva gjelder min far/familie. Til du som begynte å dra inn min far.

Folkens, slapp av, okay? Det er et jævla forum for klokker. Er det vits å gå i strupen på folk? Nei.

Som nevnt over beklager jeg om noen ble støtt, men jeg kan ikke forstå hvorfor de skulle bli det.
 
Jeg ser ikke problemet her. Det virker som du kompliserer ting for deg selv.

Du har en submariner i hende allerede. Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen. Det blir da enda mer spesielt for din far, fordi den er den konkrete klokken han faktisk har gått og kikket på lenge. "Far-til-sønn" er den klassiske retningen, men det er jo like kult når det går andre veien.

Du rekker da bursdagspresang før fristen, og så finner du en ny submariner i markedet etterpå i ro og mak. Da har du tid til å spare opp ekstra midler dersom markedsprisen er for høy til at du kan kjøpe den på dagen til din far. Submariner koster dessverre det den koster, markedet er effektivt og det virker som du kjenner til alle de samme kanalene som oss andre.

Dette var den første kommentaren som gjorde meg små-irritert. Når du helt ut av det blå bare antar at jeg har en Sub allerede som jeg er villig til å bare gi bort til min far uten å engang ha forsøkt å skaffe en annen til ham først. Og så går du videre til å insinuere og spekulere i at det er mitt ur han vil ha?!? Han har sett og prøvd uret siden jeg fikk det 2 ganger. Vi bor 50 mil unna hverandre. Jeg var så heldig å få kjøpe det helt nytt, Bjerke. Sitat: "den konkrete klokken" betyr mye for meg. Den er registrert i mitt eget navn. Det spiller da ingen rolle om han får en 2017-2020 modell av en 114060 eller 116610LN i mint condition eller om han får mitt i mitt navn. Så begynner du å snakke om å spare opp midler dersom markedsprisen er for høy? Den er ikke for høy. Jeg har allerede en avtale nå om å kjøpe en 114060 2017 modell til 91,000 kroner. Det er markedsprisen. Så hva er det du snakker om? Hva tror du er markedsprisen på en nodate 2017-2020 Sub? 130,000 som folk på Finn og andre folk på Facebook grupper ber om? Nei. Denne kommentaren her er rett og slett frekk. Sitat: "Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen." - Hvem tror du at du snakker til? En du kjenner godt? Det gjør du ikke. Spar meg slike kommentarer, okay?

Legg ut en WTB her og på relevante grupper på Facebook, så skal du se du får ristet en selger eller to ned fra treet. Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg".

Den andre kommentaren som irriterte meg var denne her. Sitat: "Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg"."

Hvem har sagt ett ord om billigsalg? Jeg har sakt markedspris. Folk drar ut av løse lufta og trekker sine egne konkluskoner og opptrer svært respektløst. Og når jeg da sier ifra at de tar feil så "ganger" stammedlemmer her opp med hverandre fordi dere har hengt på forumet her lenge sammen og begynner kollektivt å snakke dritt til meg. Det er faen meg nedrige greier. Er lov å bruke hodet og tenke selvstendig og styre unna flokkmentaliteten folkens.
 
Er ikke ute etter å krangle med noen. Har bedre ting å gjøre. Så folk kan bare gi faen i å prøve å legge ord i munnen på meg, starte krangler, snakke dritt. Jeg har et liv og bedre ting å gjøre enn å svare på helt irrelevante og subjektive tolkninger av hva jeg skal ha sagt - som jeg aldri har sagt. En del folk her sier jeg har sagt ting som jeg aldri har sagt. Det er jo helt tragisk. Jeg fikk høre av en kompis at dette var et skikkelig bra forum med seriøse og hyggelige entusiaster. Måten jeg har blitt møtt på... greit nok, kom kanskje skjevt ut med noen her på side 2: De to øverste kommentarene, som jeg responderte på med en skarp tone. Men det fortjente begge to. Det var frekke spekulative kommentarer som kom med påstander om at jeg skulle ha sagt ting jeg aldri har sagt. Og ikke minst fyren som drar inn faren min i dette her. Helt uakseptabelt.

Kan vi begynne å oppføre oss som voksne mennesker eller? Jeg har satt en strek over dette her, jeg foreslår at alle andre som har et eller annet problem med hva enn det måtte være gjør det samme. Ha en fin dag folkens.
 
