Dagens vin


Priceless!
Skal fremme et forsalg til konsernledelsen hos min «tidligere» arbeidsgiver om at Ikea må være tidenes sted for team building. Første del er handle to billy bokhyller og én malm kommode/nattbord. Del to er å montere disse etter vedlagt instruks/bruksanvisning.
De som fullfører del 1 og 2 har jobb fra august 2020. Resten går til arbeidsavklaring med Nav.
 
Redigert:
Kan jo bare smøre på en påstand her i forbindelse den siste tids "diskusjoner" i tråden.

Veldig mange av dere prater feil, og mye svada om vin. Det svir i øya til tider å lese her inne. Ikke fordi jeg er uenig i hva dere skriver. Det må jeg jo gjerne være, men at voksne mennesker snakker så store ord om noe de åpenbart ikke har helt peiling på er smått provoserende.

Tror dere burde holde dere til "Denne her er jævelig god til biff" fra nå av. Mye vin som er jævela god til biff.

Hilsen en Sommelier
 
Redigert:
Kan jo bare smøre på en påstand her i forbindelse den siste tids "diskusjoner" i tråden.

Veldig mange av dere prater feil, og mye svada om vin. Det svir i øya til tider å lese her inne. Ikke fordi jeg er uenig i hva dere skriver. Det må jeg jo gjerne være, men at voksne mennesker snakker så store ord om noe de åpenbart ikke har helt peiling på er smått provoserende.

Tror dere burde holde dere til "Denne her er jævelig god til biff" fra nå av. Mye vin som er jævela god til biff.

Hilsen en Sommelier
Her snakker vi med andre ord skikkelig kompetanse. Hadde vært artig med dine tanker og notater om forskjellige viner.

Selv er jeg rookie så prøver å ikke ha for bastante meninger. Begynte på WSET, men det ble nå utsatt på grunn av korona.......
 
IMG_20200406_085255.jpg
Jeg har bare lyst til å ønske deg lykke til med WSET @Lyngutt. Når den kommer i gang igjen.
En har jo aldrig tid nok til å slutte å lære.
 
Kan jo bare smøre på en påstand her i forbindelse den siste tids "diskusjoner" i tråden.

Veldig mange av dere prater feil, og mye svada om vin. Det svir i øya til tider å lese her inne. Ikke fordi jeg er uenig i hva dere skriver. Det må jeg jo gjerne være, men at voksne mennesker snakker så store ord om noe de åpenbart ikke har helt peiling på er smått provoserende.

Tror dere burde holde dere til "Denne her er jævelig god til biff" fra nå av. Mye vin som er jævela god til biff.

Hilsen en Sommelier
Det er en ære å bli irettesatt av Mime selv. Tusen takk for konstruktiv kritikk, og ikke minst takk for at du deler av brønnen din. Det er nettopp pga slike berikende kunnskapsutvekslinger at jeg velger å frekventere dette forumet.

God påske.

Hilsen en Amatør.
 
Kan jo bare smøre på en påstand her i forbindelse den siste tids "diskusjoner" i tråden.

Veldig mange av dere prater feil, og mye svada om vin. Det svir i øya til tider å lese her inne. Ikke fordi jeg er uenig i hva dere skriver. Det må jeg jo gjerne være, men at voksne mennesker snakker så store ord om noe de åpenbart ikke har helt peiling på er smått provoserende.

Tror dere burde holde dere til "Denne her er jævelig god til biff" fra nå av. Mye vin som er jævela god til biff.

Hilsen en Sommelier

Så så så...
Nå må vi ikke glemme at dette er et entusiastforum, og at denne tråden er en "entusiast-tråd".
Ikke "dagens vin forbeholdt profesjonelle vinkelnere" tråden.

Du frekventerer jo et klokkeforum uten å være urmaker gjør du ikke?;)
 
Kan jo bare smøre på en påstand her i forbindelse den siste tids "diskusjoner" i tråden.

Veldig mange av dere prater feil, og mye svada om vin. Det svir i øya til tider å lese her inne. Ikke fordi jeg er uenig i hva dere skriver. Det må jeg jo gjerne være, men at voksne mennesker snakker så store ord om noe de åpenbart ikke har helt peiling på er smått provoserende.

Tror dere burde holde dere til "Denne her er jævelig god til biff" fra nå av. Mye vin som er jævela god til biff.

Hilsen en Sommelier

Hadde vært spennende om du kunne dele litt av det du mener folk gjør feil her inne, så lærer vi muligens noe hele gjengen. Personlig kan jeg fint lite om vin, og er mer av typen som skriver «denne er sikkert god til biff».
 
Kjekt å lese her synes jeg. Jada, det blir brukt mange store ord om dufter og smaker som jeg ikke hadde gjenkjent selv om jeg fikk det "trøkt i trynet", men det er jo litt av sjarmen med en vintråd :) Selv er jeg på det nivået at vin, og spesielt rødvin, er fantastisk godt å drikke, og jeg oppdager stadig nye dufter og smaker uten å nødvendigvis kunne sette ord på det!

Mange gode vintips her, og det håper jeg fortsetter. Med eller uten komplekse smaksnoter :)
 
Vin og smak og lukt er alltid et hett tema. Det finnes jo «bransjestandarder», men så er vi jo alle ulike igjen. For mange år siden gjorde vi et stunt på jobb, og leide inn en sommelier som hadde med seg nok vin til en helaften. Smakingen startet mykt med en enkel Pinot Grigio-variant. «Hva lukter dere?» «Hvitvin!», ropte en. «Hehe, ja, men noe mer?» «Litt sånn derre fersken på boks. Er det riktig?». Det kom flere. Noen meldte melon, andre eple og pære. Flere ristet på hodet og kjente kun lukten av vin. Alt var mer eller mindre riktig.

Jeg husker ikke nøyaktig hvilke viner, men samtlige var til under 150 kr den gangen. Da en av de røde kom til smaking, smalt det raskt fra bakre rad «Fytti helvete! Den lukter jo blod!». «Ganske riktig, men vi kaller det ofte animalsk.», svarte sommelieren.

Noen flasker hadde også «korket» seg. En av disse ble helt over på karaffel for virkelig å vise lukten av skjemt vin. Det gikk flere hus forbi, som med glede skjenket i sine glass og skålte i vei - til noen av oss andres store latter.

Selv kan jeg litt om vin, men ikke så voldsomt mye. Kjøper det jeg liker innenfor budsjettet jeg later som jeg kan rettferdiggjøre. Kan helt fint trives med et glass fra en enkel treliter også, selv om det oppleves litt kjedelig. På restauranter med litt standard, stoler jeg på kelnerens vinvalg. Skal bli flinkere til å dele. Det har jeg lovt meg selv.
 
Vin og smak og lukt er alltid et hett tema. Det finnes jo «bransjestandarder», men så er vi jo alle ulike igjen. For mange år siden gjorde vi et stunt på jobb, og leide inn en sommelier som hadde med seg nok vin til en helaften. Smakingen startet mykt med en enkel Pinot Grigio-variant. «Hva lukter dere?» «Hvitvin!», ropte en. «Hehe, ja, men noe mer?» «Litt sånn derre fersken på boks. Er det riktig?». Det kom flere. Noen meldte melon, andre eple og pære. Flere ristet på hodet og kjente kun lukten av vin. Alt var mer eller mindre riktig.

Jeg husker ikke nøyaktig hvilke viner, men samtlige var til under 150 kr den gangen. Da en av de røde kom til smaking, smalt det raskt fra bakre rad «Fytti helvete! Den lukter jo blod!». «Ganske riktig, men vi kaller det ofte animalsk.», svarte sommelieren.

Noen flasker hadde også «korket» seg. En av disse ble helt over på karaffel for virkelig å vise lukten av skjemt vin. Det gikk flere hus forbi, som med glede skjenket i sine glass og skålte i vei - til noen av oss andres store latter.

Selv kan jeg litt om vin, men ikke så voldsomt mye. Kjøper det jeg liker innenfor budsjettet jeg later som jeg kan rettferdiggjøre. Kan helt fint trives med et glass fra en enkel treliter også, selv om det oppleves litt kjedelig. På restauranter med litt standard, stoler jeg på kelnerens vinvalg. Skal bli flinkere til å dele. Det har jeg lovt meg selv.
Bra sagt!
 
DCB969CA-2844-45D5-BC4B-D257B8CB3ACC.jpeg


Denne i dag. Bløt, men relativt kraftig smak. Fått litt for lang tid i kjelleren, men ingen usmak. Mye «blod» og krydder, samt ganske kraftig fat. Noe hint av gress eller urter. Alt i alt en god opplevelse. Hadde glemt den bort, så godt jeg fant den før den ble for gammel.
 
11F6E2BB-8DBF-47EC-A71A-70000F93CB54.jpeg


Min kunnskap om vin er ganske begrenset, men jeg lærer mens jeg går (smaker) og jeg syntes dette er ett veldig spennende felt. Jeg har det siste året gått fra kartong vin i bokhyllen og kjipe glass til ett realt «kjeller skap» til 30k som er på vei til å fylles med en masse snadder, samt byttet hvert ett glass i skjenken. Jeg drikker vin på en helt annen måte en tidligere og da mener jeg mindre og bedre, men kanskje oftere.

Mye av denne nysgjerrigheten har rot i akkurat denne tråden, hvor tips til viner jeg ellers ikke ville spurt om på vmp, plutselig har dukket opp på radaren. Dette er også den direkte årsaken til at jeg har «oppdaget» nord amerika og alt det fantastiske de klarer å trylle frem der borte. Kveldens valg er en godbit som dessverre er utsolgt, men jeg har heldigvis ett par flasker igjen i skapet.

Det tar nok litt tid før det kommer svulstige og imponerende smaksnotater fra meg, men jeg deler likevel. Det var nettopp disse enkle og nøytrale anbefalingene som gjorde at jeg fikk opp øynene for god vin, og da tenker jeg det må være plass også til disse postene. Poster med kun bilde av flaske og glass, kan vel med fordel postes i en annen tråd?

Dagens gir meg i alle fall en finfin start på påsken. Fruktig og frisk med masse gode røde bær. Smaken sitter lenge og jeg oppfatter den som balansert.

Ønsker dere alle en flott aften..