Dagens vin

Vi kan gjøre det igjen!
Når skal jeg komme?

Det er alt jeg har igjen min gode venn. Ser at det begynner å minke i flaskene,er vel ikke tiden for å reise til Frankrike for en opp-topping, og så har vi besøks forbud. Men det kommer jo en dag... :)

IMG_20200327_193325.jpg
 
Fèlsina og napolitansk pizza er innertier. Tro meg mine venner. Dette funket, og Mr. Byklum skal takkes. Ikke at en chianti classico er noe nytt her hjemme. Men til pizza så er det som regel barbera som er førstevalget.
Men altså smaksnoter. Denne er dyp rubin i glasset. Noe oransje i ringen. Ikke så mye gardiner er fortsatt kun tre år gammel. Så en ung og lovende der altså.
På nesen er det frukten som er fremtreden. Lute alkohol som også etiketten avslører med sine 13%
Absolutt røde bør og frukt som er dominerende. Noe tørket bær og nøtter (slik nøttemix). Ellers ganske så enkel uten at det er noe negativt.
I munnen fyller den godt. Noe moden og krydret. Er godt med garvestoffer av det gode slaget og flott syre. Føles avstemt og med fin avslutning med medium lengde. Absolutt en vin jeg kan kose meg med. Både til fredagspizzaen, men også til gullrekka uten det store tilbehøret.
88 poeng
65C5A3A2-8328-4E5C-A057-D02EA0CD4432.jpeg
70DCA41B-1126-4529-9AD5-604FA994772D.jpeg
 
FE0AF5AD-2B8C-47AC-90AF-CC92BF78C473.jpeg
25080672-3255-40A0-8734-F18AF7641FE4.jpeg

Gårsdagens. Duft av solbær, mørke druer. Veldig fin rødfarge i glasset, klar dyp.

Smak: mye bær, kirsebær spesielt. Veldig fine tanniner, saftig og elegant. Noe skuffende avslutning, gjør seg kanskje enda bedre etter litt lagring? Har et par flasker i kjelleren av denne årgangen, og så at 2018-årgangen var på Polet nå så får vel teste den også!

16C4AE9C-C972-4F0B-9FE0-37F7CEA9245A.jpeg



Veldig dyp rød. Denne var nok noe oksidert, en litt stram bilukt. Ellers lukter den mye, tobakk og mørke bær.

Smak er intens, trenger mye luft. Smaker eik, tobakk og kaffe. Mye tanniner, men oppleves balansert og har en fin avslutning. Kanskje litt tung for å nytes alene, men tenker at den er en fin kandidat til å lagre over noen år.
 
Ny runde med denne. Forrige jeg drakk følte jeg var tam og over the top. Denne var noe helt annet. Gyllen gul i fargen med fine små bobler. Fortsatt frisk syre med smak av epler og aprikos (nesten mot tørket) før en flott avslutning med det jeg setter aller mest pris på i champagne, gjærbakst! Her blir du servert brioche i flytende form. Avslutningen varer lenge, men boblene gir seg relativt fort i glasset. Drukket av Riedel Veritas Champagne. Denne vinen fortsetter å levere så til de grader nå de er gode, men dessverre virker det som om det er ganske stor flaskevariasjon.
AEB4A1BE-6E90-4F93-8F1D-91BDD6078CBB.jpeg
 
I dag har jeg vært dypt i kjelleren, Viúva Gomes Reserva Tinto 1969 fra sanddynene i Colares på kysten vest for Lisboa. Utrydningstruet vindistrikt med endemiske Ramiscodruer fra upodete vinstokker. 65 cl flaske og gammeldagse 11 %.
Sursøt lukt, først jordbærsyltetøy og bittelitt aceton, så fiken og karamell. Frisk rød for alderen, men litt brun-oransje preg.
Syrlig, litt frukt igjen, og saltpreg i smaken. Lite/ingen tanniner igjen, og den blir litt rundere etter en stund i glasset.
Det hadde vært interessant å prøve en 1934-årgang òg, men den har polet bare én av i Thereses gt.
DSC_0137.JPG

DSC_0139.JPG

Verdens minste kork?
_20200329_183711.JPG

Blek flaske med litt blåskjær.
_20200329_183752.JPG
 
Redigert:
Ch. Simard 2000
Sjelden får man så mye moden Bordeaux for pengene. Denne burde du sette på handlelisten @Preacher
I glasset er den dyp mørk rubin. Ser også at den er godt lagret noe som oransje ringen sier. Denne har også fått sin tid på fat
Her snakker man stor nese og fylde som går helt ut i øregangen. På nesen kjenner man den klassiske litt skarpe grønne paprikaen. Florale toner og noe som sier at her finnes også treverk.
I munnen gir den enhver Bordeaux-fanboy valuta for pengene. Lag på lag av mørke deilige fyldige røde bær. Noe rips og plomme. Tanninene er glatte og runde i kantene. Medium til lang hale, med en fin tørr finish.
Drikker godt nå, og jeg tipper den også er på topp nå.
Luftes i glasset.
88 poeng.
9B0A4249-8B34-4D64-83B9-D904717AF863.jpeg
8A9AF213-1785-43B1-AEB7-1E1F00651096.jpeg
 
På tide med en gammel slager...
Monsanto il Poggio Chianti Classico 2015.
Dette er en gammel hit. Med to små barn hjemme og to voksne med hjemmekontor trenger man noe for å få hverdagen i hop.
Med litt for mye tid til å trave igjennom listene fant jeg ut at det var på tide å teste noen gamle travere.

Ikke overraskende er dette noe som trenger tid. En voldsom syre og bærer preg av at den trenger litt tid. Jeg har drukket en del flasker av denne tidligere og jeg har notert at korken ofte er av ganske dårlig kvalitet. Mulig det har skjedd noe på denne fronten, for her er det helt ok :)

Vinen fremstår som mye. Røde bær og rått kjøtt, men med en fin fylde. I mine øyne ikke "kald", men har mye som trenger litt tid. Har godt av litt tid i karaffelen. Litt tidlig å drikke nå, men artig å følge 5, 10, 15 og 20 år frem i tid.
IMG_8844.jpg
 
Enhver vinspalte har godt av noen litt mere kritiske innspill.
Har alltid væt en fan av Albert Mann. Polet på Skøyen tar normalt inn litt forskjellig.
Mann lager normalt noen av de beste vinene i Alsace i mine øyene.
Jeg har fulgt produsenten i mange år og de har vært av og på her hjemme. Per Mæleng gjorde en stor innsats for å få de inn på listene en periode.

Denne treffer dessverre ikke helt. Mye sødme og vinen oppleves litt "platt". Den mangler rett og slett litt syre... Mulig det skyldes årgang, men uansett skuffende.
IMG_8794.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Ch. Simard 2000
Sjelden får man så mye moden Bordeaux for pengene. Denne burde du sette på handlelisten @Preacher
I glasset er den dyp mørk rubin. Ser også at den er godt lagret noe som oransje ringen sier. Denne har også fått sin tid på fat
Her snakker man stor nese og fylde som går helt ut i øregangen. På nesen kjenner man den klassiske litt skarpe grønne paprikaen. Florale toner og noe som sier at her finnes også treverk.
I munnen gir den enhver Bordeaux-fanboy valuta for pengene. Lag på lag av mørke deilige fyldige røde bær. Noe rips og plomme. Tanninene er glatte og runde i kantene. Medium til lang hale, med en fin tørr finish.
Drikker godt nå, og jeg tipper den også er på topp nå.
Luftes i glasset.
88 poeng.
Vis vedlegg 188199Vis vedlegg 188200
2000 årgangen kan jo være magisk. Min erfaring er at i gode årganger produserer veldig mange bra.Tilsvarende i dårlige årganger er produsent desto viktigere. Jeg har smakt denne ved et par anledninger og har ikke helt følt at denne har truffet, men har mange venner som har gitt denne positiv score. Kan det være litt flaske variasjon? Uansett fryktelig mye vin for pengene med tanke på årgang og distrikt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
2000 årgangen kan jo være magisk. Min erfaring er at i gode årganger produserer veldig mange bra.Tilsvarende i dårlige årganger er produsent desto viktigere. Jeg har smakt denne ved et par anledninger og har ikke helt følt at denne har truffet, men har mange venner som har gitt denne positiv score. Kan det være litt flaske variasjon? Uansett fryktelig mye vin for pengene med tanke på årgang og distrikt.

Så rett. 2000 var det første "omtrent" perfekte årgangen på lenge i Bordeaux. Så og si perfekt på begge bankene. Er vel kun 1990 som også var et like godt år for Medoc, Pomerol, St. Emilion og Pessac Leognan ...
Mulig det er flaskevariasjon. Men jeg har til nå kun smakt gjevne gode flasker av denne. Mulig jeg er noe streng med mine 88 poeng. La oss smake denne igjen til helgen ;)
En annen favoritt fra Bordeaux er Domaine de Chevalier, riktignok kommer disse flaskene fra Pessac-Léognan.2000 årgangen av Domaine de Chevalier er en av mine absolutt favoritter fra dette slottet. Dikk den nå!
2016 skal vist være en bedre årgang, men ennå er 2016 alt for prematur til å nytes fult ut.


Her er noen av SN til Byklum:

2000 Château Simard
AUG 19 Ruby. Blueberries, anise, some spices, lightly scented nose. One of the better bottles (higher fill as well, really high fill). Light mineral note. Fresh acidity, ripe tannins, quite juicy and minerals, blueberries, again confirming the nose, just a little bit more rounded and fruit driven with more layers than most bottles so far of this. This is actually quite a bit better than the best bottle so far. Long. 91

2000 Château Simard
JAN 19 80M 20CF Ruby. Red berries, anise, spices, fruity, scented, fresh nose, detailed. Fresh acidity, ripe tannins, anise, spices, blueberries, detailed, minerals, elegant, long. My best bottle yet of this. Drink over the next ten years or so. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, anise, light minerals nose, maturing and medium intensity. Fresh acidity, ripe tannins, blueberries, minerals, fairly detailed and this is a fuller bodied (for this wine) bottle with more intensity and then also showing a more graphite like minerality below. Drink over the next ten years or so, lovely. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, some figs, light minerals, detailed nose, scented. Fresh acidity, ripe tannins, red fruits, blueberries, just a touch of figs and dates, nuanced and long. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, minerals, some figs and faint tobacco notes nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark fruits, red berries, some spices, light minerals note, fresh and bright expression on this bottle. 90

2000 Château Simard
NOV 18 Ruby. Blueberries, faintly scented, touch of minerals behind, elegant and detailed nose. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, fruity, red berries, anise, juicy, has more to give than previous bottles, lovely balance, highly quaffable stuff. Drink over the next ten years, remember to decant it for an hour or two. Long. 91

2000 Château Simard
OCT 18 Ruby. Blueberries, anise, touch herbal, minerals nose. Fresh acidity, ripe tannins, red berries, anise, liquorice, minerals, good length. Bit rustic finish. 88

2000 Château Simard
OCT 17 Ruby. Scented, fresh, fruity, anise, blueberries, starting figs, some minerals, evolving nose. Fresh acidity, ripe tannins, fruity, anise, some spices, juicy, good length. 89
 
Så rett. 2000 var det første "omtrent" perfekte årgangen på lenge i Bordeaux. Så og si perfekt på begge bankene. Er vel kun 1990 som også var et like godt år for Medoc, Pomerol, St. Emilion og Pessac Leognan ...
Mulig det er flaskevariasjon. Men jeg har til nå kun smakt gjevne gode flasker av denne. Mulig jeg er noe streng med mine 88 poeng. La oss smake denne igjen til helgen ;)
En annen favoritt fra Bordeaux er Domaine de Chevalier, riktignok kommer disse flaskene fra Pessac-Léognan.2000 årgangen av Domaine de Chevalier er en av mine absolutt favoritter fra dette slottet. Dikk den nå!
2016 skal vist være en bedre årgang, men ennå er 2016 alt for prematur til å nytes fult ut.


Her er noen av SN til Byklum:

2000 Château Simard
AUG 19 Ruby. Blueberries, anise, some spices, lightly scented nose. One of the better bottles (higher fill as well, really high fill). Light mineral note. Fresh acidity, ripe tannins, quite juicy and minerals, blueberries, again confirming the nose, just a little bit more rounded and fruit driven with more layers than most bottles so far of this. This is actually quite a bit better than the best bottle so far. Long. 91

2000 Château Simard
JAN 19 80M 20CF Ruby. Red berries, anise, spices, fruity, scented, fresh nose, detailed. Fresh acidity, ripe tannins, anise, spices, blueberries, detailed, minerals, elegant, long. My best bottle yet of this. Drink over the next ten years or so. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, anise, light minerals nose, maturing and medium intensity. Fresh acidity, ripe tannins, blueberries, minerals, fairly detailed and this is a fuller bodied (for this wine) bottle with more intensity and then also showing a more graphite like minerality below. Drink over the next ten years or so, lovely. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, some figs, light minerals, detailed nose, scented. Fresh acidity, ripe tannins, red fruits, blueberries, just a touch of figs and dates, nuanced and long. 90

2000 Château Simard
DEC 18 Ruby. Blueberries, minerals, some figs and faint tobacco notes nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark fruits, red berries, some spices, light minerals note, fresh and bright expression on this bottle. 90

2000 Château Simard
NOV 18 Ruby. Blueberries, faintly scented, touch of minerals behind, elegant and detailed nose. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, fruity, red berries, anise, juicy, has more to give than previous bottles, lovely balance, highly quaffable stuff. Drink over the next ten years, remember to decant it for an hour or two. Long. 91

2000 Château Simard
OCT 18 Ruby. Blueberries, anise, touch herbal, minerals nose. Fresh acidity, ripe tannins, red berries, anise, liquorice, minerals, good length. Bit rustic finish. 88

2000 Château Simard
OCT 17 Ruby. Scented, fresh, fruity, anise, blueberries, starting figs, some minerals, evolving nose. Fresh acidity, ripe tannins, fruity, anise, some spices, juicy, good length. 89


Takker for utfyllende og godt svar! Supert med noen notater fra herr Byklum også. Fulgte notatene hans tett i mange år, men det har blitt lite de siste årene. Savner plutselig gode gamle vinforum merker jeg.

Ser det er god tilgang på vinen på mange lokale utsalg. Kjøtt er handlet inn for helgen på Maschmanns og trenger definitivt vinfølge. Kanskje vi begge skal gi den en smak i løpet av helgen ja ;) Har en samboer som sitter på fredagspils med jobben på Teams akkurat nå. Kanskje det er noe sånt som må dras i gang i disse tider. Finne en felles vin og smake den i felleskap med flere. Om ikke annet hadde det vært artig med en vinsmaking med dette forumet også når verden er tilbake til noe som måtte ligne på normalt igjen.

Jeg er også en stor fan av Domaine de Chevalier. Har ikke smakt 2000 årgangen, men har drukket en del flasker 2005 i nyere tid. De kunne godt ligget litt til faktisk. Kan tenke meg at 2000 sitter som et skudd nå! Riktignok sliter jeg litt med vinene fra det området når de blir eldre, så foretrekker de innenfor 10-20 år avhengig av årgang, lagring osv.
Har en sønn som er født i 2016, så den årgangen ligger allerede godt i kjelleren :)

Ha en super helg!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Takker for utfyllende og godt svar! Supert med noen notater fra herr Byklum også. Fulgte notatene hans tett i mange år, men det har blitt lite de siste årene. Savner plutselig gode gamle vinforum merker jeg.

Ser det er god tilgang på vinen på mange lokale utsalg. Kjøtt er handlet inn for helgen på Maschmanns og trenger definitivt vinfølge. Kanskje vi begge skal gi den en smak i løpet av helgen ja ;) Har en samboer som sitter på fredagspils med jobben på Teams akkurat nå. Kanskje det er noe sånt som må dras i gang i disse tider. Finne en felles vin og smake den i felleskap med flere. Om ikke annet hadde det vært artig med en vinsmaking med dette forumet også når verden er tilbake til noe som måtte ligne på normalt igjen.

Jeg er også en stor fan av Domaine de Chevalier. Har ikke smakt 2000 årgangen, men har drukket en del flasker 2005 i nyere tid. De kunne godt ligget litt til faktisk. Kan tenke meg at 2000 sitter som et skudd nå! Riktignok sliter jeg litt med vinene fra det området når de blir eldre, så foretrekker de innenfor 10-20 år avhengig av årgang, lagring osv.
Har en sønn som er født i 2016, så den årgangen ligger allerede godt i kjelleren :)

Ha en super helg!

Felles vinsmaking hadde vært artig. I’m in!
Men først skal vinduene pusses ferdig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Wada