@West

Kan du gi meg en forklaring på hva problemet ditt er? Plutselig blir jeg angrepet ut av det blå av to personer som bare snakker vås, noe jeg svarte skarpt på og mer eller mindre ba dem klappe igjen og oppføre seg. Og så slenger du deg på og begynner å skrive masse tull som heller ikke har rot i virkeligheten. Hva er vitsen? Jeg prøver å sette strek over det her men du fortsetter bare å helle bensin på bålet. Kan du forklare oss alle hva problemet er?

tenor.gif
 
Du er litt uryddig i kommunikasjonen din @yungstar, og mye av det du skriver henger ikke helt på greip... Skriver du en ryddig og god WTB annonse her, på Klokkeriet og på Rolexforum Norge (de to siste på Facebook). Er jeg overbevist om at du får tak i et flott eksemplar med gyldig mva betalt til langt under de prisene du har operert med i denne tråden.

Så et lite tips.. Dette er faktisk et veldig hyggelig og inkluderende forum og om du føler at du får alle mot deg med en gang så bør du kanskje lese igjennom de postene du har skrevet selv for å se om det kan være noe du har skrevet som har gjort at det ble slik.
 
Du er litt uryddig i kommunikasjonen din @yungstar, og mye av det du skriver henger ikke helt på greip... Skriver du en ryddig og god WTB annonse her, på Klokkeriet og på Rolexforum Norge (de to siste på Facebook). Er jeg overbevist om at du får tak i et flott eksemplar med gyldig mva betalt til langt under de prisene du har operert med i denne tråden.

Så et lite tips.. Dette er faktisk et veldig hyggelig og inkluderende forum og om du føler at du får alle mot deg med en gang så bør du kanskje lese igjennom de postene du har skrevet selv for å se om det kan være noe du har skrevet som har gjort at det ble slik.


^ Hva er galt med denne WTB annonsen? Det er denne jeg har brukt på älle FB gruppene og her på forumet. Denne tråden her var et forsøk på å bli litt kjent med andre Rolex entusiaster på forumet. Eller klokkeentusiaster generelt, fordi kompisen min anbefalte forumet og henger mye her og tipset meg om det. Men så opplever jeg å bli angrepet fra alle kanter. Dette var aldri noen WTB annonse som sagt. Den har jeg puttet i Markedsdelen av forumet.

Utover det så setter jeg pris på det du sier. Takk! Og det ser ut til å allerede ha ordnet seg. Jeg har faktisk to eksemplarer som jeg skal se i dag, og det kan godt hende jeg kjøper begge. For en unik mulighet har åpnet seg opp der et 16800 produsert i mitt fødselsår og samme måned jeg er født i dukket opp. Har alltid drømt om å enten ha en GMT, Sub eller Daytona produsert i mitt fødselsår i samlingen. Nå ser det ut til at det blir tilfellet. Sammen med en Sub No-date til pappa til 90,000

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk oppfører seg så respektløst og at long term støttemedlemmer gjenger seg opp mot et nytt medlem når min eneste intensjon var å begynne å ta i bruk forumet og bli en del av communitiet her. Trist å se at folk må oppføre seg sånn.Og når jeg da prøver å sette strek så kommer longterm members som West med en Gif av en bums som spiser popcorn.

Men ærlig talt, om dere som har snakket dritt til meg (dere vet hvem det er) og fått svar på tiltale ikke klarer å sette strek, men skal fortsette denne barnslige oppførselen, så driter jeg egenetlig i det. Har ikke tid til å sitte og svare på masse irrelevant vås og spekulasjoner og rette på folk som tar ting ut av løse lufta og påstar at jeg har sagt det. Lavmål ...
 
Det er som @Hansaeng skriver.
Det virker for mange her som din kommunikasjon her er "rotete" og ikke alt gir mening.
Dette er et usedvanlig hyggelig forum, men du er helt ny her og tar en piggene-ut holdning fra første dag når folk stiller spørsmål med hva du skriver og dine intensjoner.

Personlig synes jeg du har valgt en helt feil tilnærming her på måten å respondere, og ved å puste litt gjennom nesen før du poster i affeksjon så hadde du kommet bedre ut av dette.
Det gamle militære uttrykket: tenk - trykk - tal

Med litt ydmykhet så kan du fortsatt hente deg inn. Kanskje start med å poste en presentasjon i tråden som finnes for det (søk) etc så skal du se dette går seg greit til.

