Dagens vin

Ch. Musar 2002. :) Hvordan den smakte? Jævlig godt.

Vis vedlegg 189070Vis vedlegg 189071
Min hilser, gamle venn! Innholdet er foreløpig på karaffel i kjelleren.
image.jpg
 
Så disse to videoene i går. Anbefales å ha sett. :) Hvorfor? Jo, fordi:

E9898C64-9B7B-418E-93DB-261644B1F65F.jpeg
BC63B8AC-EC89-4DF0-ADAA-3A93F5E5B4F1.jpeg
E1B466E9-A17B-4087-9C0E-7AA757ACA773.jpeg
6DA8978B-B4EF-4804-B0AB-E7F216459A54.jpeg



Måtte derfor ty til kreativ løsning ved å dytte 4 ståltråder på siden av korken, og så vri den ut etter å ha svekket friksjonen mellom kork og flaske. Ser at deler av korken er som limt til glasset. Må derfor kjøpe spesialverktøyet vist i den ene videoen nedenfor. :)

1: Riktig verktøy for å å åpne vin eldre enn 15-20 år. Så videoen, men tenkte ikke at det var så nye - men når man ser resultatet over på en 18 år gammel Ch. Musar så fant jeg ut at jeg må kjøpe inn litt andre åpnere.



2: Dette visste jeg derimot, og fikk god bruk for den i dag. Det var ikke mye sedimenter i 2002-årgangen, men nok til at la flasken stå i 36 timer før åpning og benytte lyskilde sparte meg for plunder og heft med bunnfallet som var der.

 
Solid smaksnote!
Men veldig to-the-point, da. Ser ingen grunn til å leke master sommelier og gjenta floskler. ;)

For de som er opphengt i smaksbeskrivelser, så kan man jo lete - for det gjør man jo allerede. Artig at man er så opptatt av noe som er såpass subjektivt. Poenget må jo være å nyte vinen selv og la den gi deg de opplevelsene du selv får. Det er jo det man sier om armbåndsur, er det ikke.

Men siden så mange "venner" i denne tråden insisterer, så kan jeg si at denne 2002-årgangen utviklet seg ganske mye fra åpnet flaske til 1,5 time senere. Overraskende annerledes enn 2012-utgaven. Som natt og dag. 2002-utgaven dufter deilig av litt plommer og svisker (litt Rivesaltes i ulike lag). Lite syre (skulle gjerne hatt mer syre), så slikt sett er den kjedelig sammenlignet med smaksbildet basert på en nyere Nebbiolo. Samme hint av lakris derimot. Myk som fløyel og innsmigrende vin. Kommer jeg til å kjøpe flere? Ja, for den var såpass god - og "snill" om enn ganske annerledes enn de viner med mer "trøkk" jeg liker.

Jeg skjønner at jeg ikke har noe i denne tråden å gjøre. Jeg var bare her for å dele engasjementet for god vin. Dere får styre på og nyte vin og smaksopplevelser dere imellom.

Mer avansert blir det ikke fra meg. For de som vil lese hva proffene mener:


Farge / lukt: Klar rødbrun. Mye lær, krydder, eksotiske toner, urter, tørkede blomster, te, åpen og kompleks
Smak: Fyldig og konsentrert med flott frukt, god syre, godt med stoff, lang ettersmak.



Dufter av tre, tobakk og lær med hint av tørket frukt. Lang og moden rik krydret frukt med en frisk syre og lange avslipt tanniner med en tørr utgang.
 
Redigert:
Så disse to videoene i går. Anbefales å ha sett. :) Hvorfor? Jo, fordi:

Vis vedlegg 189106Vis vedlegg 189107Vis vedlegg 189108Vis vedlegg 189109


Måtte derfor ty til kreativ løsning ved å dytte 4 ståltråder på siden av korken, og så vri den ut etter å ha svekket friksjonen mellom kork og flaske. Ser at deler av korken er som limt til glasset. Må derfor kjøpe spesialverktøyet vist i den ene videoen nedenfor. :)

1: Riktig verktøy for å å åpne vin eldre enn 15-20 år. Så videoen, men tenkte ikke at det var så nye - men når man ser resultatet over på en 18 år gammel Ch. Musar så fant jeg ut at jeg må kjøpe inn litt andre åpnere.



2: Dette visste jeg derimot, og fikk god bruk for den i dag. Det var ikke mye sedimenter i 2002-årgangen, men nok til at la flasken stå i 36 timer før åpning og benytte lyskilde sparte meg for plunder og heft med bunnfallet som var der.


Det første du gjør er å kaste den trekkeren der @Loevhagen .
Til slike korker trenger man The Durand, eller til nød kan man redde korken med vinmonopolets trekker for porøse korker.

F5E24E9A-08A2-4C59-9B4C-3D5DC6169C85.jpeg

The Durand

322DB46D-C3D3-4837-8837-C077F8F473E7.jpeg

Vinmonopolets trekker for gamle og porøse korker.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Men veldig to-the-point, da. Ser ingen grunn til å leke master sommelier og gjenta floskler. ;)

For de som er opphengt i smaksbeskrivelser, så kan man jo lete - for det gjør man jo allerede. Artig at man er så opptatt av noe som er såpass subjektivt. Poenget må jo være å nyte vinen selv og la den gi deg de opplevelsene du selv får. Det er jo det man sier om armbåndsur, er det ikke.

Men siden så mange "venner" i denne tråden insisterer, så kan jeg si at denne 2002-årgangen utviklet seg ganske mye fra åpnet flaske til 1,5 time senere. Overraskende annerledes enn 2012-utgaven. Som natt og dag. 2002-utgaven dufter deilig av litt plommer og svisker (litt Rivesaltes i ulike lag). Lite syre (skulle gjerne hatt mer syre), så slikt sett er den kjedelig sammenlignet med smaksbildet basert på en nyere Nebbiolo. Samme hint av lakris derimot. Myk som fløyel og innsmigrende vin. Kommer jeg til å kjøpe flere? Ja, for den var såpass god - og "snill" om enn ganske annerledes enn de viner med mer "trøkk" jeg liker.

Jeg skjønner at jeg ikke har noe i denne tråden å gjøre. Jeg var bare her for å dele engasjementet for god vin. Dere får styre på og nyte vin og smaksopplevelser dere imellom.

Mer avansert blir det ikke fra meg. For de som vil lese hva proffene mener:


Farge / lukt: Klar rødbrun. Mye lær, krydder, eksotiske toner, urter, tørkede blomster, te, åpen og kompleks
Smak: Fyldig og konsentrert med flott frukt, god syre, godt med stoff, lang ettersmak.



Dufter av tre, tobakk og lær med hint av tørket frukt. Lang og moden rik krydret frukt med en frisk syre og lange avslipt tanniner med en tørr utgang.
Haha. Jeg kan like en "denne er jævlig god"-anbefaling. Men når du påtar deg en ekspertrolle (som du jo gjerne gjør) må du du tåle å bli utfordret. Og at at en del som faktisk kan noe om fagområdet etterspør informasjon må være innafor
 
Godt du påtar deg rollen til å melde når det hører hjemme og passet bør bli påskrevet (eller hvordan det var) @Lyngutt

Jeg er primært på dette forumet for å dele og bli begeistret. Av og til kan også jeg være en «drittsekk», eller bli oppfattet som en. Men det er primært ikke i min intensjon å leke det ene eller det andre. Om jeg bruker floskler, blomstrende, svulstig uttrykk eller uttrykksmåte uten virkelig tankeinnhold (smør på flesk ...) så må jeg beklage dette på det dypeste. Mulig jeg har noe enkelt vokabular, men jeg gjør mitt beste og har et reelt ønske om å dele av min (enkle) kunnskap om noe jeg virkelig brenner for. Om det er vin eller klokker.
Så om du fortsatt synes jeg er en tåpe så finnes det en funksjon på forumet som blokker alle mine kommentarer/innlegg @Loevhagen så slipper du å forholde deg til meg.


5F786E0F-EA0F-4171-9D58-B06B49E272BD.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: krille
Veldig god, men kanskje litt lukket?
Kommer den ut med noen flere år på baken mon tro?
Har gudskjelov en flaske til som skal lagres noen år.
Balansert. Lang ettersmak. Ikke spesielt kraftig i smaken. Kanskje litt anonym?
Sedvanlige brioche, eple og sitrus.
Etter litt lufting kommer den mer ut.

20200404_192416.jpg
 
Veldig god, men kanskje litt lukket?
Kommer den ut med noen flere år på baken mon tro?
Har gudskjelov en flaske til som skal lagres noen år.
Balansert. Lang ettersmak. Ikke spesielt kraftig i smaken. Kanskje litt anonym?
Sedvanlige brioche, eple og sitrus.
Etter litt lufting kommer den mer ut.

Vis vedlegg 189266

Denne har jeg hatt gleden av å drikke to- tre ganger tidligere.
Som du hinter på så har den godt av minst par år til i kjelleren. Den vil også føles mer oppløst om du lufter den. Gjerne i store glass. Men også anbefalt å dekantere den. Å nei, boblene vil ikke forsvinne som man kan frykte.
Tipper den vil ha sin topp om 10 år. Men vent gjerne 4-5 år før du popper neste er mitt tips. Gjerne 10.
 
Denne har jeg hatt gleden av å drikke to- tre ganger tidligere.
Som du hinter på så har den godt av minst par år til i kjelleren. Den vil også føles mer oppløst om du lufter den. Gjerne i store glass. Men også anbefalt å dekantere den. Å nei, boblene vil ikke forsvinne som man kan frykte.
Tipper den vil ha sin topp om 10 år. Men vent gjerne 4-5 år før du popper neste er mitt tips. Gjerne 10.

Denne har etter sigende et drikkevindu mellom 2022 og 2032, så at den kommer til å klare 10 år er det nok liten tvil om.
Apropos, jeg hadde gleden av å smake Pol Roger 2006 Sir Winston Churchill.
Herre min hatt. Jeg har våte drømmer om den ennå.:p:mrgreen:
 
Denne har etter sigende et drikkevindu mellom 2022 og 2032, så at den kommer til å klare 10 år er det nok liten tvil om.
Apropos, jeg hadde gleden av å smake Pol Roger 2006 Sir Winston Churchill.
Herre min hatt. Jeg har våte drømmer om den ennå.:p:mrgreen:

En annen ting er at du sjelden kan lagre en kvalitetsskumpa for lenge. Gitt rette lagringsforhold og fill.
Kan dessverre ikke hjelpe deg med 06, men har par 08 som jeg mer enn gjerne deler i godt selskap.

7DE72893-400B-421A-8E88-96590C8A90AA.png
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: UJU
Beklager. Men smaksnoter kommer for de som venter.

Sorry.
Men ser nå at jeg har surret litt.
2018 har jeg allerede drukket tre ganger tidligere. Godt man har CT til å holde styr på samling og konsum.
Til marinerte lammekoteletter så fungerte den sånn som så. Den har nok garvestoffer og syre som må til for å komme igjennom lammefettet. Riktignok ble kotelettene godt grillet, så det meste av fettet ble karamellisert. Vil heller si at det er en bedre vin til napolitansk pizza eller en oksehaleragú med pasta.
Men når alt kommer til alt, så er Borgogno Barbera d'Alba 2018en knall vin til kun 195,-
https://app.vinmonopolet.no/p/4663601