OMEGA Speedmaster MARK II

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.883
Sted
Moss , Østfold.
Nytt prosjekt speedmaster fra 70 tallet.
Hva jeg tenker å gjøre:
børste kassa som original.
nytt glass
ny krone og hals
nye trykkere
nye pakninger
helt ny original lenke
Nytt fjærhus
og nye deler hvis slitt.

Demontert kasse i dag . Glasset var limet fast med epoxy og mye epoxy:mad:
Det er spesialverktøy til å montere glassene i disse , dette tenker jeg å lage. Så jeg slipper å lime fast:p
Heldigvis var det ikke tegn til rust unntagen på gjengene på velle.
IMG_4657.JPG
IMG_4658.JPG
IMG_4659.JPG
IMG_4660.JPG
IMG_4661.JPG
IMG_4663.JPG

Her har jeg kommet til bunns i limet , epoxy og noe som ser ut som butyllim , noe halvseigt klin:(
IMG_4664.JPG

Forsøkte å skrape ut men endte opp i malingsfjerner
IMG_4665.JPG

Dette er hva jeg fikk skrapet ut , den sorte guffa gikk bort med malingsfjerneren.
IMG_4666.JPG

Som vanlig fortsettelse følger:D
 
Dette blir moro å følge med på, jeg elsker disse mkII med racingskive.

Veldig spent på hvordan du vil gå frem for å få til den sunburst-finishen disse kassene hadde originalt. Dette blir bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Som vanlig utrolig imponert over prosjektene du kjører i gang med! Blir spennende å følge også denne tråden. Noen ganger når jeg leser nicket ditt, så tenker jeg umiddelbart på "Reodor" (Felgen). Mulig du bør bytte ;) Er ikke spesielt teknisk av meg, så jeg er kanskje lett å imponere, men du er nok i en annen liga enn de fleste av oss her inne når det gjelder å "skru" :D
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Dette blir moro å følge med på, jeg elsker disse mkII med racingskive.

Veldig spent på hvordan du vil gå frem for å få til den sunburst-finishen disse kassene hadde originalt. Dette blir bra!
Sunbursten blir en utfordring , jeg vet hvordan det gjøres når man har riktig verktøy men det har ikke jeg:p
 
Denne tråden blir det spennende å følge med på videre. :D
Litt av en jobb du har tatt på deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Kassa har en del merker som er så dype at jeg ikke har lyst til å fjerne så mye stål at de blir borte.
Her børster jeg sidene på en vertikal plansliper. Kassa er smalere nederst så jeg har justert
anlegget til skiva tar på hele flata.
Bruker også en aluminium bit tilpasset kassa som glide puck.
IMG_4668.JPG
IMG_4669.JPG
IMG_4670.JPG

Kassa skyver jeg langs med skiva og jeg flytter papiret for hvert skyv slik at det er ny slipeflate på hvert skyv.
Jeg valgte 400 korning.
IMG_4672.JPG

Etter slipingen synes merkene ennå mer. For å skjule dem børster jeg dem med glassfiberbørste slik at de er matte
i overflaten.
IMG_4677.JPG

Etter glassbørsten..
IMG_4678.JPG

I visse vinkler synes merket men mye svakere.
Etter glassbørsten tar jeg ett nytt drag i plansliperen for å få jevn refleksjon.
 
Redigert:
Etter mange ideer og tanker kom jeg frem til denne,
SUNBURST JIGG MK1 :D
Spor på toppen og nederst til høyre fungerer som glideflater til stanga med pussekloss.
Sporene er i senter i forhold til kasseholderen.
IMG_4682.JPG

400 korning ,skiftet papir så fort det ble slitt. Jeg tok kutt bare en vei for å få så like kutt som mulig.
IMG_4684.JPG

Kasse holder som har glide spor slik at den kan flyttes til og fra slipepapiret.
IMG_4686.JPG

Og resultat , ikke 100 prosent men det er ikke meningen heller.
Det var vanskelig å få jevn refleksjon av lyset , bedre enn dette klarer jeg ikke.
IMG_4687.JPG

IMG_4692.JPG
 
Redigert:
Herlig, som vanlig @reldor.
Flott arbeid så langt. Gleder meg til å se fortsettelsen.

Du er ikke akkurat skuddredd!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Herlig, som vanlig @reldor.
Flott arbeid så langt. Gleder meg til å se fortsettelsen.

Du er ikke akkurat skuddredd!

8

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Nei , jeg er ikke skuddredd:p
Jeg har ett motto når det gjelder slike ting som dette , man må tørre å prøve !
Selv om det da kan koste litt å rette opp i feil en eventuelt gjør.

Litt småtteri gjort i dag...
Har "glattet" baklokket , det var en del små skader .
Slipt ned "toppene" med 400 papir , polert og børstet senter.
IMG_4695.JPG
IMG_4697.JPG
IMG_4698.JPG


Glasset på disse sitter i en o-ring og for å montere dette må o-ringen komprimeres for å ikke bli klippet av mot kassa
når det presses inn.
Verktøyet til dette er ikke å få kjøpt lenger.
Jeg fant beskrivelse på bruk og målsatt tegning på nettet. Så da var det tur i dreiebenken og lage.
20200528_203843.jpg
20200529_131445.jpg

OBS! MÅLENE PÅ TEGNINGEN OVER ER FEIL! MÅTTE ØKE TIL 36,57MM

Lagde den i aluminium , er mest sansynlig bare dette glasset jeg skal montere i en MK2 så
bør ikke være mer slitesterkt.
IMG_4699.JPG
 
Redigert:
Dette er første gang jeg klår på en kronograf så jeg bruker litt tid på å sette meg inn i justeringer og lignende.
På Cousins fant jeg teknisk guide , en fra 70 tallet og en nyere.
IMG_4723.JPG


Og jeg må si jeg ble overasket av teksten i den gamle.;)
Dette punktet nevnes ikke i det hele tatt i den nyere versjonen.
IMG_4724.JPG

Jeg skal ikke bruke sagmugg til å tørke noe som helst i ei klokke:p
 
(Det er et ordtak som sier at "Når en engelsk bil ikke lekker olje, så betyr det at det ikke er mer igjen".)

-Dette er faktisk ikke tull, engang. Jeg har møtt LR-entusiaster som blir bekymret om det er tørt under bilen over natten.

(Forøvrig vil jeg nevne at om du skulle ha en kollega som var litt for opptatt av å fortelle alle som orket og en hel del som ikke orket hvor fantastisk den tyske bilen hans var - vel, en liten flaske spillolje og jevnlige turer ut på parkeringsplassen i lunchen kan gi deg mye underholdning for pengene. Just sayin')