Okay så alt er min feil? Jeg skrev akkurat over her at jeg beklager om noen har blitt støtt og at jeg har satt strek over dette her. Hvis ikke det er å utvise ydmykhet, hva er da ydmykhet? Men du bare fortsatte ... med popcorn gifen din.

Men jeg setter strek jeg og hadde tatt deg i hånda jeg om jeg kunne. Jeg har kommet skjevt ut med noen, men det er en grunn til det. De to første kommentarene på side 2 var frekke, og helt uten grunn. Jeg svarte på tiltale og plutselig fikk jeg da 4-5 stk mot meg fordi jeg er ny, som du selv påpekte. Er på jobb men sjekker innom sporadisk.

N.B Og jeg poster aldri i affeksjon på internett. Det kan jeg forsikre deg. Jeg er ingen internett-kriger og gir egentlig faen i hva folk mener. Men ettersom jeg er stor klokkeentusiast og en venn av meg anbefalte forumet så ser jeg det i alles beste interesse å bare sette en strek over dette her nå. Alt jeg poster er lest over minst én gang før det legges ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Det er nok mye sant som ligger i uttrykket "å vende det andre kinnet til". Det er helt greit å synes at enkelte kommentarer kan fremtre som ekle, men samtidig kan det være litt lurt å forsøke å formulere svarene til disse på deeskalerende vis. Ellers kommer det jo bare til å fortsette.

Avslutningsvis vil jeg også påpeke at din definisjon av ydmykhet kanskje ikke faller helt i tråd med andre her på forumet. På lenka nedenfor finner du en god definisjon som kan brukes til revisjon av dine svar.

 
Dette var den første kommentaren som gjorde meg små-irritert. Når du helt ut av det blå bare antar at blablablabla

Chill out. Jeg må ha misforstått noe i den lange avhandlingen du startet tråden med, men jeg ga mitt råd i beste mening, og tror da virkelig innlegget mitt var saklig formulert. Tror det er du som går i strupen og eskalerer her.
 
Redigert:
Det er nok mange her som har missforstått mye. Du har kommet litt skjevt ut i starten her, @yungstar. Som tidligere skrevet så er dette et meget hyggelig, inkluderende og faglig sterkt forum. Det er jo natulig at noen her vil stille spørsmål når du kommer og snakker om priser/ønsker om å kjøpe (selvfølgelig til markedspris, men syntes prisen er for høy), og du har tydeligvis flere Rolex (enten i boks eller klare for innkjøp). Det er naturlig at mann spør og naturlig at mann svarer.

Av uante grunner har det blitt oppet mye popkorn her. Som du skriver så er du dyktig til å veie dine kommentarer og sinnstemninger i innlegg på internett. Så jeg ser nå frem til at kjelen min får kjølne.

Da er det kanskje tid for å ønske deg velkommen til TS og ta hele starten på nytt.
(Rettelse; Det skulle vært i motsatt rekkefølge: Starte på nytt og så velkommen).

8
 
Jeg har ingen problemer med å betale markedspris. Men de folka jeg har sett som selger i Norge ber om langt mer enn markedspris. Det er problemet. Når du begynner å be om 110,000 for en nodate sub fra 2012 uten boks eller papirer som ikke er betalt moms på eller hvilket år det nå var, da er det uaktuelt. Såklart betaler jeg markedspris. Det har jeg null problem med.

Jeg har ikke fått en eneste henvendelse til tross for å ha lagt ut denne tråden samt på noen andre store norske FB grupper. Fordi det er ingen til salgs. Ikke norske ihvertfall. Og de eneste jeg har råd til å kjøpe er norske eller svenske. Kronen vår har tatt en vanvittig smell. Drar du til Danmark så er danske kronen bundet mot Euroen og er 0.70 på 1 norsk. Pundet ligger på 11.72 norske kroner. Og det er like ille nedover hele europa. I tillegg så kommer tollavgiften på toppen av det hele om du kjøper utenfor Norge på 25% av totalprisen.

Så å kjøpe noe fra utlandet blir helt uaktuelt.Hvor har du sett meg be folk selge på billigsalg? Les i det minste hva folk skriver før du kommenterer ...

Jeg har til nå funnet én seriøs selger i Norge, og det er en Ref. 16800 fra 1985 til 100,000 kroner. Dette uret vurderes.

Får jeg ikke ordnet en 116610LN eller 114060 strøkent til en fair markedspris i Norge så gir jeg ham bare min Sub fra 2019 og fikser en ny til meg selv på et senere tidspunkt.
Et par observasjoner / kommentarer:

Det snakkes mye om markedspris. Markedsprisen er den prisen selger og kjøper avtaler. At noe legges ut til 110k betyr ikke at det er markedsprisen. Det er bare det selger ber om. Synes du prisen på en 2012 no-date uten papirer og mva er urimelig kan du ikke bare vennlig fortelle han at du synes det og legge inn et bud du mener er riktig? Det verste du får er et "nei". Er budet ditt godt nok kan det hende selger takker nei i utgangspunktet, og så kommer tilbake senere når han ser han ber om for mye.

Jeg vil også oppfordre deg til å vurdere eldre sub. Selv har jeg en 2019-modell, men imho er faktisk de tidligere modellene med slankere kasse penere. Hadde en 14060 to-linjer som jeg angrer som en hund på at jeg solgte for et par år siden. Åpner du for eldre modeller får du et større utvalg, prisene er bedre, de er dønn solide, vil kanskje stige mer i pris (%)fremover enn nyere modeller (nå synser jeg bare), og er fortsatt en sub. Min far er også 70, og jeg tror ikke han hadde blitt mindre takknemlig av å få en 16610 vs 116610.

Så til slutt - til deg og andre her inne - piggene inn! For å sitere signaturen til et kjent medlem her inne: "Chill! Det er bare et klokkeforum." Grunnen til at en del kanskje reagerer på innleggene dine er at vi er et entusiastforum, og noen av innleggene dine kan tolkes som om du ikke er helt oppriktig, og kanskje er ute etter å skaffe deg en sub til lavest mulig pris. Det er vi ikke nødvendigvis så fan av her på sonen. Men hvis du oppriktig er ute etter en flott gave til din heldige far så ønsker jeg deg all mulig lykke til. Fortsett å tråle forumer, klokkeriet og Finn.no, så dukker det nok opp noe til slutt.
 
Først og fremst velkommen til forumet, @yungstar :)

Har lest gjennom hele tråden på nytt nå, og har egentlig ingenting å bidra med når det gjelder Suben du er ute etter - det ser heldigvis ut til at ting er på vei til å gå i orden for deg.

Men det jeg kan bidra med er å gi deg et velment råd om å ikke ta ting i verste mening og gå rett opp i en konfrontasjon basert på din første tolkning. Som du etter hvert merket gjør det diskusjonene unødvendig harde i kantene. Tok med noen utklipp fra en del av innleggene dine som forhåpentligvis illustrerer poenget mitt - det virker f.eks. veldig hårsårt å kalle en antakelse om at det er din Sub faren din ønsker seg (basert på dine tidlige innlegg) for "insinuasjoner" og "spekulasjoner". Og det at noen bare nevner faren din - i en tråd som tross alt handler om en klokke han skal få - kvalifiserer vel neppe til å bli kalt for trashtalk om han eller resten av familien din?

Han har prøvd mine Rolexer og andre klokker og jeg kan se hvor "misunnelig" og "fengslet" han blir av dem, og hvor lyst han har på en selv. Men han er jo selvfølgelig glad på mine vegne.
Misunnelig ble ikke riktig ord men jeg ser hvor lyst han har på en selv. Eller jo, han er misunnelig fordi han så gjerne vil ha en Sub selv, men det gjelder alle som har en Sub, ikke bare meg. Han sier det selv og hvor heldig jeg er som har en. Og han har prøvd selv å få via de authorized dealerne vi har i Norge opp til flere ganger.

Jeg har bare én Submariner og det er den han aller helst vil ha og ønsker seg. Han er ikke interessert i noen andre klokker fra Rolex.

Er kun Submariner fra Rolex som er aktuelt. Så hvis jeg ikke klarer å skaffe ham en før han har bursdag må jeg vurdere å enten gi ham min, så kjøper jeg en ny etterhvert. Eller at jeg kjøper noe til samme pris fra et annet merke. Mest sannsynlig får han bare min så fikser jeg en ny etterhvert.
Og resten du sier her er nøyaktig det jeg har sagt hele tiden. At jeg kommer til å gi ham min Sub i gave og skaffe en ny til meg selv senere dersom jeg ikke klarer å ordne en fin Sub til ham for markedspris før oktober.
Men jeg finner meg ikke i å bli trashtalket og snakket dritt til uten grunn. Særlig hva gjelder min far/familie. Til du som begynte å dra inn min far.
Dette var den første kommentaren som gjorde meg små-irritert. Når du helt ut av det blå bare antar at jeg har en Sub allerede som jeg er villig til å bare gi bort til min far uten å engang ha forsøkt å skaffe en annen til ham først. Og så går du videre til å insinuere og spekulere i at det er mitt ur han vil ha?!? Han har sett og prøvd uret siden jeg fikk det 2 ganger. Vi bor 50 mil unna hverandre.

Denne kommentaren her er rett og slett frekk. Sitat: "Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen." - Hvem tror du at du snakker til? En du kjenner godt? Det gjør du ikke. Spar meg slike kommentarer, okay?
Det var frekke spekulative kommentarer som kom med påstander om at jeg skulle ha sagt ting jeg aldri har sagt. Og ikke minst fyren som drar inn faren min i dette her. Helt uakseptabelt.
N.B Og jeg poster aldri i affeksjon på internett. Det kan jeg forsikre deg. Jeg er ingen internett-kriger og gir egentlig faen i hva folk mener.

Alt jeg poster er lest over minst én gang før det legges ut.
 
Fin tråd. Snakker man om markedspris på Rolex for tiden er det jo mange meninger om dette. Vil si at f.eks en 116610LN, med boks og papirer og ellers i plettfri stand, årsmodell "nesten ny" så bør man kunne få en slik i privatmarkedet for alt etter tilstand etc ca 105-110k eller "litt mer", fra nettbutikker som Watchmaster og Watchfinder koster disse ca 115-125k, men det er jo med garanti og den ekstra sikkerheten man får fra slike forhandlere. Når det gjelder alder så betyr det ikke så mye om 116610LN er nesten ny eller 5-6 år gammel da tilstanden betyr nesten alt. At mange mener at man absolutt må momse inn brukte klokker får man bare mene, vet at veldig mange ikke bryr seg, markdspris er uansett summa summarum en internasjonal greie. En annen sak er det for de som kikker på chrono24 der mange av de averterte klokkene ligger ute med fantasipriser, pluss at mange av klokkene faktisk ikke engang eksiterer men er lagt ut som "bait", så jeg mener chrono24 ikke er noe å ta alvorlig å så henseende, da er Watchmaster/watchfinder mer rettledende da de sjelden gir mye rabatt på Submarinere slik at prisen de averterer er en god pekepinne.

Selvsagt er markedet i Norge ganske lite og man må lete, og ofte vente med å finne den rette klokka. Men det burde være lett å finne markedspris på nesten nye klokker, så at noen selger en nesten ny Sub i Norge for 90K?? er jo flott for kjøper, men det er altså ikke internasjonal markedspris for tiden, som er en del høyere.

Men syns mange hyper voldsomt på den senere LN modellen fordi den er "nyere" og man absolutt syns det er så gromt med keramisk bezel etc. Men syns åpersonlig de eldre modellene er penere, slankere lugs, og bezel på 2010 16610 er flott den, har selv en 5513 fra 1985 og bezel er like fin i dag som i 1985 så begriper ikke besettelsen om at man "må ha" keramisk bezel. Nå kommer den nye Submariner med slankere lugs så det virker som Rolex er enig med meg at lugs på LN modellene ikke er i proporsjon med resten av klokka, derav at de har endret på dette og at den nye Subben har proporsjoner mer som de gamle modellene på tross av at de har gått opp 1mm i størrelse..

Når det gjelder "krangling" på denne tråden syns jeg det er kjempeflott at folk føler at de kan skrive det de ønsker uten å bli sensurert av diverse moderatorer, vi har vel tjukk hud? Og det bør være høyt under taket, dersom noen føler seg "støtt" er det bare å komme seg videre, ta det som en mann etc.
 
Redigert: