Den store tråden om verktøy

Muttertrekkeren fungerer utmerket til hjulskift. Støynivået er nok litt lavere enn luftverktøy, men fortsatt så pass høyt at man bør bruke hørselvern.

Den fungerer også ypperlig til alt av skruer som sitter fast her og der på bilen. I mange år brukte jeg slegge, latmannsarm og bannskap når jeg kom over noe som var rustet bom fast (understell på vinterkjørte biler for eksempel). Nå tar jeg bare frem muttertrekkeren.
Er kompressoren som lager mest bråk. Mulig jeg må sjekke hva Makita har av muttertrekkere:)
 
  • Liker
Reaksjoner: bartejoker
Ville unngått muttertrekker til å stramme opp hjulmutre/bolter med muttertrekker, om den ikke har justerbart moment.
Stram inntil, og dra til med momentnøkkel. Evt. bruk momentstav på trekkeren.
Viktig presisering ja :)
Jeg løsner hjulboltene med muttertrekker og drar til med momentnøkkel.

De momentstavene har jeg aldri skjønt greia med. Det faktiske momentet må jo sjekkes i hvert enkelt tilfelle ettersom forskjellige muttertrekkere ikke er like sterke. Eller har jeg misforstått noe?
 
Liker godt snap-on sine fastnøkler , ellers har eg et eldre senco pipesett i 3/8 som er uvurderlig når det skal skrues bil.
Biltema i massevis , greit nok og billig nok til at en kan modifisere det til ulike spesialoppdrag .
Eg har et par tengtools sett også , men dette er trasige greier .
 
Det siste svaret i denne tråden besvarer spørsmålet ditt til punkt og prikke. Jeg var usikker selv, så da er internettet ens venn.
Ok, så da må man altså sjekke for å være helt sikker.
Jeg har aldri eid en momentstav så for alt jeg vet kan det hende at de oppgir hvilket moment muttertrekkeren må ha for at mutteren dras til med staves oppgitte moment.
 
Jeg fikk ikke det utav det, men la gå.
Momentstaven er jo sviktstål, tilpasset slik at den ikke skal gi mer enn oppgitt moment, uavhengig av hvor mye øs man slipper til på andre enden.
Jeg skjønner ikke hvordan en momentstav kan redusere momentet fra en muttertrekker til for eksempel 100 Nm uansett om muttertrekkeren drar til med 101, 500 eller 2000 Nm.
Men det er mye jeg ikke skjønner. Jeg må kanskje kjøpe meg en stav for å finne ut av det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Ville unngått muttertrekker til å stramme opp hjulmutre/bolter med muttertrekker, om den ikke har justerbart moment.
Stram inntil, og dra til med momentnøkkel. Evt. bruk momentstav på trekkeren.
Skrur bare inntil med trekkeren, går over alle boltene for hånd til slutt. Momentstav er vel gjerne veien å gå sammen med en batteritrekker.
 
Arvegodset funker når halve bolten sitter igjen.
DSC_0565.JPG
 
Jeg skjønner ikke hvordan en momentstav kan redusere momentet fra en muttertrekker til for eksempel 100 Nm uansett om muttertrekkeren drar til med 101, 500 eller 2000 Nm.
Men det er mye jeg ikke skjønner. Jeg må kanskje kjøpe meg en stav for å finne ut av det :)
Når man skjønner hvordan en muttertrekker virker, så er det ikke så komplisert. Som du sikkert har merket så skrur muttertrekkeren normalt frem til den møter motstand, da endrer den fra konstant rotasjon til at den begynner å slå. Endelig moment er hvor mye «hammeren» i slagene klarer å oppnå hvis man trekker lenge nok.
Når man har en momentstav i sviktstål, så vil den klare å overføre ca. oppgitt moment frem i enden av stangen, mens resten vil bli dempet av stålets mulighet til vridning. Når det er sagt, så vil en momentnøkkel alltid være å foretrekke.
 
Når man skjønner hvordan en muttertrekker virker, så er det ikke så komplisert. Som du sikkert har merket så skrur muttertrekkeren normalt frem til den møter motstand, da endrer den fra konstant rotasjon til at den begynner å slå. Endelig moment er hvor mye «hammeren» i slagene klarer å oppnå hvis man trekker lenge nok.
Når man har en momentstav i sviktstål, så vil den klare å overføre ca. oppgitt moment frem i enden av stangen, mens resten vil bli dempet av stålets mulighet til vridning. Når det er sagt, så vil en momentnøkkel alltid være å foretrekke.
Det var en forklaring som gjør det litt lettere for meg å forstå :)
Jeg får skaffe meg en momentstav og prøve selv. Jeg er litt tungnem innimellom men praktisk erfaring hjelper ofte på forståelsen.
 
Verktøy kommer i alle slags former, og med all slags funksjoner.

Dette er en impellerklype som jeg er svært fornøyd med. Kjøpte den for mange år siden, og har spart meg for mye irritasjon når impeller skal inspiseres eller byttes. Dette verktøyet muliggjør å ta impeller ut, uten å skade den, for deretter å sette den inn igjen. Heter Mc-peller, men finnes kanskje hos flere produsenter.


IMG_20200607_065916.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og westmouth
Bacho skruetrekker med skrallefunksjon i begge retninger, og 6 vanlige brukte bits innebygd i håndtaket.
Løser 9 av 10 småting som må fikses, monteres, henges opp etc i hjemmet.
Har også en av disse liggende i hver bil.
Sjelden mange dager mellom hver gang denne er i bruk.

Et uvurderlig kvalitetsverktøy med et veldig behagelig grep.

Vis vedlegg 200924
Den hadde vært perfekt å ha liggende i kjøkkenskuffen til diverse småfiks.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Verktøy kommer i alle slags former, og med all slags funksjoner.

Dette er en impellerklype som jeg er svært fornøyd med. Kjøpte den for mange år siden, og har spart meg for mye irritasjon når impeller skal inspiseres eller byttes. Dette verktøyet muliggjør å ta impeller ut, uten å skade den, for deretter å sette den inn igjen. Heter Mc-peller, men finnes kanskje hos flere produsenter.


Vis vedlegg 199450
Skal skifte impeller på påhengeren i neste uke, blir det bannskap uten en sånn? Aldri gjort det før.