Min garasje er fylt med...

Har blitt nærmere 25 mil på få dager i denne sjarmøren nå. God plass til golfbager i bagasjen og setteren holder hoff i tildekkede bakseter. The Faces, David Bowie og Rolling Stones på stereoen. Raus rekkesekser som flytter seg behagelig med et behersket, men myndig lydbilde. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?
Så til poenget: Doningen må få pleie og kos videre også. Sikkert noen her med peiling på bilpleie/detailing. Hvilken voks og annet anbefales? (Og gjerne hvorfor...)

87FD4599-2923-4D63-A005-FB400BECFC42.jpeg
 
kan anbefale collinite 845.
så enkel å påføre og polere vekk at jobben nesten gjør seg selv.
på plastfangerene holder det å behandle med owatrol polytrol en gang i året, så ser de nye ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og BigT
Siden bilen har en så fin rødfarge, så kanskje PolishAngel Master Sealant? Collinite som nevnt. Jeg liker Fusso, men er hat/elsk forhold av detailere.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og BigT
Jeg er glad i autoglym produktene. De er tilgjengelige, har god kvalitet og det er til tider tilbud på dem her og der. Bang for the buck!

Kjøpte Turtle polermaskin fra Mekonomen i fjor, og er veldig fornøyd med den. Den holder lenge til å være hobbydetailer 2-3 ganger i året på et par biler. https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/polermaskiner/polermaskiner/polermaskin-pa293216no

Legg på noen kvalitets polerskiver så bør mye være gjort :)

Regner med at det poleres i sixpence, tweed nikkers og brogues :mrgreen:
 
Lurer på om jeg skal gi Collinite og Polytrol sjansen. Autoglym har jeg brukt på Q7’en med stort hell, men gøy å prøve noe eget på Jaguaren. Selvfølgelig med tweed, sixpence, brogues og en GT ved siden av. Safaridress ved finvær.
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB, Grendel og Ivar
Husk @BigT : "Vær kritisk, kjør Britisk".
Min MG står litt for mye om dagen. Nå har jeg vasket og lagt på støvtrekk.

Blir det litt varmere blir det Autoglym, og støvtrekk... igjen... (men vanvittig morsom bil å kjøre!)

20200503_160714.jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt og BigT
Om det er Autoglym som brukes håper jeg det er HD Wax, og ikke SRP :)

Jeg har brukt SRP en del på tidligere bil(er), og har forsåvidt vært fornøyd.. men på den forrige bilen handlet det mest om å fylle de mange hakkene i lakken med hva enn før lakken sprakk mer opp..! :) Men mulig jeg har misforstått litt, HD Wax eller UHD Wax er vel mer en forsegler, og ikke en poleringsvoks? Er det to forskjellige produkter?

Det er snart tid for en rens av prikker fra vinteren, og da hadde jeg tenkt å gå over bilen med noe litt mer bestandig enn hurtigforsegler.. Jeg må imidlertid si at jeg er veldig fornøyd med Gyeon Q2M Wet Coat, som holder relativt lenge, og som både gjør bilen blank og "myk" å ta på. Om de nanopartiklene av SIO2 ("kvarts"/silikat/silisium) er så bra å puste inn finner vi vel først ut om 10-20 år, den nye asbesten? :) Imens får vi kose oss med glatt bil..

Først blir det en enkel polering av Shadowline-listene på bilen. Der har det lagt seg et litt skjoldete belegg på det ellers så pene, blanke anodiserte sorte metallet.
 
Jeg har brukt SRP en del på tidligere bil(er), og har forsåvidt vært fornøyd.. men på den forrige bilen handlet det mest om å fylle de mange hakkene i lakken med hva enn før lakken sprakk mer opp..! :) Men mulig jeg har misforstått litt, HD Wax eller UHD Wax er vel mer en forsegler, og ikke en poleringsvoks? Er det to forskjellige produkter?

Det er snart tid for en rens av prikker fra vinteren, og da hadde jeg tenkt å gå over bilen med noe litt mer bestandig enn hurtigforsegler.. Jeg må imidlertid si at jeg er veldig fornøyd med Gyeon Q2M Wet Coat, som holder relativt lenge, og som både gjør bilen blank og "myk" å ta på. Om de nanopartiklene av SIO2 ("kvarts"/silikat/silisium) er så bra å puste inn finner vi vel først ut om 10-20 år, den nye asbesten? :) Imens får vi kose oss med glatt bil..

Først blir det en enkel polering av Shadowline-listene på bilen. Der har det lagt seg et litt skjoldete belegg på det ellers så pene, blanke anodiserte sorte metallet.

SRP er en filler ja, så den skjuler defekter og forsvinner igjen etter et par vask.

Det er forskjell på poleringsmiddel og voks, ja :)

Beskyttelse er voks/sealer/coating. Polering er for å fjerne riper/hologrammer/RDS(random deep scratches) og fjerner litt av klarlakk/lakk(i verste fall helt gjennom, men som ikke er poenget). Man polerer først for å fjerne riper, og polerer med finsteg for å fremheve dybde og glans. Deretter har man et beskyttende lag over.

Wetcoat bruker jeg også som en "påfyll" på vinteren. Fungerer kjempebra. Men da har jeg gjerne også en beskyttelse i form av voks først.


Anbefaler å lese mye på www.detailersclub.no. Det er svært mye nyttig informasjon og man blir enda mer pirkete, men det er jo en del av moroa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og DJM
Tror planen blir avfetting, asfaltfjerner, såpevask med svamp/ull, fin claybar og så påføring av UHD Wax. Litt fristet av keramisk coating, men tror ikke jeg gidder legge det på, spesielt i det foreløpig kalde været og uten garasje å søke ly/varme i..
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Kan ta et i morgen når området er opplyst av naturlig lys. Det var ganske herlig å rygge inn der hjelpelinjene og sluttlinjen veileder en rett på plass. :) Designmessig så fungerte dette også ganske greit som "stay away from my area" til sykler, esker, hagemøbler og annet rask folk vil sette inn i garasjen.

Cool. Oversiktsbilde?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ompalompa
Kan ta et i morgen når området er opplyst av naturlig lys. Det var ganske herlig å rygge inn der hjelpelinjene og sluttlinjen veileder en rett på plass. :) Designmessig så fungerte dette også ganske greit som "stay away from my area" til sykler, esker, hagemøbler og annet rask folk vil sette inn i garasjen.

Ser veldig bra ut!
Men, deler du garasje med andre?
 
Tipper han har en kone/samboer/livspartner og unger som mer enn gjerne vil plassere driten..unnskyld, TINGENE sine i garasjen, og da gjerne på den store fine plassen midt i.
Jeg har, dessverre, ikke garasje, men en bod som lider under samme problem..

A-ha. Sånn å forstå.
Litt voldsomt da å markere opp biloppstillingsplassen.