Dagens vin

Ser ikke du nevner noe spansk her men kan virkelig anbefale denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Spania/Alión-2015/p/4348501

Både god nå og garantert enda bedre om 10-15 år.

Den absolutt beste rødvinen jeg har smakt som koster under 1000kr per flaske.
Må si meg enig i @Guybrush Threepwood her. Ribera del Duero gir enormt mye for pengene. Masse spennende som har skjedd der de siste 10-15 årene. Mange av vinene er helt topp og svært dyre, men utenom vinene til Peter Sissek og Vega Sicilia finner man masse helt magisk, lagringsdyktige viner til OK priser (sammenliknet med mye annet).
 
2F28F649-7249-4677-9039-171D4F8BF4CF.jpeg
 
Man kan melde seg rett på Level 2. De arrangerer forkurs hvis man er interessert i det.

jeg begynte på Level 2 i år (skulle egentlig hatt eksamen i går) og det har gått helt fint selv med begrensete forkunnskaper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og sunshine
Ser ut til at det er en del vininteresserte her - kan noen gi meg noen tips? Jeg har de siste årene fra tid til annen kjøpt litt vin for å legge bort noen år, jeg har nå økt innsatsen litt. Tenker å kjøpe noen kasser med Barolo/Barbaresco, Bordeaux og kanskje litt Bolgheri-greier (super-toskanere) og legge bort 5-10 år. Er det noen som har hete tips som er tilgjengelige i polets utvalg ca nå?

Og forresten, om budsjettet strekker til er amerikansk Pinot også aktuelt!
Hva har du sånn ca i budsjett per flaske?
 
Clos des Brusquières Chateauneuf-du-Pape i årgang 2016 leverer. Dette er min fjerde flaske på ganske få uker. Lute flaskevariasjon. Dette gledes så absolutt. Litt trang direkte ut av flasken. Men en runde i en god brei karaffel og en times, halvannen så åpner den seg.
Dyp ruby i glasset uten noe tegn til alderdom. Er tross alt bare fire år gammel.
Blandingen er klassisk. 70% grenache, 15% Syrah, 10% Mourvédre og 5% Cincault.
Man kjenner alkoholen på nebbet. Men inventing tilsier at den er på hele 15.5%
Her er det bringebær og boysenbær som er fremtreden. Delikat sådan. Ikke noe synth!
Hint av lakris og noe franske urter. Men rolig.
I ganen er den frisk, syrlig, ikke voldsom men allikevel bestemt. Noe svakt eik. Usikker på om det er ny eik? Noe lett, men allikevel bærer den godt. Tanninene henger pent i tenna, og ettersmaken er medium lang. En absolutt god partner til fredagens pizza. Drikker den gjerne rundt 19-20 grader.
90 poeng. Har potensiale til å lagres 10 år+

Vis vedlegg 186821
Har en 2006 magnum liggende. Greie lagringsforhold, men usikker på om den må til pers snart. Hva tror du?
 
Piemonte

Bolgheri

Yankee Pinot Har smakt de to øverste (snacks), og bare lest positive ting om de to nederste.


Du nevner ikke Brunello, men ville tatt med noen flasker av disse for good measure :)
 
Det ble en flaske Zind-Humbrecht Riesling Brand Grand Cru 2017 til libanesisk lammemiddag.
Usikker på om det ble terningkast 11. Men skal prøve igjen ved en senere anledning.
Vis vedlegg 191409

Har drukket 3 flasker av den der og en av de bedre hvitsvinsopplevelsene i 2019. Fruktig, kompleks og lang! Var uheldig nok med å velte en av flaskene i gulvet etter åpning så kan vel si 2,5 flasker er mer korrekt når jeg tenker meg om.