Hva leser dere om dagen?

Historie er klart foretrukne valg av lesestoff. Østeuropeisk historie har og alltid vært interessant for undertegnede.

-Her vil jeg slå et slag for Philip Marsdens eminente «På kanten av verden» (originaltittel - ‘The Spirit Wrestlers’), om de gammeltroende ortodokse i sør-Kaukasus.

En av de vakreste og mest allsidige bøkene jeg har lest - dels historie, dels reiseskildring, dels dyp undring i møte med mennesker som bærer Troen(tm) som et hedersmerke nær sagt uansett kostnad.
 
Herlig bok med flotte, fargerike mennesker. Kjøpt etter å ha hørt podkasten Rekommandert med Kristopher Schau: https://podcasts.apple.com/us/podcast/rekommandert/id1090419009?i=1000459332866

Her finner man alt fra kjente typer i nær fortid til byoriginaler som var med på å fargelegge bybildet tilbake på 1800-tallet. Anbefales!
5E5F5DF8-57E9-40A0-BCEF-21FC613A560A.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Apropos østeuropeisk historie: Jeg leste nettopp ut Morten Jentofts bok "Finland 1918" som handler om to norske ambulanser (tilsvarende to kvarte feltsykehus) som reiste som frivillige hjelpearbeidere til den finske borgerkrigen i, du gjettet det, 1918.

remote.jpeg


Jeg regner meg selv som en liten historienerd, men krigen mellom de hvite og røde i Finland må jeg tilstå at jeg visste alt for lite om.

Jentoft skriver nøkternt og godt og refererer en del til Väinö Linnas bok "Ukjent soldat" som følger et finsk MG-kompani i Fortsettelseskrigen i 1941.

Det er noenogtjue år siden jeg leste "Ukjent soldat" (og i mellomtiden har den blitt til en litt blaut TV-serie) men de tørre, sta finnene med kølsvart humor og en seige vilje til å bite fra seg gjorde inntrykk.

0.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
image.jpg

Dette er en fantastisk bok om en gjeng tjuesomethings som tok det man i år ville kalle et gap year ved å kjøre fra London til Singapore og tilbake igjen i 1956-57.

Full av britisk humor, og et must for alle som er svake for produkter med en grønn oval i grillen.

"Germany's Autobahns are ridiculous. One gets on to them and drives at full speed, uninterrupted, until one reaches the other end; to gear-weary drivers from England they are an unfair and slightly dishonest simplification of motoring."
 
Jeg kan også anbefale boken som på norsk heter «Kapp til Kapp» av Richard Pape. Han foretok verdens første biltur fra Nordkapp til Cape Town - i en Austin Westminster 1955 modell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel