Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Bisarr diskusjon blant disse to ''eksperter''

Får absolutt ''struts følelse'' av å lytte til dem. Dvs.stikke hodet i sanden og problemet forsvinner.
De to enten lyver, ..så det renner av dem, eller så er de totalt stupide.
Jeg velger å tro det første..........
Og da spør jeg: ''hvorfor lyver de'' ( retorisk sp.mål ;) )
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Screenshot_20180210-203853.jpg
 
Bisarr diskusjon blant disse to ''eksperter''

Får absolutt ''struts følelse'' av å lytte til dem. Dvs.stikke hodet i sanden og problemet forsvinner.
De to enten lyver, ..så det renner av dem, eller så er de totalt stupide.
Jeg velger å tro det første..........
Og da spør jeg: ''hvorfor lyver de'' ( retorisk sp.mål ;) )
For oss som ikke gidder å se hele videoen som du ikke reklamerte så veldig godt for, hva snakker de om?
 
Noen tanker litt på siden av det hele; Er det egentlig så viktig hvordan markedet utvikler seg? Ja, morsomt og følge med, selvfølgelig, men jeg tenker at folk har vel stort sett ikke handlet klokker over evne med vinning som motiv. Det er jo ikke dagens/fremtidens markedsverdi som avgjør hva jeg føler for den klokken som ble kjøpt med hjertet før covid 19 dukket opp. Ville nok følt behov for å vurdere mine egne motiver bak egen klokkesamling om dagens situasjon gjorde meg svett.

Faktisk så tror jeg det ville vært sunt med litt "avskalling" i både klokkemiljø og bransje som følge av et eventuelt prisras og dårlige tider, slik at kun de seriøse gjenstår når dette er over. Da får i kanskje muligheten å se hvem som egentlig er ekte i dette gamet, samtidig som de får blanke ark og tegnestifter.
 

Joda, de beskriver en situasjon og mekanismer som er reelle i den verden de opererer i men selv om det har en global innvirkning er det ikke nødvendigvis et speilbilde av det norske markedet: det finnes ingen gråmarkedshandler her som har 15 Hulk og Batwhatever og Pepsi i safen som han har betalt langt over retail for å kunne generere profitt. Det finnes bare Ola Nordmann som har kjøpt en Daytona og en Pepsi på retail direkte fra AD og som hvis han må selge kan selge langt under det som fortsatt oppfattes som marked uten å miste en krone, det finnes også en og annen som har kjøpte en, to eller tre av disse modellene godt over retail med et visst håp om profitt, disse må muligens tåle et lite tap om de må selge og de har ingen påvirkningskraft som disse dealere med enorme lagre Luxury Bazaar snakker om. Det er bestandig langt flere potensielle kunder enn populære modeller som de poengterer, også her i Norge, men om kjøperne bestemmer seg for en litt kraftigere korreksjon enn i mesteparten av verden er det ingen krefter som kan motvirke det.
 
Joda, de beskriver en situasjon og mekanismer som er reelle i den verden de opererer i men selv om det har en global innvirkning er det ikke nødvendigvis et speilbilde av det norske markedet: det finnes ingen gråmarkedshandler her som har 15 Hulk og Batwhatever og Pepsi i safen som han har betalt langt over retail for å kunne generere profitt. Det finnes bare Ola Nordmann som har kjøpt en Daytona og en Pepsi på retail direkte fra AD og som hvis han må selge kan selge langt under det som fortsatt oppfattes som marked uten å miste en krone, det finnes også en og annen som har kjøpte en, to eller tre av disse modellene godt over retail med et visst håp om profitt, disse må muligens tåle et lite tap om de må selge og de har ingen påvirkningskraft som disse dealere med enorme lagre Luxury Bazaar snakker om. Det er bestandig langt flere potensielle kunder enn populære modeller som de poengterer, også her i Norge, men om kjøperne bestemmer seg for en litt kraftigere korreksjon enn i mesteparten av verden er det ingen krefter som kan motvirke det.

Ikke uenig i din refleksjon @lobergen
Du og jeg såpass voksne at vi husker hva som skjedde etter høsten 2008.
Er nok mange som søker trygg havn mens de biter seg fast i masten.
Tiden er nok ikke inne for å spekulere i Hublot og Franck Muller ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Ikke uenig i din refleksjon @lobergen
Du og jeg såpass voksne at vi husker hva som skjedde etter høsten 2008.
Er nok mange som søker trygg havn mens de biter seg fast i masten.
Tiden er nok ikke inne for å spekulere i Hublot og Franck Muller ;)

Du spår Daytona og 5711 ned som har vært de trygge havnene frem til nå.
Finnes det en trygg havn i klokkeverden?
 
Du spår Daytona og 5711 ned som har vært de trygge havnene frem til nå.
Finnes det en trygg havn i klokkeverden?
Selv trygge havner kan bli utsatt for ekstreme stormer, så det er jo definisjonsspørsmål...
Og om du kjøper de nevnte nye i butikk, er det vel fremdeles noe av det tryggeste du kan kjøpe. :)
Det er også forskjell på trygg som i "holde verdien", og trygg som i "nesten garantert høy avkastning", og hvilken tidshorisont man ser på. Det som stiger bratt kan også falle innimellom, men på lang sikt så er det trolig en trygg havn likevel...
Tror nok de fleste kommer ok ut av det, om man ikke har kjøpt siste halve året(?), spesielt om man har en litt lenger horisont.

Andre modeller som har holdt seg godt, men ikke fullt så rask verdistigning senere år (eller høy pris ift. retail), vil vel heller ikke få en like kraftig korrigering/utflating tror jeg. F.eks. både minefelt 4 sifrede Rolex sportsmodeller, og semi-vintage 5-sifrede som nybegynnere/invistorer ofte ikke er helt trygge på. Nye ubrukte modeller som "alle" vil ha føles ofte mye tryggere, derav også den ekstreme etterspørselen etter enkelte nye modeller, prisøkning, og store lagrene hos gråvareforhandler - og dertil korreksjon om disse vil holde hjulene i gang (eller bare er nervøse for verdien av varelageret sitt/bankens)..
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Du spår Daytona og 5711 ned som har vært de trygge havnene frem til nå.
Finnes det en trygg havn i klokkeverden?

SS Daytona og 5711 rett ut døra hos Bjerke er en safe havn. Men en besudlet 5711 fra Finn eller en ihjel-flippa Daytona med Max premium er vel ikke det samme. Misforstå meg rett da @darkcho
At de som har handlet brukte klokker med påslag vil forsvare sine investerte er jo en selvfølge. Men et eller annet sted må også denne pengegaloppen ende. Hadde jeg hatt 6-700.000 å bruke på en klokke nå, så hadde jeg ikke kjøpt en brukt 5711.
 
Sa nettopp nei til en svært pen 16710, som hadde stått i 135k, prutet ned til 85k...
Det er fremdeles for dyrt.
Synd du ikke rakk denne, Erling.

 
Jeg tror effekten blir ekstrem om noen måneder, når forsinkelsene i forsyningslinjene er brukt opp og det som var bestilt er utlevert.

Jeg kjenner at det egentlig er helt OK, sånn store deler av klokkeindustrien har holdt på de siste åra fortjener de en skikkelig smell.
 
Redigert: